BMW 3-Serie: Schuddend linkervoorwiel. (bestuurderszijde)

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2500cc

Hallo

sinds kort schud mijn linker voorwiel. ik heb niets geraakt of iets dergelijks. het begon met een kleine trilling en nu, als ik rond de 40 km per uur rijd dan schud het hele stuur heen en weer. een cm uitslag beide zijden.
als ik harder ga rijden dan is het weg. Ook op de snelweg bij het remmen vanaf 140 trilt de hele voortrein behoorlijk. zijn dit de schijven of moet ik aan de draagarmen en rubbers gaan denken.

gr leon.

leecoupe

Geplaatst door leecoupe (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

fuseekogel(s)

garageburgwal (0) PRO, 16 jaar geleden

Geen "buld" op een band? Een zgn karkasbreuk..

leecoupe (0), 16 jaar geleden

de banden zijn goed. ik heb ook een ander setje velgen onder de auto geprobeerd. ook het zelfde euvel. maar ik ga vrijdag na de garage en neem ik het antwoord van cars&motors mee. kijken of dit ook het antwoord van de garage is. dan krijg ik geen spook verhalen.

bedankt.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

laat ze ook goed kijken naar de draagarm bevestigingen aan de voorzijde

Santa (0), 16 jaar geleden

Wiellagermoer?

Evt. speling kun je zelf ook vaststellen; ff opkrikken en aan het vrije wiel rukken op "kwart voor drie" en "zes uur".

Santa (0), 16 jaar geleden

Aanvulling: Gebruik hiervoor NIET je standaard krik, tenzij je de auto opbokt.

Bron: S.I.T.K. te Purmerend.

leecoupe (0), 16 jaar geleden

wat me nu opvalt. als ik een beetje hard aan het stuur trek. bij stilstand. dan heb ik een beetje speling en hoor dan ook een tik. dit is ook een van de oorzaken denk ik, Dat het stuur schud. Maar vrijdag weet ik meer.

Santa (0), 16 jaar geleden

Ff opkrikken en aan het wiel voelen en kijken waar de speling zit. Zo kun je in ieder geval uitvogelen of het nog verstandig is om tot vrijdag door te rijden of niet.....

Mr.Volt (0) PRO, 16 jaar geleden

Dit komen wij minsten eens per week tegen. Leg er nieuwe banden op en het probleem is verholpen.
Soms treffen we balanslood aan van 15 gram. Het wiel is dan wel in balans maar tijdens het rijden is het alsof je op een hobbelpaard zit. Dit komt inderdaad door kanvasbreuk of karkasbreuk. Nieuwe banden er op en uw probleem behoord tot de geschiedenis en u bent wat wijzer gemaakt.

Santa (0), 16 jaar geleden

Wij gelukkig "nooit".....

De auteur schreef dat hij ook een ander setje velgen heeft geprobeerd. IK ga er DAAROM vanuit dat hij NIET eerst dezelfde banden heeft laten omzetten op andere velgen en daarna weer terug heeft laten plaatsen.
Dat zou niet logisch (en zeker niet economisch) handelen zijn...

Indien hij dus ANDERE velgen met daaromheen ANDERE banden heeft uitgeprobeerd en het probleem bleef aanwezig, dan zal het monteren van NIEUWE banden op zijn OUDE velgen weinig toevoegen, denk ik...?

De volgende low budget controle is de controle op speling.
Daar gaat onze dichter in het geheel aan voorbij...

Banden gaan vernieuwen "omdat wij dit minstens 1 keer per week tegenkomen" lijkt me een flink grote stap, welke de auteur nogal wat pegeltjes kost. Controle op speling kost nagenoeg niks...

Maar ja, door uiteindelijk alles te vernieuwen zal het probleem ooit wel opgelost worden.

IK zou EERST zeker willen weten of er niet ergens speling (in de meest ruime zin des woords) zit en wanneer er idd nergens speling te vinden is en er geen fors slingerende remschijven te vinden zijn, zou het vervangen van banden een logische gedachte kunnen zijn.

De auteur schrijft OOK over speling in de stuurinrichting bij stilstand. DIE gaat met nieuwe banden echt niet weg!
Daarnaast bestaat OOK nog de mogelijkheid dat indien er "universele" lichtmetalen velgen gemonteerd zijn, de centreerringen niet geplaatst zijn of dat er verkeerde centreerringen gemonteerd zitten.
Dit maken we op deze site OOK vaker mee....

Maar ja, wie gelooft er nog in Sinterklaas en/of Santa Claus..?? Laat staan dat "men" er wat wijzer van wordt....?

Freude_am_Fahren (0), 16 jaar geleden

Speling lijkt mij ook een aannemelijker oorzaak dan banden.
Omdat gemeld wordt dat het bij remmen optreedt, is het ook de moeite waard om te controleren of de remzuiger(s) niet blijft (blijven) hangen. Zie 'remmen & trillen' in de archieven.

co3deron (0), 16 jaar geleden

Misschien je draagarm rubber?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.