BMW 3-Serie: [E36] 323i gaat tikken naarmate motor warmer wordt

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 M52

Mijn BMW loopt bij koude start super netjes, helemaal zonder bijgeluiden etc etc. Naarmate het blok opwarmt, komt er een tikje in het blok. Van heel zachtjes naar steeds iets luider totdat de motor op bedrijfstemperatuur is. Daarna blijft het geluid met dezelfde sterkte aanwezig.

Het geluid is meerdere malen beluisterd, en komt niet uit het onderblok (dus geen drijfstanglagers). Omdat er een foutcode in het VANOS systeem zat, is deze recent ook vervangen maar de tik bleef. Ik heb verder geen olieverbruik, dus een kantelende zuiger lijkt me ook erg sterk. Daarnaast mist ie geen vermogen of iets. Klepstoters? Verkeerde olie (10W40)?

Wat kan het zijn?

(PS het blok heeft 180.000 km gelopen)

hans323i

Geplaatst door hans323i (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

vegito (0), 16 jaar geleden

Je zou wat dunnere olie kunnen gebruiken.. 5W30 of 5W40.. merk maakt niet echt super veel uit als je maar geen b merk neemt zoals lidl of aldi etc. Het is wel zo dat hoe dunner de olie hoe sneller je klepstoters gevuld worden, maar gezien de leeftijd en de km stand is 5W30 het beste. Mocht het niet over zijn dan zou ik toch een keer naar de dealer brengen die kunnen dan een betere diagnose stellen. Mijn eigen diagnose zou dat je klepstoters versleten zijn en vervangen is het enige middel wat hier tegen op kan.

Word het getik luider als je stilstaand meer toeren maakt?. Probeer eens een constant toeren bijv 3000 toeren als het getik sneller en harder word dan weet je het eigenlijk al zeker dat je klepstoters zijn.

hans323i (0), 16 jaar geleden

Het klopt dat de tik sneller wordt bij meer toeren, maar hij gaat niet harder klinken! Ik denk zelf ook dat het om de klepstoters gaat. Maar mijn ervaring daarmee is dat deze dan juist bij koude motor tikken en bij warm minder/niet. Bij mij is het net andersom!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.