BMW 3-Serie: E36 328i slecht stationair lopen, soms afslaan

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,8

Sinds een aantal weken merk ik dat mijn 328i stationair slechter begint te lopen. De motor schudt/ bokt en hij ploft uit de uitlaat. Bij een warm gereden motor wordt dit probleem aanzienlijk erger (bij koude motor is het nauwelijks merkbaar). Sinds een aantal dagen slaat ie ook wel eens af als ik af moet remmen tot stilstand bij bijv. een stoplicht. Motor zakt dan ineens heel hard terug in toeren, tot 200-300 en slaat dan af. Tijdens het rijden zelf merk ik (tot nog toe) geen problemen. Optrekken gaat normaal, merk geen vermogensverlies o.i.d. Benzineverbruik is verder normaal. Bougies heb ik laatst al vervangen. Maandje terug bij de APK kwam tijdens de CO-meting ook naar voren dat er onverbrande benzine uit de uitlaat kwam (andere meetwaardes waren allemaal in orde).

Wat is het meest voor de hand liggend, valse lucht? Bobines?

baas

Geplaatst door baas (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Alles kan, maar bij een slechte/defecte bobine verwacht ik ook problemen op toeren.
Valse lucht lijkt me waarschijnlijker. BMW's zijn berucht om lekkage in de carter ventilatie.
Schudden en bokken + ploffen in de uitlaat zijn misfires waarbij de benzine daarna in de uitlaat verbrandt (explodeert).

Heb je nog een bobine met verdeler of Dis-bobine (dus niet een bobine per cylinder rechtstreeks op de bougie)?
Zo ja, vernevel in het donker bij draaiende motor een beetje water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren, speciaal de luchtmassameter.

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

lijk me een koelvloeistofsenor probleem meet deze eens door bij 80 graden, dan moet deze waarde tussen de 300-360 ohm wezen. Laat anders het storingsgeheugen eens uitlezen en kijk eens of er fouten in staan. Motorcode: 286s1 heeft directe bobines op elk cilinder dus geen losse bougiekabels meer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.