BMW : E30 316 1988 koppakkingprobleem

Deze auto was goed in orde en toen barstte op de snelweg een koelslang open....de gevolgen laten zich raden.
Mijn zoon had als student al zijn spaarcenten in deze auto gestopt!
is het demonteren en weer monteren van de cilinderkop voor handige sleutelaars (dat zijn we!) goed te doen of moeten we er niet aan beginnen? (Laten doen kan hij niet betalen)
Een kop breng je naar een speciaal bedrijf voor vlakken/revisie. Moet je dan de kop demonteren? Of doet het bedrijf dat?

nannootje

Geplaatst door nannootje (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW Overig? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

stefan84 (0), 18 jaar geleden

nanno

ben je er zeker van dat de koppakking naar de maan is ??

demonteren is zeker zelf te doen en zeker bij dit type Bmw..

laten demonteren en repareren kan ook,maar vraag niet wat het kost als je het laat doen!

wat is er precies gebeurt nadat de koelslang het begeven had ?

wat doet de auto nu of wat zijn de problemen ?

Stefan

nannootje (0), 18 jaar geleden

De motor begon te roken (alle koelvloeistof weg). Wegenwacht heeft slang provisorisch gerepareerd en het systeem gevuld. Gestart....compressie gaat weg via koelsysteem. Motor start niet. Balen!

stefan84 (0), 18 jaar geleden

dat de motor gaat roken lijkt me niet vreemd als de koelvloeistof op een warme motor valt of spuit!

Compressie verlies via koelsysteem ??

is er een compressie test gedaan ?

maar is er mee doorgereden toen de temp. meter in het rode stond bv ?

nannootje (0), 18 jaar geleden

Mijn zoon reed nog even door nadat de boel al te heet was geworden om veilig een parkeerplaats te bereiken. Je kunt niet zomaar stoppen! De motor viel uit. Starten lukt niet meer. In de diagnose van de anwb-wegenwacht heb ik wel vertrouwen.

ellroy (0), 18 jaar geleden

Ik heb 10 km of zelfs meer moeten verder rijden op de autosnelweg met mijn 316 1996. Probleem nog onbekend. Maar de motor was ook overhit. Ik denk dat hij het overleefd heeft zonder schade.

nannootje (0), 18 jaar geleden

zonder schade zou betekenen dat alleen de koppakking er uit ligt en dat je kop nog goed is?

stefan84 (0), 18 jaar geleden

maar blijven doorrijden met een overhitte motor,zal hem ook niet ten goede komen.

is er nu een compressie test uitgevoerd ?

hoop voor je dat het alleen de pakking betreft,anders word het een duur geintje..

nannootje (0), 18 jaar geleden

Een compressietest is niet uitgevoerd (wij zijn amateurs!). Mijn vraag ging trouwens over hoe je een kop aanbiedt bij een specialist voor vlakken/revisie. Gemonteerd of gedemonteerd? (ik heb geen klepverentang). Wat zou zoiets kosten?

stefan84 (0), 18 jaar geleden

compressie kun je alsnog zelf meten!

hoe je een kop aanbied?

breng deze kop gewoon zonder nokkenas,wel met de kleppen er nog in,het revisiebedrijf kan deze er wel voor je uithalen!indien nodig..

de kosten hangen af van hoe erg de schade is van motor/kop ( klep(pen) krom,kop gescheurt etc.. ) ( ¤ 400,- / ¤ 1250,- )

ben benieuwd..

nannootje (0), 18 jaar geleden

De kop is er afgeweest. Gevlakt. Met nieuwe koppakkingset gemonteerd. Auto loopt beroerd. Eén cilinder heeft goede compressie, de rest is prut. Auto verloren. Helaas! Prima auto maar motor stuk. Naar de sloop, 1000 eurootjes lichter...

stefan84 (0), 18 jaar geleden

jammer nanno

misschien had je dan toch eerst een compressie test kunnen uitvoeren..

zou alsnog de kop demonteren en op marktplaats zetten,de sloop kan altijd nog maar daar win je niks mee,zou anders een gebruikte motor kopen,waar je de kop bv van omzet,dan is hij ook weer 'nieuw'

een gebruikte motor kost immers lang niet zoveel..

wat was de compressie waarde van de cilinders ?

is er niks mis met de kleppen omdat deze nu ineens geen of niet veel compressie meer hebben ?

Stefan

nannootje (0), 18 jaar geleden

Het is bij een goede garage gebeurd, John Peeters in Zegge. cilinder 1: 9 bar,cil. 2: 5 bar, cil. 3: 5 bar, cil. 4: 3 bar. Kleppenwinkel is in orde. Volgens Peeters is te lang zonder koeling gereden; cilinders "uitgezet". Als je een adres hebt voor een goede motor houd ik me aanbevolen... ;<)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW Overig of stel zelf een nieuwe vraag.