Hallo allemaal,
In het weekend de waterpomp van mijn trouwe 524td vervangen en bij starten een ratelend geluid.
Kleppendeksel eraf gehaald en alles ziet er (nog) goed uit.
In de veronderstelling dat er niets verschoven is aan de riem, heb ik de brandstofpomp een beetje verdraaid, (deze vorige week vervangen en moest toch nog wat fijner afgesteld worden).
Het ratelen is minder geworden, maar ik heb geen vermogen meer.
Zou de distributieriem ondanks dat hij er niet afgeweest is, toch hebben kunnen verschuiven?
Weet iemand of er tekens op de poelies staan en waar?
Om de juiste afstelling te krijgen moet ik een 8mm staafje ergens bij de startmotor steken maar daar houdt mijn kennis dan ook op.
Ik hoop maar dat er tekens staan die hooguit 1 of 2 tandjes verlopen zijn, want dan heb ik misschien de oorzaak en kan ik het waarschijnlijk snel in orde maken.
Mijn doel is om deze auto weer helemaal op te knappen, maar omdat die oldtimer regeling naar de knoppen is, wil ik het meeste zelf doen om zo de kosten laag te houden...
Iemand hier ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Patrick
Een E21 is een oude 3 serie..Je zal of een E28 hebben of de nieuwere E34
Kijk even naar je motorcode :
24 6T A = E28
24 6T B = E34
Die ratel wat je hoort, is dan een harde tik die met de toeren mee gaat ? Dan zou het goed een defecte verstuiver kunnen zijn die je hoort!
Voor de distributie ( beide modellen ) zie :
[url=http://img42.imageshack.us/i/17721891.pn...][img]http://img42.imageshack.us/img42/4994/17...[/img][/url]
Pomp positie afstellen dmv meetklokje :
E28 0,65 MM na O.D.P.
E34 1,05 MM na O.D.P.
Succes!
Gr Stefan
Stefan, allereerst bedankt voor je info!
Het is een e34, de eerste in dat jaar geloof ik.
De verstuivers heb ik laten controleren bij een bosch diesel center, die waren goed.
Het tikken verdwijnt ook als ik wat meer gas geef.
Ik heb nu de 8mm pen erin gestoken maar weet niet of ik hem nog een slag moet ronddraaien, ( had daarover iets gelezen dat het ene 2x ronddraait en het andere dan 1x), hij blokkeerd.
Valt niet mee in die vrieskou, maar ik kom wel steeds verder geloof ik.
Er zit een vierkant plaatje op de nokkenas, moet die haaks staan als de pen erin zit?
14 jaar
Die sleuf op de nokkenas loopt normaal in lijn..
Het kan inderdaad zijn dat je de krukas nog een slag moet draaien, als je het gereedschap ervoor hebt, kan het niet fout gaan.
Die 8mm pen die je erin hebt gestoken, had die geen speling t.o.v. het gat ? Hoe stond de pomp, toen de krukas geblokkeerd was ? Kon je daar ook mooi de pen in het gat steken ?
Als je geen speciaal gereedschap ervoor hebt, is dat zelf ook goed te maken, maar het belangrijkst is dat de riem 100% goed erop gelegd word, hij ligt al snel een tand verkeerd n.l.
Gr Stefan
14 jaar
Een 8 mm pen is niet voldoende. Het gat in de motor is 12 mm en het gat in het vliegwiel is 8 mm wat betreft het vierkante deel van de nokkenas. Als je nog een slag rond moet met de krukas zal het vierkant een halve slag verder draaien, dan ziet het er net zo uit maar staat ie toch verkeert. Als het goed is zitten er op dat vierkant gladde bewerkte kanten en onbewerkte kanten. Die bewerkte kanten moet ten opzichte van de kop haaks staan. Werkt toch het makkelijkste met het juiste kaliber. Zeker als je alles goed op tijd wilt hebben.
gr Martin
Het gat in de motor is inderdaad groter, daar pak ik maar het middelpunt van de speling, (die niet erg groot is want de stift die ik gebruik heeft een zijde van 8mm en een zijde van ong 10.5mm)
Maar ik vind dat de speling van de distributieriem nogal veel is, niet genoeg om hem over de tanden te tillen maar toch, zal hem meteen strakker zetten, weet iemand hoeveel dat ongeveer moet zijn?
Ik ga nog even kijken naar die bewerkte kanten van dat vierkant waar Martin het over had.
14 jaar
Patrick
Je zegt het zelf al: 'je pakt ongeveer het middenpunt'
Maar dat 'ongeveer' is net niet voldoende, het luistert vrij nauw en moet precies goed staan.
Met 'ongeveer goed' kan het best zijn dat je ongveer 1 tand ernaast zit.
14 jaar
Kan je wel zeggen ja, het luistert inderdaad erg nauw.
Toch maar een 12 mm boortje doormidden gezaagt en aan het 8mm staafje getigt,( je hebt eigenlijk dat stukje gereedschap wel nodig).
De opmerking van Martin over de 'gladde bewerkte kanten', deed het hem.
Het vierkantje op de nokkenas stond niet haaks t.o.v. van de kop en dat bevestigde mijn vermoeden:
Tijdens het verwisselen van de waterpomp, is er op de een of andere manier toch een tandje versprongen op het krukas-tandwiel.
Ik heb de spanrol een beetje losgemaakt en de tandwielen van de nokkenas en brandstofpomp 1 tandje verzet, zodat alles nu in orde is.
Uit voorzorg toch eerst maar de krukas met de hand een paar keer rondgedraaid om te kijken of hij niks raakte en dat was niet het geval.
Stefan en Martin, nadat ik de auto startte, kan ik jullie met enorm veel vreugde vertellen dat het ratelen en tikken weg is.
Hij spint weer als een jonge poes, (en dat voor een motorblok waar al bijna 300.000 km op staat!)
Heel erg bedankt voor jullie hulp..
Dit was van mij van toepassing:
1- stift in motorblok plaatsen onder startmotor
2- vierkant moet met gladde kanten haaks op kop staan
3- stift moet door het tandwiel van de brandstofpomp vallen
14 jaar
Ik heb ze wel gezien met 750000 km op de teller, is voor deze motoren geen enkel probleem. Blijkt nu wel weer dat je nou keurig moet werken. Zeker als je
ook nog een brandstof pomp op tijd moet zetten.
gr Martin
Let ook goed op de rubbertjes van de distributiedekselboutjes aan de achterzijde. Deze willen er nog wel eens uitvallen tijdens dé- of montage, vallen dan vaak op een van de poelies waardoor de riem verspringt.
Mooi om te horen Patrick!
Bedankt voor de feedback..
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar