BMW 3-Serie: BMW 320d E46 (136 pK) trekt niet meer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel

Mijn BMW 320d van 1999 (136pK) trekt niet meer. Ik ben naar een officiele dealer geweest en heeft foutcodes uitgelezen, volgens hem is het de injectiepomp. Ben voor een tweede opinie naar een onafhankelijke garagist geweest, volgens hem is alles ok met de injectiepomp maar is er een probleem met de turbo omdat deze zwaar loopt als je hem met de hand doet draaien. Nochtans twijfel ik ook aan zijn diagnose omdat de turbo volgens mij nog werkt ondat je vanaf ong 2500rpm voelt dat de auto een duwtje in de rug krijgt. (Hij blijft zeer traag in het optrekken maar er gebeurt wel iets vanaf 2500rpm). Het probleem doet zich altijd voor, onafhankelijk van het feit of de motor warm of koud is. Olie, oliefilter, luchtfilter en brandstoffilter zijn ook reeds vervangen. Ik heb de LMM (luchtmassameter) eens losgekoppeld maar dit geeft geen verschil bij het rijden en optrekken. Ook zie ik dat de de onderdrukregeling die op de turbo gemonteerd is werkt, bij het gasgeven beweegt het stangetje van deze regeling. Voor de rest stel ik geen abnormaal geluid of rookontwikkeling vast tijdens het rijden. Kan iemand mij raad geven? Indien het toch de turbo zou zijn, kan iemand mij dan zeggen waar ik goedkoop een ruil of tweedehands turbo kan vinden? Ik wens niet te veel kosten meer te doen aan deze auto vermits hij al 14 jaar oud is en 210.000 km op de teller heeft.

Joris7000

Geplaatst door Joris7000 (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Welke foutcodes hebben ze bij de dealer uitgelezen ? Je kan ook eens proberen met de vacuumdarm, die de EGR klep aanstuurt af te koppelen, of de uitlaat los te maken vlak na de turbo, en zo een proefrit te doen.

Joris7000 (0), 11 jaar geleden

Beste, hartelijk dank voor je antwoord. Ik weet niet meer welke foutcodes werden uitgelezen. Ik was bij een BMW garage binnengesprongen onderweg in Duitsland op het moment dat het probleem zich voordeed. Men heeft mij een dokument laten zien met de foutcodes maar men heeft dit niet meegegeven, enkel de rekening heb ik gekregen :-)
De uitlaat loskoppelen kan ik niet vermits ik daar niet handig genoeg voor ben en de kennis niet voor heb.
Ik heb wel het vacuum slangetje dat de EGR klep aanstuurt losgemaakt en afgedicht om te voorkomen dat het verlies aan vacuum andere komponenten zou beinvloeden. Eerlijk gezegd voel ik geen verschil in prestatie. Wat ik wel heb vastgesteld is dat als ik het vacuum slangetje terug aansluit bij stationair draaiende motor, dat het motor geluid iets anders wordt. Het is moeilijk te omschrijven maar het is alsof de motor dan ietsje zwaarder begint te ronken. Als ik mijn vinger op het slangetje houd voel ik dat er vacuum is. En als ik het slangetje met de hand afdicht verandert het motorgeluid niet, dus het veranderede motorgeluid bij het aankoppelen van het slangetje betekent waarschijnlijk toch dat de EGR klep werkt. Heb je nog een andere suggestie?

Einstein Brain (0) PRO, 11 jaar geleden

Het beste zou zijn als je eerst het storingsgeheugen wist ,dan een serieuze proefrit doet, en dan terug het storingsgeheugen en de programmanummer van de DDE uitleest. Is de luchtmassameter ooit al vervangen geweest ?

Direct66 (0), 11 jaar geleden

Ik heb precies dezelfde probleem met mijn bmw E46 114 pk 318d van 2002. Bij mij zeiden ze dat de EGR klep niet in orde was. Die heb ik vervangen en ik denk rond de 100 km deed hij het weer prima, maar daarna weer hetzelfde probleem. Mijn auto heeft vandaag grote beurt gehad, maar probleem zet zich nog steeds voort. Na 2500 rpm voel je de turbo maar daarvoor is het een drama. Het zou kunnen dat de dieselpomp niet goed is afgesteld. Morgen ga ik naar bmw om dat even te laten checken. Als ik er meer ove weet geef ik dat door. Ik hoor het ook graag van je.

Direct66 (0), 11 jaar geleden

Op een andere forum las ik dit. Het komt van een vriend die exact dezelfe probleem had.

De boosdoener gevonden: een goed lekkende injector ... ... 350 € revisie ex alle tot nu toe erin gestopte uren en uren om de boel weer in elkaar te bouwen ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.