Ik heb net mijn handrem aangespannen maar het valt me op dat het handrem lichtje pas aankomt bij de derde klik van de handrem. Is deze te verstellen zodat bij de eerste klik het handrem lampje al gaat branden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat wordt lastig want er is moeilijk bij te komen. Heb je de kabels bij de achterremmen en bij de handgreep bijgesteld?
Ja maar ik moet zeggen e36's staan erom bekend dat ze een hele slechte slappe handrem hebben dus helemaal 100% zal het wel nooit worden.
11 jaar
De kabels hoef je niet te stellen. Beter zelfs om daar van af te blijven.
Handrem stellen doe je in de trommel (stelwieltje) anders gaat het nooit goed werken. het beste nog, eerst open maken en inspecteren of de schoentjes niet versleten zijn.
Mits goed afgesteld zijn de handremmen van een E36 prima.
11 jaar
Haal eerst zoals maurice zegt de remschijven er maar af , als dit nog nooit gebeurd is dan is het daarbinnen een puinhoop meestal.
Remvoerring van de segmenten geroest endergelijke .
De afstelling van de handrem heeft alleen niets te maken met het lampje op het dashboard, er zit een heel lullig schakelaartje achter op de handremhendel, deze zou je een beetje kunnen verbuigen om het lampje eerder aan te laten gaan.
gr Martin
Bedankt Martin dit is het antwoord wat ik zocht. Welke kant moet ik hem opbuigen?
@overige:
Ik heb natuurlijk de handrem aangespannen via de verstellers op de achterwielen. Ik heb echter van kennissen gehoord dat de kabels van de e36 erg snel verslappen, en dat het hefboom systeem onder de maat is, en dat je daar niks aan kan doen je moet de handrem gewoon wat harder aantrekken dan normaal.
11 jaar
Je moet gewoon even kijken hoe hij precies werkt, denk dat je hem naar beneden moet buigen, is gewoon een kwestie van proberen.
Met de handrem zelf is niets mis mee, als de handrem na het opnieuw afstellen snel weer ver omhoog moet trekken ligt dat meestal aan de staat van de trommel/schijf. de trommel is vaak erg roestig omdat de handrem maar weinig gebruikt wordt.
gt Martin
Als je alleen de wieltjes verstelt op de achterwielen dan kan het daarna nuttig zijn om de vrije slag op de handremhendel zelf te stellen. Zodat er bij 3 tandjes aantrekken al flink geremd wordt.
Die schakelaar bijbuigen is niet goed, tenzij die al verbogen is. Bij 2 of 3 tandjes mag dat lampje pas aangaan, zo heeft BMW het bedoelt.
[quote=MJ]Als je alleen de wieltjes verstelt op de achterwielen dan kan het daarna nuttig zijn om de vrije slag op de handremhendel zelf te stellen. Zodat er bij 3 tandjes aantrekken al flink geremd wordt.
Die schakelaar bijbuigen is niet goed, tenzij die al verbogen is. Bij 2 of 3 tandjes mag dat lampje pas aangaan, zo heeft BMW het bedoelt.[/quote]
Ja ik heb de wieltjes bij de handrem ook afgesteld maar hij remt al een beetje bij 1 tandje en bij 3 tandjes beweegt het wiel eigenlijk niet meer.
Dit vind ik zelf wel prettig.
Als het zo bedoelt is dan blijf ik er verder maar vanaf..
11 jaar
En als de wielen maar vrij lopen anders kost het extra benzine en frictievoering! Het komt vrij precies met de afstelling. En een enorme vrije slag van 20 cm ofzo op de handremhendel staat zo slordig.....
Ik ben niet geheel enthousiast over de handremmen van die soort auto's maar door hem wat strakker te verstellen en wat steviger aan te trekken doet hij het nog prima...
11 jaar
De juiste procedure voor het afstellen van de handrem :Eerst de moeren voor de regeling van de kabels helemaal los ,dan de tandwielen in de trommels afregelen ,en dan op de remmentestbank de kabels terug afstellen, en daarna controleren dat het controlelampje op de eerste klik brandt. Er van uitgaande dat de kabels loszitten, en de remtrommels en remschoenen in orde zijn, zou de handrem nu perfect moeten werken !
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar