Hallo,
Gister eindelijk een bmw e46 gekocht.
Gisteren de hele dag in gereden zonder problemen.
Vandaag ook niks aan de hand.
Tot ik hem vanavond startte. Mijn olielampje bleef rood branden en de motor klonk als een diesel. Volgens instructie boekje oliedruk te laag.
Weet iemand wat hier de reden van kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Oliedruk te laag, druksensor defect of bedrading defect. Alleen bij een defecte sensor gaat de motor niet raar klinken.
Laat de oliedruk meten en als die goed is sensor vervangen of bedrading repareren.
Als de druk te laag is wordt het ingrijpender.
Als ik het geluid hoor, dan heb ik het idee dat er inderdaad geen olie bij de kleppen komt.
Dus als er geen druk is en het is ingrijpender waar moet ik dan aan denken?
14 jaar
Als ie als een diesel klinkt en het lampje brand rood zou ik mij melden bij degene waar je hem gekocht hebt. In het ergste geval ben je aan een andere motor toe.
gr Martin
Heb vandaag met de handelaar gebeld waar ik em gekocht heb.
Rdw erkend, maar geen bovag.
Deze heeft mij gevraagd om uit te zoeken wat er mis was.
En melde mij gelijk dat ik em zonder garantie gekocht heb.
Dus denk niet dat hij mij gaat helpen.
[b]Het noemen van de autohandelaar is niet relevant aan het probleem.[/b]
mvg,
moderatror problemcar
14 jaar
dat is mooi jammer als ie meteen zegt dat je geen garantie hebt.
weet niet wat ie gelopen heeft maar miss is het waard om even langs de dealer te gaan en een checkup te doen.
olielampje brandt niet zomaar rood
14 jaar
208000 op lpg.
Weet wel zeker dat het mis is.
Rijd er al niet meer in.
Morgen maar even kijken
14 jaar
Weet iemand hoe ik de oliepomp moet demonteren?
14 jaar
Wat wou je daar mee bereiken dan? Als je een M43 hebt moet je de hele distributie ervoor weg halen en als je een n42 hebt kun je er beter een ander motor inhangen.
Als ie als een diesel klinkt is het niet even een ander olie pomp erop, dan heb je meer schade als alleen een pompje.
gr Martin
wil graag eerst zeker weten dat het blok beschadigd is.
ls ik de motor voorzichtig in de rondte draai aan de krukas klinkt het niet heel raar.
Wil dus graag eerst met een nieuwe oliepomp proberen.
Ik heb idd een m43, dus word even lekker sleutelen.
14 jaar
Als een benzine motor als een diesel klinkt heeft de motor al schade opgelopen en dat zit 'm niet in de olie pomp. Olie pomp in een M43 gaat ook bijna nooit kapot. Is ook erg lastig te demonteren omdat je de hele distributie ervoor weg moet halen en het carter moet los. Als je daar toch aan wilt beginnen zou ik het carter er onder vandaan halen en de lager schalen bekijken van de drijfstangen en krukas, grote kans dat je probleem daar zit. Als je lagers beschadigt zijn dan is het einde verhaal want dan is bijna altijd de krukas ook beschadigt en kun je beter aan een andere motor gaan denken.
gr Martin
heb gister het filterhuis gedemonteerd en de motor een paar slagen in de rondte gedraaid maar er komt totaal geen olie bij het filter.
Dus waar kan het dan nog aan liggen?
Dan moet het toch wel de pomp zijn?
14 jaar
Inderdaad, de oorzaak, wellicht geen of te weinig oliedruk kom je aan het zoeken, daarbij is die ratel ook niet vanzelf verdwenen, met een beetje pech, is één of meerdere lagerschalen van ( waarschijnlijk ) de drijfstang al gesneuvelt, en als je helemaal pech hebt is de krukas ook al ingevreten en dat betekent een revisie = veel geld of een andere motor = waarschijnlijk een beteren en goedkopere optie..
Alleen lullig van die handelaar, je zou haast denken dat hij er meer vanaf wist omdat hij gelijk begint dat je hem gekocht hebt zonder garantie.
Zou er ook niet meer mee rijden, zet hem desnoods even bij de garage voor een inspectie, dan weet je waar je aan toe bent, en ga geen geld uitgeven aan een nieuwe oliepomp + andere delen want dat is zeker niet goedkoop..
14 jaar
Paul..
Wat jij nu aan het doen / proberen bent werkt helemaal niet!
Als je de motor met de hand rond draait zul je echt geen olie zien, koppel de brandstof toevoer maar eens af en start de motor dan, dan draait hij snel genoeg rond en slaat niet aan, nu zou je wel wat moeten zien, maar pas nu op dat je niet nog meer schade maakt..
14 jaar
We hebben hem ook op de startmotor rond gedraaid.
En toen klonk ie niet raar.
En had toen geen olie bij het filter.
Maar het kan wezen dat de schade an het blok meevalt toch?
Want heb er niet mee gereden tijdens dat het lampje brandde, merkte het toen ik em startte.
Lijkt mij nog wel de moeite waard om met een nieuw/andere pomp te proberen.
Weet iemand aan wat voor prijs ik dan moet denken?
14 jaar
Het is naief om te denken dat er niks aan de hand is als ie zoveel lawaai maakt als het olie lampje heeft gebrand, het is dan bijna in alle gevallen te laat, wat je kunt doen is eerst het carter er onder vandaan te halen omdat dat toch moet als je een olie pomp wilt vervangen en dan de lager kappen eraf te halen en alles te controleren (ALLE Lagerkappen 1 voor 1) Als je een beschadigd lager hebt dan kun je er bijna vanuit gaan dat er meer schade is. Overigens zou ook de kop gedemonteerd moeten worden als je alles volgens BMW voorschrift wilt doen maar met een beetje gepriegel kun je dat voorkomen.
gr Martin
paul : je ziet ook niets aan de olie zelf ? geen sludge ofzo of filter niet dicht?
marja als ie al gerateld heeft dan moet je eerst het goedkoopste proberen en dat is niet meteen pomp vervangen...lijkt mij
14 jaar
Oke dan proberen we dat morgen.
Heel erg bedankt voor deze info
14 jaar
[quote=Driver 21]paul : je ziet ook niets aan de olie zelf ? geen sludge ofzo of filter niet dicht?
marja als ie al gerateld heeft dan moet je eerst het goedkoopste proberen en dat is niet meteen pomp vervangen...lijkt mij[/quote]
Kijken we morgen naar.
Maar wat is het goedkoopste wat we kunnen proberen?
Er lijken mij weinig andere oplossingen te zijn.
Alleen eerst even slijtage checken
14 jaar
wat martin zegt... beginnen met het carter eraf en slijtage controleren en of er ijzerdeeltjes(ergste geval) in carter zitten. kan je ook volgens mij filter van de oliepomp controleren.
wat je kan proberen is ook even in het oliefilterhuis checken of het veerklepje en kanalen niet dicht zit maar als er geen sludge in het blok zit dan is dat wss wel goed.
14 jaar
Ik heb gister het carter gedemonteerd en de aanzuigbuis en alles bekeken.
Alles lijkt goed te zijn.
Onderin het blok zit achter een borgring een soort van stuurklep/terugslag klep.
Daarin zat wat opgedroogde vloeibare pakking.
Maar voor de rest weinig gevonden.
Dus de boel weer in elkaar gezet en olie erin en weer geprobeerd.
En wat bleek: Er is weer oliedruk. Dus gister een blok om geweest, en alles leek oke.
Maar na een tijdje stilstand weer gestart en oliedruk weer weg.
Gelijk weer uit en weer gestart, en ik had weer oliedruk.
Het lijkt er dus toch op dat de pomp moeite heeft met de aanvoer van de olie.
Iemand nog suggesties hiervoor?
14 jaar
Paul,
IK hoop wel dat je de gegeven adviezen van iedereen hier een beetje volgt.
Wat je moet doen is, oliedruk meten met koude motor.! Is deze druk dan goed, = oliepomp OK.
Dan stationair warm laten draaien, met aangesloten oliedrukmeter. Dan continu de oliedruk in de gaten houden.
Op het moment dat je problemen hoort of ziet, de oliedruk weer aflezen.
Is deze druk dan te laag, of zelfs 0, dan kun je ervan uit gaan, dat je motorschade hebt. Dit dan als gevolg van uitgelopen lagerschalen, versleten krukas etc.
De motorolie is koud namelijk net iets stroperiger (visceuzer) dan warm.
Neem de juiste beslissing.
W
Ralf
Volgens mij heb ik de gegeven adviezen aardig gevolgd.
Nu ben ik erachter gekomen dat op het moment dat ik eerst het filter vol laat lopen met olie dat dan alles goed is.
Is het dan een terugslagklep of iets dergelijks die zijn werk niet goed doet?
14 jaar
Heb je nu al een lager los gehaald en gecontroleerd? Als je lager schade hebt kun je gelijk ophouden met zoeken en een andere motor inbouwen omdat de kosten voor reparatie niet te overzien zijn.
Er zit een drukregelaar en terugslagklep boven de oliepomp maar volgens mij krijg je die er ook niet zomaar uit.
gr Martin
Ja is gecontroleerd en dat lijkt ook goed.
Als je het filterhuis demonteerd dan kun je de terugslagklep eruit pakken die tussen de pomp en het filter zit.
Maar hier kon ik niks aan ontdekken.
Maar nu begin ik te twijfelen of het misschien wijs is om hier een nieuwe in te zetten?
14 jaar
Als je die extra kosten wl maken en ook die moeite wil nemen; dan is het wijs.
Meet je oliedruk! Of bij twijfel haal je lagerschalen los (behoorlijk wat werk)
W
R
Motor op temperatuur en loopt stationair, druk min 0,5 Bar
Regeldruk op toeren = ongeveer 4,5 Bar
14 jaar
Ik ga vanavond de druk meten.
en stefan bedankt voor de plaatjes.
Btw heb je hier meer van voor dit type bmw?
14 jaar
Gisteren de oliedruk gemeten.
We konden het systeem niet op druk krijgen
als we de meter van de slang haalden kwam er niet eens olie uit.
Terwijl ik voorheen toch de boel wel op druk gehad heb.
Snap er helemaal niks meer van.
Dan moet het toch bijna de pomp wezen. Maar die schijnen van dit type blok nooit stuk te gaan.
14 jaar
Hoi,
Probeer dan nu eens een lagerschaal te verwijderen. Kijken of je daar iets kunt zien. Ik verwacht blauwe en zwarte schalen, met hier en daar een flinke beschadiging.
S6
Ralf
Ik heb nog wel wat plaatjes, ligt er een beetje aan wat je moet hebben.
Als er geen verstoppig o.i.d. aanwezig is en de lagerschalen nog in orde zijn kun je overwege om een andere ( nieuwe ) oliepomp aan te schaffen, wees ook voorzichtig om de motor te lang zo te laten lopen als er geen oliedruk aanwezig is, zou zonde zijn als je binnen 2 sec een hoop extra schade en kosten mee brengt.
Gr Stefan
14 jaar
Oke.
Ik ben gister begonnen om alles te demonteren zodat ik bij de pomp kan komen.
Ik hoop dat ik daar wat vind.
Als ik daar inderdaad wat vind zal ik een nieuwe pomp aanschaffen.
Ook zal ik de lagerschalen een dezer dagen even checken.
Bedankt.
14 jaar
O ja wat de plaatjes betreft,
Heb je ook iets voor bijvoorbeeld het weer op tijd zetten van de distributie?
Ik put nu de meeste info van realoem.com maar kan daar niks over vinden.
14 jaar
Nee op die site vind je niks over de timing..
Dan moet je even vertellen welke motor er precies in ligt met de motorcode.
14 jaar
Er ligt een m43 motor in 1.9 benzine
Staat fout in de kop van dit topic.
14 jaar
fantastisch
Bedankt!
14 jaar
Ik heb vanavond de pomp gedemonteerd, maar is niks aan te zien.
Zal em morgen op het werk even testen. Even met een hulpas in de boormachine in een bak met olie.
Nu het pomp deel van het blok af was kon ik ook bij het aanzuigkanaal komen. Ik heb hier een slang in gedaan en aan gezogen.
Dit lijkt ook goed want ik zoog olie omhoog. Nou heb ik de kanalen van hoe de olie zou moeten lopen even bekeken.
Zou het zo kunnen zijn dat als het oliefilterhuispakking niet meer goed is dat hij via het regelventiel valse lucht aanzuigt?
Dat is het enige wat ik nog kan bedenken als morgen de pomp goed blijkt te zijn.
Ik begin er ondertussen toch een beetje moedeloos van te worden. :(
14 jaar
btw wat doet het regelventiel precies?
14 jaar
Wat voor een motor heb je eigenlijk want een M43 uit 2000 heeft de oliepomp om de krukas zitten, is niets anders als een getande schijf die in een ditto ring draait, en die kun je buiten de motor niet testen.
Het regel ventiel regelt de druk en zorgt er volgens mij tevens voor dat de olie niet terug loopt als de motor niet draait. Hebt het ventiel er al uit gehad? Zo ja heb je de veer goed gecontroleerd of er misschien niet een stuk afgebroken is ofzo?
gr Martin
Ik heb een m43. Maar als je dat pomphuis eraf pakt inclusief pomp dan kun je dat pomphuis in een bak met olie zetten en met een hulpas in plaats van de krukas even met de boormachine in de rondte draaien.
Dus ik denk dat ik em buiten de motor wel kan testen.
Maar heb het regelventiel er al uit gehad en daar mankeert niks aan.
14 jaar
Je hebt de verkeerde onderdelen er uit gehaald. De pomp is niet een los onderdeel wat je er zo maar af kan halen en kunt testen, volgens mij heb je het balansas deel van de motor af gehaald.
gr Martin
Nee dat is niet zo. je kan de pomp er wel af halen en testen. want dat heb ik vandaag gedaan.
Ik heb eerst de distributie klep er af gehaald en toen de ketting en alles en dan kun je dit deel eraf halen zoals te zien op jou plaatjes nr:4011021E.
Heb op het werk vandaag een hulpas gemaakt voor op de boormachine en daarmee de pomp gedraaid. heb em in een bak met hydrauliek olie gezet.
werkte perfect. pomp was goed. Hulpstuk gemaakt om het kanaal in het carter na te bootsen en weer in de olie gezet en getest. pomp werkte weer perfect. Toen ik thuis kwam carter weer gedemonteerd op de werkbank gezet en het pomp deel hierop vast geschroefd. boormachine met hulpas erop en draaien maar weer. Helemaal niks...
Dus pompdeel weer losgehaald en in bak met olie 5w30 gezet. Pompte weer perfect...
Hulpdeel als cartervervanging weer geplaatst en weer getest. Weer niks.
Eerder vandaag was mij opgevallen dat de filterhuispakking 180 graden verdraaid zat.
Dus als laatste redmiddel pakking verwijderd en alles in de vloeibare pakking gezet.
Even een biertje gedronken zodat de pakking even kon drogen. Boel weer gemonteerd op het carter en draaien met die boormachine.
En wat bleek: pomp had weer perfecte opbrengst!
Dus probleem lijkt hiermee opgelost.
Nu maar weer beginnen met alles te monteren, heb nog wel even werk maar eindelijk vooruitgang geboekt.
Heb btw de lagerschalen ook gecheckt en daar mankeert niks aan.
14 jaar
Weet iemand het moment voor de lagerschaal delen?
iedereen bedankt voor de ideeën!
14 jaar
Soms zit het mee en soms ook tegen, maar nu zie je wel waar het probleem zat, ook makkelijk door er zelf wat op te verzinnen.
Aanhaalmoment van de lagerkappen :
Bouten vernieuwen, reinigen, inolieén
Losvast : 5 NM
Aanhaalmoment : 20 NM
Verdraaiingshoek : 70 Graden
Gr Stefan
14 jaar
[quote=Ventopolo]....En wat bleek: Er is weer oliedruk. Dus gister een blok om geweest, en alles leek oke.
Maar na een tijdje stilstand weer gestart en oliedruk weer weg.
Gelijk weer uit en weer gestart, en ik had weer oliedruk.
...[/quote]
Niet om je te ontmoedigen, maar waarom zou het nu wel definitief goed blijven denk je?
14 jaar
Het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn, dat hij op dat moment wel nog olie rond pompje op het moment dat het lampje ging branden, maar simpelweg de druk te laag was, en dat heb je nu ( helaas ) niet kunnen meten..Dus hij pompte wel olie rond maar of de druk goed is blijft even afwachten.
14 jaar
[quote=Ventopolo]Eerder vandaag was mij opgevallen dat de filterhuispakking 180 graden verdraaid zat.[/quote]
hoe lang zit dit al zo en hoe lang (en hoe vaak) heeft de motor al met te weinig druk gelopen ??
Als je geen garantie oid meer kan verhalen, zou ik de oliepomp goed maken, en dan maar rijden en kijken hoe het af gaat lopen.
Motor vervangen kan altijd nog.
[quote=rfbroek][quote=Ventopolo]....En wat bleek: Er is weer oliedruk. Dus gister een blok om geweest, en alles leek oke.
Maar na een tijdje stilstand weer gestart en oliedruk weer weg.
Gelijk weer uit en weer gestart, en ik had weer oliedruk.
...[/quote]
Niet om je te ontmoedigen, maar waarom zou het nu wel definitief goed blijven denk je?[/quote]
Dit verhaal was van een week geleden.
Heb ontdekt wat het probleem was.
14 jaar
[quote=stefan84]Het zou natuurlijk ook nog zo kunnen zijn, dat hij op dat moment wel nog olie rond pompje op het moment dat het lampje ging branden, maar simpelweg de druk te laag was, en dat heb je nu ( helaas ) niet kunnen meten..Dus hij pompte wel olie rond maar of de druk goed is blijft even afwachten.[/quote]
Ja maar we hebben de oliedruk gecontroleerd toen de boel nog in elkaar zat, maar we hadden toen helemaal geen opbrengst van de pomp en dus ook geen druk.
En nu de boel uit elkaar ligt, heb ik mijn vinger op de perspoort van de pomp gehouden en hij lijkt toch goed druk op te bouwen.
14 jaar
[quote=sjaak10918][quote=Ventopolo]Eerder vandaag was mij opgevallen dat de filterhuispakking 180 graden verdraaid zat.[/quote]
hoe lang zit dit al zo en hoe lang (en hoe vaak) heeft de motor al met te weinig druk gelopen ??
Als je geen garantie oid meer kan verhalen, zou ik de oliepomp goed maken, en dan maar rijden en kijken hoe het af gaat lopen.
Motor vervangen kan altijd nog.[/quote]
In ieder geval zolang als ik hem heb.
De motor heeft niet lang met te weinig/geen oliedruk gelopen.
Maar ja wel een paar keer getest.
Maar wat ik aan de lagerschalen heb kunnen zien mankeert er weinig aan.
14 jaar
Heb vrijdag de nieuwe onderdelen nog besteld en komen als het goed is morgen of overmorgen binnen.
Heb nog even de tijd om de boel knap te reinigen, en daarna maar weer de boel monteren.
14 jaar
Nou zou ik wel eens willen weten wat voor motor jij in je E46 hebt liggen. Want als jij een E46 uit 2000 hebt en het is een m43 1800 dan heb je zoeen oliepomp
[url=http://img404.imageshack.us/i/oliepomp.p...][img]http://img404.imageshack.us/img404/6214/...[/img][/url]
Nummer 2. En die kun je los niet testen. Als je een ander olie pomp van je onder je motor vandaan hebt gehaald heb je geen M43 maar een ander type motor. En dan kloppen de plaatjes van de distributie etc niet. Je kunt namelijk ook een N42 hebben en daar zit wel een losse pomp onder. Maar om die weer helemaal goed op tijd te krijgen ben je wel ff bezig.
gr Martin
gr Martin
Dan zou ik wel eens willen weten wat voor motor je nu eigelijk in je BMW hebt liggen als je 1800 M43 uit 2000 hebt dan heb je deze oliepomp
Nummer 2 op de tekening. En die kun je onmogelijk los van de motor testen. Je kunt ook een N42 hebben maar dan klopt het hele verhaal van de
distributie op tijd zetten etc niet. Een N42 heeft wel en losse olie pomp die je eventueel los kunt testen, alleen het op tijd zetten van zoeen motor is heel anders als beschreven in deze thread.
gr Martin
Ik heb wel een m43 motor, en heb em wel los getest. Zelfde als op de afbeelding.
Ik zet er vanavond nog wel wat foto's bij. Dan begrijp je hoe ik het getest heb.
14 jaar
aardig bezig geweest zo te zien :)
maar dit is idd M43...
en nou zorgen dat alles weer goed in elkaar gaat...maar dat komt wel goed denk ik hehe
14 jaar
Ja er is iemand flink aan het hobbien geweest, zo zou je inderdaad zoeen pomp kunnen proberen. Maar je hebt nu nog steeds geen oorzaak kunnen vinden waarom er soms wel en soms geen olie druk is. Welke onderdelen heb je besteld? Aan de pomp zelf zou het haast niet kunnen liggen, die is zo simpel dat ie het of wel of niet doet....
gr Martin
geen druk kan 4 dingen zijn:
1 pomp doet het niet (technisch)
2 pomp heeft geen olie om te verpompen
3 gedeelte na de pomp is zo open dat de pomp geen druk op kan bouwen.
4 pompopbrengst is te laag om druk op te kunnen bouwen
Ik heb de oorzaak wel gevonden, omdat de pakking verkeerd om gemonteerd zat zat de perspoort van de pomp reachtsreeks op de overloop.
Op moment dat er olie in het filterhuis zat was het kiertje te klein om olie door te lekken.
Maar als er geen olie in zat kon er wel lucht ontsnappen waardoor de pomp gewoon lucht stond te circuleren.
14 jaar
nu ik alles met vloeibare pakking gemonteerd heb is er geen enkel probleem meer om olie aan te zuigen. Dus de pakking was het probleem.
Heb alle pakkingen nieuw besteld, als het goed is vandaag binnen.
Kan eindelijk de boel weer in elkaar.
14 jaar
Toch mooi om te horen..
Maar lijkt het nu zo of zie ik op de foto dat het lager(schaal) ook wat slijtage opgelopen heeft ?
Als je toch nog alles los hebt liggen kun je ook de lagerschalen van de drijfstang even vernieuwen, dan is alles weer perfect en kosten maar een paar tientjes.
Succes laat even weten hoe het afgelopen is.
14 jaar
wat zo een pakking al niet kan doen...hadden ze die effe snel vervangen zeker, toen de auto verkocht werd :)
14 jaar
Eindelijk vanochtend de laatste hand aan de auto gelegd.
De boel zat weer in elkaar. Koelvloeistof weer afgevuld en de olie ook.
Zenuwachtig voor het starten maar het was starten en de boel kwam zo goed als meteen op druk.
Een paar keer een blokje om geweest en elke keer met starten gelijk oliedruk (lampje tegelijk uit met accu lampje)
Onderweg ook geen problemen.
Vanmiddag naar alkmaar gereden (140 km vanaf hier)
op visitie geweest en weer terug zonder problemen.
Dus het probleem lijkt toch echt opgelost!
O ja stefan lager lijkt op de foto slijtage, maar zijn gewoon loopsporen en niet echt slijtage sporen.
Bedankt allemaal voor alle info.
14 jaar
Knap gedaan!
gr Ronald
14 jaar
mooi dat het weer opgelost is.
Bedankt voor de feeback.
Netjes gedaan.
Ralf
Als de pakking verkeerd gemonteerd zat,is er al iemand anders met de pomp aan het klooien geweest.Er is dus iets met de motor aan de hand geweest anders doe je dat niet.
14 jaar
Jongens, het probleem is opgelost...niet nodig om het verhaal weer aan te slingeren.
mvg, Hans
moderator.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar