BMW 3-Serie: E30 320i l-jetronic zagen, schommelen in toeren

Bouwjaar: 1983, Brandstof: Benzine, Motorcode: m20b20

Beste monteurs en kenners,

Ik ben al een tijdje aan het prutsen met een probleem.
Ik heb recent een 320i gekocht die 5 jaar heeft stil gestaan.
Probleem is als volgt,
Ik start de auto, eventjes loopt hij regelmatig en redelijk, echter na 3 a 4 minuten begint hij te zagen,
continue tussen de 1500 en 2000 toeren, het lijkt als de toeren oplopen dat de injectie weer uitschakeld en weer zakt in toeren, en dan stijgt hij weer.
De brandstofpomp word wel warm en begint lawaai te maken.
Deze motor heeft geen stationeer regelmotor maar een vacuum pot die de gashendelbedient.


Geprobeerd:
Luchtmassa meter gewisseld.
nieuwe brandstofpomp.
2 bussen remreiniger leeg gespoten om vacuum lekken te vinden.
gasklep afgesteld.
koudestart injector bleef na lekken, die heb ik even voor het gemak afgedopt.
schroeven draaien heeft geen zin.

Mijn vermoedens gaan uit naar de ecu.

De auto rookt zwart. reageert goed op het gas,
volgas smoort hij.
Bij koude start loopt ie wel een beetje moeilijk maar wel constant.

Wie helpt???

jeroenmini

Geplaatst door jeroenmini (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Jeroen aan je verhaal maak ik uit dat de motor te rijk staat en zich niet aanpast aan het warm worden. Temperatuur sensor zit op het termostaathuis. Je kan ook de ecu voor liegen door de contacten met elkaar te verbinden. Meet de waarde van die sensor 2k ohm koud en 300 ohm werk temp. In die tijd had BMW de carb. afgezworen. Uit lezen kon nog niet ,je moest weten hoe het moet werken wil je de fout vinden. Kijk ook of er wel voldoende gas uit de uitlaat komt. Nu nog kom je er in een garage achter dat bij lange stilstand de steenwol voor de uitgang ophoopt. Koppel de uitlaat los en probeer. Succes.

jeroenmini (0), 13 jaar geleden

Volgens mij zitten er 3 sensoren op

Ik heb de temp sensor gemeten en die werkt goed,
eentje voor de temp op het instrumentenpaneel.
eentje voor voor de koudestart injector? thermo switch?

Bij een defecte temp sensor denk ik meer aan hoog verbruik en over het hele toeren bereik slecht lopen.
Ik heb echt het gevoel dat het een elec storing is vanuit de ecu op het moment dat de toeren weer aflopen dan hoor je de injectoren ook even.

zie dit filmpje, dit is niet mijn auto maar ik heb precies hetzelfde.

http://www.youtube.com/watch?v=a8X4bmxnB...

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jeroen,

Als de sensor verkeerd aangeeft krijg je wel degelijk zo'n problemen, waarschijnlijk loopt hij inderdaad veel te rijk!! Vandaar die zwarte rook die je ziet, maar bijna zeker dat dit ook je schommelen in toerental veroorzaakt..

Normaal is de blauwe voor de ecu, stekker eraf trekken en meten, plaats de waarde hier..

jeroenmini (0), 13 jaar geleden

Nadat hij 8 min had gelopen was de waarde 680 ohm.

Ik zal hem morgen koud en op bedrijfstemp even nameten.
Ik weet zo niet welke kleur het was, maar als ik de stekker er af haal dan slaat de motor af, ik heb dus wel de goede sensor gemeten. )

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Bij bedrijfswarme motor moet hij tussen de 275 en 375 ohm zitten, alles eronder is een te arm mengsel, en alles erboven te rijk, een kleine afwijking zal geen probleem zijn, maar het moet niet extreem zijn..

jeroenmini (0), 13 jaar geleden

Ik heb de stekker van de temp sensor doorverbonden, en de de ohm meter aangesloten.
Daarna de auto gestart de tempsensor loopt mooi terug naar 300 ohm bij bedrijfstemperatuur.

Afijn het probleem blijft. hij schommelt precies tussen de 1300 en 1500 toeren.
de verbruiksmeter wappert heen en weer.

Intussen heb ik nog wel even nieuwe bougies en een nieuw benzine filter geplaatst.

Vanmiddag ga ik nog even de gasklep positiesensor vervangen, maar als het probleem nog steeds blijft dan verdenk ik toch echt de ecu.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik schreef bij warme motor, bij een koude motor is deze inderdaad hoger,

Dit is misschin ook wel handig :

http://wedophones.com/Manuals/BMW/1984%2...

jeroenmini (0), 13 jaar geleden

Stefan lees nog even de bijgewerkte post.

Ik heb nu ook de gasklep positiesensor verwisseld met een andere maar het probleem blijft.

Iemand nog ideeen?
Ik ga nu alle massa punten nog maar even na lopen.

Groet,

Jeroen

jeroenmini (0), 13 jaar geleden

Het probleem is opgelost!!!
Onder het gasklep huis zit een H-stuk met 4 slang aansluitingen.
hier gaan 2 koelwaterslangen heen en 2 luchtslangen.
Dit systeem levert via een bypass extra lucht tijdens de koude start.
Als de koelslangen warm worden dan sluit de klep voor de extra lucht toevoer.
Deze klep werkte dus bij niet meer waardoor de motor een ongeregistreerd luchtoverschot kreeg.


Het zwarte roken is nog niet helemaal opgelost, maar ook dit post ik als ik het heb verholpen.

Groet,

Jeroen

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Jeroen Laat het CO gehalte eens meten.Het is bij te stellen op de LHM inbus 5 . Uitdraaien is lagere waardes. Bypas. Succes.

jeroenmini (0), 13 jaar geleden

Ik heb hem al 20 slagen uitgedraaid, hij loopt nu ook al een stuk beter.
Als je bij stationair flink gas geeft dan moet de motor eerst even slikken/nadenken. hoger in de toeren vanaf 4000 trekt hij goed.

Volgende probleem is dat het zwarte roken heeft plaats gemaakt voor blauwe rook :-( eerst maar eens de olie vervangen die zit er al 5 jaar in zonder dat de motor heeft gedraaid...

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Normaal zou 1 a2 omw. voldoende moeten zijn . Kan je zien of het vierkante deksel van de LHM. is los geweest??? Zo ja doe dat nog eens . Daaronder zit een veer die aan de buitenzijde in inkepingen valt . De andere kant van de veer is verbonden met de windvaan. Als je zeker bent van de temperatuur sensor, dat bij werktemperatuur ook de ECU dat door heeft.??? Zet de veer een paar tandjes strakker en probeer. Teken de oude stand af zodat terugkeer mogelijk is. Deksel met een niet agressieve sil. kit dichten. Maak studie van het systeem ,het is niet zo dat voor iedere vraag een pasklaar antwoord is . Ook dat lange stilstaan doet de onderdelen geen goed ,tot vergommen van benzine aan toe.Ook de klepsteel -rubbers zijn wel aan vervanging toe. Is te doen zonder veel sloopwerk. Succes. Die schroef zal je nu wel uit het huis vallen.

jeroenmini (0), 13 jaar geleden

Dat zijn tips waar ik wel van hou!
Het deksel van de LHM is nog niet los geweest.
Met de test die ik heb uitgevoerd aan de temp sensor kun je heel mooi de weerstand zien aflopen naar mate de motor warmer word.
Als je me ook nog kan vertellen welke pin het op de ecu is, dan kan ik ook de draden van de tempsensor nog even op weerstand meten.


Ik heb nog een LHM over, die ik uiteraard al heb losgehaalt om eens mee te gaan prutsen. Ik ga het morgen meteen eens proberen.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Staat er wel een spanning op een van de twee draden? 5 volt komt uit de ECU en via de sensor meet hij hoeveel er terug komt . Is er in jouw buurt niet een garage met oude vraagbaken of comp met oude gegevens. Je hebt die auto wel langere tijd en wat gegevens zijn nooit weg. Gr. Jan.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Jeroen,

Waar de kabels heen lopen zou je moeten vinden in het schema dat ik je stuurde..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.