BMW 1602 1974: Druk carter en cilinder 2 en 3 minder compressie

Bouwjaar: 1974, Brandstof: LPG, Motorcode: M10

Mijn bmw 1602 heeft overdruk in het carter. Dop blijft nog wel liggen ( olievuldop ) maar hij blaast meer dan zou moeten. Buitenste cilinders 10 bar en de middelste 2 iets van 8 bar.

Kleppen goed gesteld. Walmt / verbruikt geen olie, olie schoon, koelvloeistof schoon geen druk in koelsysteem.

Ik denk zelf aan koppakking tussen de cilinders 2 en 3 doorgeslagen .... maar kan natuurlijk nog van alles zijn.


Iemand een suggestie om dit aan te pakken?

Egbert2640

Geplaatst door Egbert2640 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 1602? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Niks aan de hand. Een compressie van 8 tot 10 bar is prima. Je wilt niet weten hoe de motor loopt als de koppakking tussen 2 cilinders weg is, nl. nagenoeg helemaal niet meer. Dat cilinder 2 en 3 iets minder druk hebben is vrij normaal. Komt ook veel bij andere oudere auto's voor.
Voorlopig dus helemaal niets aanpakken.

Gr.

Egbert2640 (0), 15 jaar geleden

Ok, dat hoor ik graag ;-) Heel schokkend veel verschil vond ik t ook niet .. maar kan dit wel veroorzaken dat het blok stationair wat danst?

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Soms wilden deze motoren inderdaad wel eens iets heen en weer gaan maar over het algemeen liggen ze - indien goed afgesteld - toch redelijk stil. Klepspeling minimaal op 0,2 mm staan? Ik zie dat deze op lpg loopt. Waar is de vacuumaansluiting van de verdamper gemonteerd? Apart met een pilaartje ergens op het inlaatspruitstuk?
Ontsteking ( ook contacthoek [ 58 - 63 gr.] ) goed afgesteld? Bougies op 0,65 mm. Geen barst in 1 van de lange bakelieten bougiedoppen zitten?

Gr.

Egbert2640 (0), 15 jaar geleden

Kleppen had ik vorige week al eens op 0.25 gezet. Met ontsteking zit ik nog wat te spelen, want ik weet niet hoe deze zou moeten staan. 5 graden BDP op krukaswiel bij radiateur? Kontakthoek zal ik morgen eens controleren.

Meestal hobby ik aan de E3 - 2800. Dit is voor mij nieuw blokje.

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Boven in het koppelingshuis, net achter het blok, zit een gat. Hierdoor kun je op het vliegwiel kijken.
Tijdstip afstellen met stroboscooplamp: vacuumslang(en) los van verdeler, toerental 14-1500 tpm en dan moet je door dat gat een kogeltje zien op het vliegwiel. Zo niet, verdeler verdraaien.

Gr.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1602 of stel zelf een nieuwe vraag.