De rubbers van de achter draag armen zijn stuk , ik vraag me hoe gemakkelijk deze zijn te vervangen.
voor alle duidelijkheid het zijn de draagarmen die gemonteerd zijn voor het achter wiel in de carosserie,daar zitten 3 bouten dop maat 18.
Wat moet er allemaal gedémomteerd om deze rubbers te vervangen?
met vr. gr. Geert.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geert,
Je kan deze vervangen zonder de hele draagarm te demonteren..
Je moet de nieuwe met een pers of trekker monteren, anders lukt het niet of erg lastig, de oude kunnen nog wel eens goed vast zitten, de alu huls zit dan in de draagarm vast, even met de zaag boven en onder een gleuf erin zagen en de oude valt er dan zo uit..
De draagarm rubbers kosten zo'n 12,50 per stuk..
Erna wel even laten uitlijnen, anders lopen je banden af.
Gr Stefan
Hallo Stefan
bedankt voor je reactie,en de zaag tip
wat moet er allemaal los gehaalt behalve de 3 (m12) bouten die de veerpoot vast zetten in de carroserie. Als je die 3 bouten los hebt kun je dan de draag arm al ver genoeg naar beneden drukken en de rubbers er uit drukken of trekken, met behulp van een poelie trekker ?
of moeten de rem leidingen ook nog los ? en mogelijk nog meer ?
vr. gr. Geert
14 jaar
3 bouten (sleutel 18) loshalen, dan centralebout loshalen (die door het rubber heen gaat)
Er zijn speciale trekkers voor te krijgen, maar enige improvisatie lukt ook natuurlijk.
rubber eruit wil meestal wel, met een zaagblad de buitenste bus doorzagen.. maar dan moet het nieuwe rubber er weer in... over het algemeen zijn dat gemodificeerde rubbers (zien er anders uit als wat er in zit) makkelijkste is om het rubberblok in elkaar te drukken en dan in de draagarm te persen (ook met een trekker)
Zonder speciaal gereedschap of zelfgemaakte tool echt een rottig klusje
Zelf heb ik ook al eens de draagarm compleet gedemonteerd en het met een pers gemonteerd (toen ook wiellagers vervangen maar dat terzijde)
14 jaar
Zonder speciaal gereedschap best te doen hoor, 15 min per kant
Zonder trekker of zelf gemaakt gereedschap red je het nooit van zijn leven in 15 min, zeker niet als ze al jaren erin gebakken zitten, vind het wel heel krap voor het De + Monteren ervan..
14 jaar
Je hoeft me ook niet te geloven hoor, mijn kloktijden doen dat wel. (een uitzondering daargelaten bij een off-day ofzo)
arnold ...jij gebruikt zeker speciaal gereedschap > blok ijzer aan een steel ;)
14 jaar
Dan moet je waarschijnlijk eens een nieuwe battery in je klok stoppen, hij zal wat traag lopen nu...:)
14 jaar
Ben benieuwd hoeveel tijd er op het factuur vermeld wordt..... 30 min ?
Gr. paul
Niet om het een of ander, maar als een particulier vraagt hoe je dit klusje moet aanpakken... ga ik er vanuit dat ie dat nog niet eerder bij de hand heeft gehad.
Denk dan ook niet dat kloktijden in deze relevant zijn.. wel hoe je dit het beste kunt aanpakken en welk gereedschap hierbij nodig is ... kortom tips
14 jaar
Marcel,
Zoals je kan lezen staan er tips genoeg over hoe te handelen, alleen de tijd die erbij vermeld word kan haast niet, zeker niet haalbaar als je niet weet hoe het precies te werk gaat..Daarbij zit de boel vaak vast na loop van jaren en met name de rubbers, als je dan al de draagarm laat zitten, maar half omlaag haalt en hem er zo uit moet pielen is die 15 min zo voorbij..
Je kunt er beter gewoon de tijd voor nemen, al doe je er 2 uur over, het gaat erom dat het goed en net gebeurt, we zitten niet op het circuit..
Gr Stefan
14 jaar
Om oude rubbers te vervangen,maak de behuizing waar de rubbers inzitten heet, met een kleine gasbrander
(steekvlammetje) de rubbers floepen er zoo uit, zelf gedaan, maar stook je auto niet op.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar