auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: bizar probleem 318tds

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 318tds

Bij mijn BMW 318tds uit 1997 komt er sinds ongeveer 2 maand (km-stand 256.000) olie in de koelvloeistof. Ik moest ongeveer om de 1000km een liter olie bijvullen, terwijl ik voorheen gemakkelijk 15.000km kon rijden zonder een druppel olie te moeten bijvullen.

Bij 260.000 km heeft mijn auto een onderhoudsbeurt gehad, waarbij ook een lektest werd uitgevoerd op de oliekoeler. Hiervoor werden olie en koelvloeistofcircuit afgelaten en nadien weer gevuld.

Met de oliekoeler bleek echter niets mis mee te zijn, dus blijven er volgens mijn garagist nog 2 mogelijkheden over: koppakking of scheur in de cilinderkop.

Het bizarre aan heel de situatie is nu dat sinds die onderhoudsbeurt het oliepeil mooi op maximum blijft staan, en ik dus geen druppel olie meer heb moeten bijvullen, hoewel ik sindsdien alweer meer dan 2500km heb gereden. de koelvloeistof is echter wel nog steeds zwart.

Verder rijdt de auto nog volstrekt normaal en de koelvloeistoftemperatuurmeter blijft onder alle omstandigheden mooi in het midden

Weet iemand hier raad mee?

alvast bedankt

Geplaatst door

cardesign4ever (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hey Tim,

Ik ben geen volledige onbekende...
Maar ik dacht, ik zal es even een reactie geven, misschien volgen er dan nog anderen?

Aangezien je motor momenteel geen olie meer verbruikt, zou ik eens je koelvloeistof verversen. (is heel eenvoudig: je maakt een slang los, die onderaan naar je radiator gaat en vangt het oude koelvloeistof op in een vat. Vervolgens monteer je de slang terug (zorg dat deze terug goed vast staat). En nadien vul je gewoon koelvloeistof via je expansievat tot een centimeter onder het maximumpijl. Doe dit alles bij koude motor!)

Als je dit doet kan je heel goed zien of er daadwerkelijk olie in je koelvloeistof komt na een stukje gereden te hebben. (of anders was het misschien een blunder van je garagist om olie bij je koelvloeistof bij te vullen of iets dergelijks??)

Omdat het verversen van je koelvloeistof relatief eenvoudig zelf uit te voeren is en goedkoop is (enkel de prijs van een busje koelvloeistof), zou ik dit doen en dan afwachten maar...

Als er terug olie bij de koelvloeistof komt, heb je heel waarschijnlijk een lekke koppakking, en zal je wagen toch naar een garage moeten.

Als er geen olie meer bij je koelvloeistof komt heb je heel veel geluk en kan je wellicht terug verder doorrijden...

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Groetjes
Tim (je weet wel wie...)

GravenTim 0

17 jaar

Blijft het oliepeil niet "goed" omdat er koelwater bij komt?

Ik zou effe olie aftappen en uitsluiten dat dat het geval is. Als er olie in het koelwater kan komen kan het andersom ook zou je denken, vooral omdat het koelsysteem ook onder druk staat.

Groeten Ronald.

rfbroek 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.