BMW 3-Serie 1994: E36 M3 3.0 probleem.......

Bouwjaar: 1994

Ik heb al een tijd een probleem met de motor..ik word er ondertussen helemaal niet goed van.
Hij houd in..draait niet lekker..schokt weet ik het allemaal.

Gisteren op de rollenbank zijn we er maar mee gestopt..want op die manier kan je geen software schrijven natuurlijk.

Het is een 3.0 M3 motor met carbon airbox en AlphaN software.
IK heb eerder met deze set-up gereden, en toen was het prima.

Het lijkt wel op een ontstekingsprobleem.

Het rare is..dat het de ene keer erger is, en de andere keer weer beter...dat verschilt per dag.
Wat ook raar is...als de motor het heeft, dan zie je ook de naald van de toerenteller stukken van 500rpm verspringen.

Ik heb de bougies vervangen
Bobines vervangen
Watertemperatuursensor van de dme vervangen
kleppen gesteld
Gaskleppen synchroon gesteld
Massa gecontroleerd
Brandstof aanvoer gecontroleerd
Bobinekabels nagekeken
Computer gewisseld
Nieuwe software geprobeerd

Wat ik morgen ga doen is de toerental/krukassensor vervangen

Als dat het ook niet is, dan weet ik het echt niet meer.

e30S50

Geplaatst door e30S50 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou eens beginnen met uitlezen. Eerst foutcodes en als die er niet zijn live data.
Kan een probleem met de luchtmassameter zijn of de lambdasondes.
4-gas meting zou ook kunnen helpen.

Vanwaar die nieuwe software? Is er iets vranderd aan de motor?

e30S50 (0), 13 jaar geleden

Uitlezen heb ik gedaan..daar kwam uiteraard niks uit.
Luchtmassameter heeft hij niet meer..en zodoende werken de lambdasensoren ook niet meer.

De AlphaN software neemt deze functie over namelijk.

Nee omdat ik dacht omdat het wellicht aan de software zou liggen, heb ik nieuwe eprom laten schrijven.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Geen luchtmassa meter meer. Maar wat dan? Map-sensor? En dat is geen reden om de lambda-sensoren uit te schakelen.
Al was het alleen maar om te kunnen kijken naar het mengsel, zelfs zonder te regelen.

Ik zou de boel terug bouwen naar standaard. Luchtmassa meter, lambda-sondes, standaard luchtfilter huis, standaard ecu.
Dat loopt perfect en heeft vermogen genoeg.

e30S50 (0), 13 jaar geleden

De sensoren zitten er gewoon, alleen volgens mij..als de luchtmassameter komt te vervallen..werken de lambdasensoren ook niet.
Al hebben ze nog wel nut..dan werken ze gewoon, aangezien er goeie inzitten.

De boel standaard terugbouwen is al helemaal geen optie...omdat ik daar geen reet aan vind.
Ik heb juist gekozen voor een carbon airbox vanwege het geluid en vermogen..net zoals het 3,2 kilo vliegwiel.

En dan nog loopt de boel beroerd..omdat het niet ligt aan deze set-up..maar aan een sensor ergens ;)

Ik heb een jaar of 5 rond gereden met exact dezelfde set-up...en reed als een kogel.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet niet wie je dat wijsgemaakt hebt, maar de lambda-sensoren kunnen gewoon werken en hoeven niet te vervallen.
Dat is kennelijk een keus geweest van de tuner - misschien vonden ze dat makkelijker.
Overigens, als de luchtmassameter niet gebruikt wordt, dan kan zonder andere sensor(en) de computer niet uitrekenen hoeveel brandstof er in moet.
Dus of de luchtmassa meter werkt, dan wel er is een map-sensor (bij) gemonteerd.

Wordt toch echt uitlezen en dan live data bekijken (dat is wat anders als foutcodes uitlezen).
Doe dat desnoods met een standaard chip zonder de motor te starten. Kun je in ieder geval iets zien.

Een gokje, misschien levert het wat op.
Warm de motor op, zet hem uit en trek de stekker van de luchtmassa meter af.
Starten en kijken wat er gebeurt. Slechter - beter - hetzelfde? Dan uitlezen, staat er een foutcode?

e30S50 (0), 13 jaar geleden

De lambdasensoren zitten er ook gewoon, maar volgens mij hebben die nu geen functie meer..maar kan dat mis hebben.
Door de AlphaN software word nu de mengsel verhouding berekend bij de gaskleppen....dus het kan dus wel zonder lmm.

Hij heeft geen lmm, dus de stekker eraf trekken gaat niet ;)

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

O.K. zo'n systeem. Niet mijn favoriete setup.
In plaats van naar de hoeveelheid lucht te kijken die de motor in gaat wordt het mengsel en de vervroeging van de ontsteking berekend aan de hand van de positie die de gasklep sensor geeft. Als die niet goed is, kun je lachen.

e30S50 (0), 13 jaar geleden

Gasklepsensor ? die is ook vervangen.

Maar lachen of niet....graag zou ik de symptomen willen weten van een defecte of slecht werkende krukas sensor...
Ik denk persoonlijk dat ik het daar moet zoeken ;)

Bas_petiet (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoe zit het met de staat van de vanos? Je kunt de krukassenor eens doormeten met een scoop en het beeld eens bekijken, en als je er aan twijfelt gewoon vervangen !

Mogelijke klachten bij defecte, of niet goed werkende krukassenor zijn:

* Motor start niet, of slaat slecht aan
* Overslaan van de motor

e30S50 (0), 13 jaar geleden

De motor slaat over idd...bij deellast...het meest merkbaar.
Ook de toerenteller flipt..

Ik heb een sensor besteld..die ga ik morgen monteren.

Als dat het niet is gaat hij de brand in.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Mario,

Met mijn Setup, E36 325 turbo, loopt de motor wel stationair, als is het ongveer 1000 toeren en deze loopt ook zonder LMM en zonder stappenmotor! Uiteraard wel met een breedband sonde en MAP sensor gemonteerd i.c.m. een KMS motormanagment..

Stationair zal deze niet meer zo lopen als een standaard motor, maar in mijn geval zal dat ook deels door de setup en een geflowde kop komen,

Voor de motor, of beter gezegd het motormanagment perfect afgesteld te krijgen moet je kaas gegeten hebben, dat doe je dus niet zelf zo maar even, ik ben er zelf ook mooi vanaf gebleven en heb het laten schrijven..Het kan dus goed een combinatie zijn van het slechte lopen, of door iets ( onderdeel ) wat er ( nog ) ontbreekt + de software bv.

Zeker in dit geval is het zeer lastig te zeggen omdat hij gewoon niet meer standaard is.

Ik heb eventueel een nr voor je, bij interesse even mailen..

e30S50 (0), 13 jaar geleden

Stefan...ik heb met deze zelfde set-up altijd probleemloos gereden, dus daar kan het zeker niet aan liggen.

Ik heb zojuist de krukas sensor vervangen..helaas.

De ontsteking slaat gewoon over..ploft bokt, houd in etc.
Wat ik nu ga doen is de bougies weer vervangen..er zitten nieuwe in, maar het is niet de eerste keer dat ze nieuw al kapot zijn.

Anders toch een massaprobleem..als de bobines niet genoeg spanning krijgen heb je hetzelfde....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.