In mijn 323i zit een DME die uit een 328i komt. De motor draait goed maar is het beter om een originele 323i DME te zoeken?
Op de DME stond met vilstift 328i maar ik had hem al uitgelezen en daarin stond ook al, met een andere VIN code erin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Buitenkant zegt nog niet alles. Welke software zit er in geladen?
Welke software/hardware nummers krijg je bij uitlezen? Dat is bepalend.
Al een keer APK-keuring met deze DME gedaan? Hoe was de uitstoot?
Waarom zit er een DME van een 2.8 in ? Wellicht voor meer vermogen of een schrijf foutje met stift ( 328 )
13 jaar
[quote=oldford]Al een keer APK-keuring met deze DME gedaan? Hoe was de uitstoot?[/quote]
Nog niet, de APK moet in maart 2011
Vorig jaar augustus kocht ik deze auto met geldige APK, wanneer de 328i DME erin gekomen is, weet ik niet.
Lijkt mij dat het er eentje van de sloop is, die zetten vaak met viltstift op het kastje uit welke auto ze die gehaald hebben.
Ik wil eigenlijk ook de kat nog testen voordat ie naar de keuring gaat. Zijn er temperatuurprobes om op een Fluke multimeter aan te sluiten? En zo ja welk type om op een verschilmeting voor/na kat te meten? Als die heter aan de achterkant is schijnt ie nog goed te werken.
[quote=stefan84]Waarom zit er een DME van een 2.8 in ? Wellicht voor meer vermogen of een schrijf foutje met stift ( 328 )[/quote]
Ik vermoed dat de originele 323i DME defekt was en dat ze er een 2dehands 328i DME ingezet hebben.
De auto moet in maart naar de APK keuring dus ik wil hem wel goed hebben voor oa. de 4 gasmeting.
Mijn vorige auto was een Ford Sierra 2.0i CLX uit 1992 en hoefde daarop nog niet gekeurd te worden. Helaas had die koelwaterverlies, een bekende kwaal van die DOHC blokken. Deze BMW heeft een veel betere wegligging en stuurt beter.
De hardware (de kast) is voor de 323i en de 328i gelijk. Dus bepalend is de software.
Voor dat je de adaptations wist zou ik eerst eens kijken op hoeveel ze staan.
Als de leerwaarde voor de injectie rond de 0% zit (middenpunt) is er niks aan de hand.
Die waarden staan in het midden. De waarde van de stationair regeling is niet goed. Kan je aan de hand van de waardes zeggen of dit een luchtlek is in het inlaatcircuit of dat de stationairregelklep vervuild is? Die doet het wel aan het gebrom te horen.
[quote=oldford]De hardware (de kast) is voor de 323i en de 328i gelijk. Dus bepalend is de software.
Voor dat je de adaptations wist zou ik eerst eens kijken op hoeveel ze staan.
Als de leerwaarde voor de injectie rond de 0% zit (middenpunt) is er niks aan de hand.[/quote]
Leerwaardes staan hier niet bij, die staan onder Analog 2 of 3 denk ik.
Temperaturen in Fahrenheit is altijd verwarrend, zet die op Celsius.
Belasting bij stationair is wel heel erg hoog - Airmass (kg/h) ver over de maximale schaal (10) heen. De motor schijnt wat zwaar te lopen.
Inpa geeft je ook een uitroepteken erbij om aan te geven dat de waarde buiten bereik valt.
Ik zou beginnen met compressie en lekverliezen meten.
Misschien kun je het probleem al zien met F6 - Engine roughness. Die zal je wel waardes per cylinder laten zien.
Er zijn geen storingscodes en ik heb de de defekte gasklepsensor. watertempsensor en de lambdasensors vervangen. De motor blijft even hangen na het gas te hebben losgelaten. Dwz ontkoppelen, toerengaat iets omhoog en dan pas lanfzaam naar idle, blijkbaar een luchtlekkage en/of een slechtwerkende stationairregelaar (vies?) Kan slecht bij die regelaar zit onder de inlaat. Dat zou ik wel willen fixen.
Uitstoot kan ik toch niet zelf meten en ben afhankelijk van de APK in maart. Kan evt. wel zelf testen of de kat nog goed is met een temp meting voor en na de kat.
Ik heb nog 2 weken voordat de 323i naar de keuring moet, dus alle help is welkom, de slang en rubberdelen tot aan de gasklep en de idleregelaar zijn ok. Ook het gasklephuis is schoongemaakt en de klep is volledig dicht in rustpositie.
Ellende is dat die idle regelaar zo ver weg zit en dat ik alles in de openlucht moet doen.
Bij welke motortemeratuur zijn deze laatste opnames gemaakt?
Want zo te zien werkt je lambda regeling totaal niet, dan wel het mengsel is verschrikkelijk goed, want alle leerwaardes staan op 0.
In het vervolg opnames uitsluitend maken met bedrijfswarme motor om vergissingen en interpretatie fouten uit te sluiten.
Wat voor signaal krijg je van de lambdasondes bij warme motor? Stationair en op toeren?
Blijven die op 4,83 volt staan? En de integratoren (regel onder de sondes)? Gaan die van 0 af?
Heb je originele lambda sensors gebruikt of imitatie?
Stationair regeling werkt en leert. Regelt 4% naar beneden.
Engine roughness geeft bij jou een hoge waarde voor cylinder 1. Of dit te hoog is weet ik niet.
De cylinders met een afwijking 0 zijn de referentie cylinders.
Dus cylinder 1 heeft de grootste afwijking en 3 en 4 een kleinere.
De getallen staan nog in het groen en er is geen uitroepteken, dat zou dus nog goed moeten zijn.
Er stond een oud plaatje tussen van voor de lambdasensor wisseling. Er zitten nu 2 nieuwe sensors in van NTK en de regeling werkt, die 2 groene balken veranderen steeeds (pendelen)
Ik krijg de Inpa SW niet van temperatuur F naar C dus de waardes zijn in F, helaas
Ik heb vanmiddag een nieuwe meting gedaan met opgewarmde motor
Ik hoop dat de 4 gas meting over 2 weken bij de APK goed is, anders zal er waarschijnlijk een nieuwe kathalysator is moeten ;-(
Die luchtregeling zal wel geen APK afkeurpunt zijn? Maar komende week ga ik wel die idleregelaar eruit halen en schoonmaken, als dat niet helpt zal het inlaatspruitstuk er wel af moeten....
Heel erg dank alvast voor de intepretatie van de beelden!
De motor heeft 238k gelopen en de Vanos klinkt goed, geen rare bijgeluiden ed. Toen ik hem kocht liet ie me staan, dat lag aan een defekte krukaspositiesensor.
Er zitten ook 2 nieuwe draagarmen, en nieuwe tankvlotters + pomp in.
Motor draait verder prima en haalt ook zijn max speed van 230 km/u (Duitsland)
Van je mengsel klopt niet veel. Stationair 13% op bank 1 en 21% te weinig op bank 2.
Deellast op beide banken minimaal 30% te weinig. Die waarde zal wel op zijn maximum staan.
Geen foutcodes? Je zou toch echt op beide banken nu een fout moeten krijgen dat het mengsel te arm is.
Valse lucht of luchtmassa meter overleden of verkeerde software.
Lucht regelaar kan volgens mij niet vervuild zijn. Warm wordt deze 0,79% terug geregeld. Bijna perfect en heeft niets met APK te maken.
Lang stationair staan draaien? Want de inlaat lucht is toch wel vrij warm met 56 graden Celsius.
Wat ook opvalt is dat de geleerde waardes m.b.t. het mengsel niet bewaard worden. Vanmorgen stonden ze op nul.
Voor de integrator klopt dat zolang de lambda regeling nog niet actief is, maar de volgende 2 zouden bewaard moeten blijven.
Of heb je ze gereset voor het maken van die opname van vanmorgen?
Ja ik had hem wel even goed warm laten draaien en daarna op de parkeerplaats met draaiende motor uitgelezen.
Nee, geen foutcodes, zou het dan toch de SW zijn van de 328 in een 323?
De LM waardes veranderen wel spanning loopt als er gas gegeven wordt.
Als die hiermee door de APK komt zal het me verder worst wezen.
Mechanisch is die OK dan kan eigenlijk alleen de uitstoot bij de 4 gasmeting voor problemen zorgen.
Btw als ik ooit een 2dehands 323i DME kan kopen doet mijn startblokkering EWS2 het dan nog wel?
Nee ik heb niks gereset (accu los of vanuit Inpa) Dus als ik het goed begrijp zou het a. de software kunnen zijn b. de airmass sensor (werkt wel volgens Inpa) of een luchtlek.
Ik zou me wel zorgen gaan maken over die mengsel afwijking.
Als je nu nog geen foutcode krijgt dan zit je er niet ver meer vanaf.
Als de motor te arm komt te staan loop je kans op dure gevolgschades als verbrande kleppen of een gesmolten kat.
En omdat de leerwaardes niet onthouden worden gebeurt dat dus elke dag na elke motorstart.
OK, dan ga ik eerst het inlaatspruitstuk eraf halen voor luchtlekken. Deze heeft nog geen ODB2 daarin had waarschijnlijk nog meer info gestaan.
MJ: gebruik het tekstveld ONDER de laatste geplaatste post waar "antwoord direct" boven staat om te reageren en NIET de button "Citeren".
Het herhalen van de laatste reactie heeft geen enkele toegevoegde waarde.
Ok, zal het niet meer doen
[quote=MJ]Deze heeft nog geen ODB2 daarin had waarschijnlijk nog meer info gestaan.[/quote]
Nee, die zit daar niet voor noppes. Als je iets wilt citeren uit eerdere posts dan de laatste, kun je het dus WEL gebruiken.
En om dan duidelijk te laten zijn waar je op wilt reageren, verwijder dan de tekst uit dat citaat dat voor jou dan niet interessant is.
Bovenstaande als voorbeeld.
Voor dat je een hoop los haalt, zou je eerst met een spuitbus remmen reiniger op zoek kunnen gaan naar een lek.
Door op de verdachte punten wat te spuiten kun je lekken vinden. Motor gaat dan anders klinken/draaien.
BMW's zijn berucht om lekkages in de carter ventilatie en dat is vaak inwendig.
Of een rooktest laten doen - scheelt je een hoop werk.
Wat had je voor meer informatie verwacht van EOBD? Inpa geeft je volgens mij meer.
OBD2 bestaat alleen in Amerika en Canada, niet in Europa.
Ik hoor wel iets sissen maar dat komt ergens vandaan waar ik niet met de remmenreiniger bij kan, of het komt van binnenuit het spruitstuk. Zal dan toch het inlaatspruitstuk er af moeten (zucht)
OK, wist ik niet dat ODB2 alleen in Canada en de US wordt gebruikt.
Btw die verwarmde lucht komt waarschijnlijk ook door het gasklephuis, daar zitten 2 slangen op van het koelsysteem.
Mwa, bij nader inzien zal wel te maken hebben met extreme kou en het voorkomen dat de gasklep klemt.
Als het beter weer is, gaat het spruitstuk eraf, moet een speciaal tooltje voor komen om de fuelrail los te halen volgens de Bentley manual op pdf.
Je hebt niks speciaals nodig hoor, en het spruitstuk ligt er ook zo naast..
Als je de afdekplaat los haalt draai je de 2 boutjes van de injectorrails los, haal de aanvoer slang los, en wip de injectorrails rustig omhoog aan 2 kanten, dan komen ze ze los ( injectoren komen dus met rail uit spruitstuk )
De verhoogde inlaatlucht temp zie je ook veel voorkomen indien er een open filter is gemonteerd, als je tijdens het rijden kijkt, zal deze een stuk dalen.
Gr Stefan
13 jaar
Deze 323i met M52 motor heeft het standaard luchtfilter en is verder helemaal origineel. Nou ja, er zit helaas een 328i DME in...
Wat waarschijnlijk andere kenvelden heeft en daardoor ook anders reageert op het uitlezen.
Dus die fuelline is wel makkelijk los te maken zonder speciale BMW tool? Dat is mooi. Ik laat het weten als het is gelukt.
Inmiddels is de carterventilatieklep en wat rubberdelen besteld nu nog wachten op wat beter weer om het te monteren.
Inmiddels is de carterventilatieklep/olieafscheider vervangen maar ik moet de DME nog uitlezen. De oude was nog goed, geen kapot membraam.
t.a.v Oldford:
Ik las in de pdf Bentley manual dat die verkortingspijp dient het geluid te verminderen en dat ie pas open gaat bij hoge toeren voor een ruimere ademhaling van de motor.
Zou het zo kunnen zijn, dat die foutmelding de inspuitwaardes anders regelt? Dat dan de verklaring kunnen zijn van die rare analoge waardes in Inpa.
Ik dacht dat ik die flap had, maar nou breekt het licht door dankzij jouw opmerking, een 323i heeft natuurlijk geen flap!
De Vmax is zoals gezegd OK. Ik kan ook even de bougieneuzen inspecteren op kleur. Uitlaat is keurig, beetje zwart maar rij veel korte stukjes.
Kan wel dinsdag even in de garage vragen of ze de temperatuur willen meten en of ie te schraal loopt, ik ben er dan toch voor de remleiding te laten vervangen. Het stuk linksachter wat langs de benzinetank loopt heeft wat zwarte pitten.
Achterste pot van een 328i met klep: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Die is duidelijk anders dan wat jij hebt. Volgens mij wordt er verder niet op geregeld als er een foutmelding is, maar zeker weet ik dat niet.
Het is wel duidelijk dat je de software van een 328i hebt, maar wat daar nu exact het verschil is?
Dan moet je luchtmassameter signalen en injector grootte gaan vergelijken.
De compressie van de 2.8 is een fractie lager dan de 2.5, dus misschien staat de ontsteking een fractie vroeger.
Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52
Dat verschil van vullingsgraad van 0.3 liter tussen beide motoren moet toch opgevuld worden. Ik meen dat het regelbereik van de lambdasensors niet zo groot is. Maar ik zag een 2dehands 323i DME op een engelse site voor 50 pond. Maar dan moet ie gesynced worden met de EWS2/sleutelchip. Dat vergt veel zoekwerk en studie, met Inpa is te coderen, dus het moet kunnen (in 1996 deden ze het ook zo bij de BMW dealers)
[quote=oldford]Dan moet je luchtmassameter signalen en injector grootte gaan vergelijken.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M52
Woensdag maar even de multimeter erop! Deze waarde is bij 5500 rpm
Vol gas? Dan lijkt de waarde wel erg laag.
Dat is ook mijn idee. Heb een adres van iemand die BMW's stript daar mag je de LMM uittesten voor de koop.
To be continued ;-)
Als je deze waardes krijgt bij volgas dan zal zeker (uiteindelijk) je storingslampje gaan branden en staat er een mengsel storing in het geheugen. Je kunt het voltage het makkelijkste controleren met uitlezen als je met de auto kunt rijden. Tijdens volgas geven moet ie (uit het hoofd) tegen de 5 volt aanzitten (Kan ook 4 volt zijn ligt aan de LMM/DME). Als je hem stilstaand uitleest en kort vol gas geeft moet ie zeker dichter in de buurt komen van de maximale waardes.
Als de LMM meter deze waardes geeft bij vol gas en het de maximale waarde is die de LMM haalt dan draait je motor wel heel erg arm.
gr Martin
Maar dan moet de 20 pol stekker onder de motorkap naar de passagiersruimte, er zit alleen een loze ODB opening op de plaats waar de gong zit. Met Inpa geen storing gezien wegens een te arm mengsel. Misschien dat de monteur van de garage in Leeuwarden, waar ik morgen naar toe ga, iets meer weet. Ik heb alle Inpa A4 tjes uitgeprint.
[quote=GJBAutos]Als je deze waardes krijgt bij volgas dan zal zeker (uiteindelijk) je storingslampje gaan branden en staat er een mengsel storing in het geheugen. gr Martin[/quote]
Dat is het check lampje? Er zit geen check engine lampje in, die positie heeft geen lampje en is voor de US market.
Heb helaas niet gekeken hoeveel rpm die toen draaide, was te druk met een TT printscreen te maken.
Ik vind het nogal link om onbelast full rpm te gaan met deze bak. Vooral omdat Oldford aangaf dat de specs van 5500 rpm uitgaan.
Vol gas geven of iets wat daar op lijkt als de auto stil staat heeft geen enkel nut.
Vol gas meting moet je doen in de 3e of 4e versnelling rijdend.
Als de stekker onder de motorkap moeilijk doet, dan moet je een andere stekker gaan gebruiken (die platter is, waar de draad aan de zijkant uitkomt), of je moet de diagnose stekker verplaatsen (verder naar onder). Of verlengen naar een 16-polige zoals in de US modellen.
Voor mijn part ga je proefrijden zonder motorkap.
Stilstaand de data controleren kan je een indicatie geven, zeker als het signaal zo laag blijft, zoals ik al zei rijdend uitlezen en daar is inpa ook niet echt geschikt voor, je moet eigenlijk uitlees apparatuur hebben wat de data grafisch weer kan geven en op kan slaan zodat je het terug kan kijken.
gr Martin
[quote=oldford]Vol gas geven of iets wat daar op lijkt als de auto stil staat heeft geen enkel nut.
Vol gas meting moet je doen in de 3e of 4e versnelling rijdend.[/quote]
Ok, maar de LMM merkt wel dat er meer lucht doorheen gaat. Dus die niet helemaal dood, hoogstens langzaam stervende.
[quote=GJBAutos]Stilstaand de data controleren kan je een indicatie geven, zeker als het signaal zo laag blijft, zoals ik al zei rijdend uitlezen en daar is inpa ook niet echt geschikt voor, je moet eigenlijk uitlees apparatuur hebben wat de data grafisch weer kan geven en op kan slaan zodat je het terug kan kijken.
gr Martin[/quote]
Ja,dat is het mooiste. Morgen ga ik een andere, 2dehands LMM proberen te scoren. Ga ik gelijk kijken of ie goed werkt.
Of die (vervuilde?) stationairregelaar, omdat ie bij mij prima regelt naar idle kwam die niet meer als storing in beeld. Ga die toch proberen los te halen zonder het inlaatspruitstuk te verwijderen.
Ik heb een grafische multimeter van Fluke die kan ook als eenvoudige scope dienen, moet alleen de juiste draad vanaf de DME aansluiten. Op andere software met een datalogger funktie. Wat zou daarvoor geschikt zijn?
[quote=GJBAutos]Als je deze waardes krijgt bij volgas dan zal zeker (uiteindelijk) je storingslampje gaan branden en staat er een mengsel storing in het geheugen. gr Martin[/quote]
Hee, dat is zeker die rode LED op de klokkenprint? Ik zag hem zitten en vroeg me al af waarvoor die was..
Nee, die heeft nog nooit gebrand.
Ook geen errormeldingen over het mengsel! Nogmaals dank voor het delen van jullie expertise! Mijn garagist die vandaag het nieuwe APK bewijs overhandigde, mompelde iets over E36's en dat dat oude auto's zijn.
Het probleem van een LMM die zoeen laag maximaal signaal geeft (Als dat daadwerkelijk zo is) dat je motor dat niet leuk vind. Als je echt vermoed dat er een probleem is dan moet je gewoon de auto laten keuren en de 4Gas waardes noteren en hier plaatsen
gr Martin
Martin, al naar de uitdraaien van INPA een stukje hoger gekeken?
Deellast leerwaardes staan voor beide banken op Plus 30 procent.
Inmidddels is er een nieuwe LMM geplaatst en is het trage toerental terugloop opgelost. De 323i en 328i gebruiken dezelfde software (BMW nr is hetzelfde voor de DME) dus dat is geen probleem.
De hogere meetwaardes in de Inpa analoge schermen komen meer voor las ik in andere fora en met de modernere BMW DIS soft wordt het dan wel goed gemeld. Er zijn geen foutcodes, dus ik laat het zo.
De 4 gas meting was ook goed bij de APK keuring.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar