close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 7-Serie: E38 Ruitenwisser-probleem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0i

Hallo, de ruitenwissers van m'n 730i (E38) zijn er mee opgehouden. De auto heeft 3 weken stilgestaan ivm vakantie, daarvoor deden ze het prima en daarna niet meer. Wanhopig geprobeerd er een beetje siliconenspray bij in te spuiten en na een paar uur rijden werkten ze ineens weer.

3 dagen later, onmiddelijk na het wassen van de auto, zijn ze er opnieuw mee opgehouden en ook siliconen helpt nu niet meer. De sproeier doet het nog wel, maar de wissers werken op geen enkele snelheid.

Nederland-regenland en wie op buienradar.nl heeft gekeken weet dat ik nu erg in de penairie zit.... :-( Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? Of beter... wat de oplossing is?? Alvast bedankt.

Geplaatst door

BMW-E38 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij mijn e46 had de ruitenwisser relais het begeven, die koste 13,-.
Ik zou even met een multimeter doormeten of er nog stroom op de motor van de ruitenwissers staat.

boccaccio 0

17 jaar

Okee dank, dat ga ik zeker doen. Alleen nog proberen hoe ik in vredesnaam bij die motor kom. Dat ding zit compleet weggebouwd :-(

PS weet iemand welke relais het is? Er zitten er een paar... Ben al opzoek naar een 'wiring diagram' maar heb nog niets gevonden.

BMW-E38 0

17 jaar

[url=http://imageshack.us][img]http://img233.imageshack.us/img233/6086/...[/img][/url]
Shot at 2007-08-07

Motorcompartiment, rechts achter in de Elektronikabox

boccaccio 0

17 jaar

Thanx! Behoorlijk kl*te om er bij te komen heb ik inmiddels ontdekt. De 2e relais die ik loshaalde rammelde iets doorheen, dus die is wellicht stuk. Zijn trouwens geen X1242 maar X1265 relais', 3 fel-roze om precies te zijn... (*_*)

De pooltjes schoonmaken en met contactspray inspuiten hielp niet, dus morgen ga'k e.e.a. doormeten en desnoods nieuwe halen. De uitkomst post ik hier wel ff.

PS: waar haal je die handige afbeelding vandaan... Is er een site waar je dit soort tekeningen van de hele auto kunt vinden?? Heb namelijk nog wel meer dingetjes om aan te prutsen :-))

BMW-E38 0

17 jaar

Als hij rammelt dan moet je hem vervangen.

Op deze site kan je meer info vinden: http://www.realoem.com/bmw/select.do

boccaccio 0

17 jaar

De oorzaak (toch nog...):

Na alle relais' te hebben doorgemeten en een paar gelijke onderling te hebben uitgewisseld (relais' waren goed) heb ik de zekeringen voor de 3e x maar eens gecheckt (die waren ook nogsteeds goed). De schakelaar was al als oorzaak geelimineerd dus bleef over: of het motortje; of de bekabeling. Ik ging al helemaal uit van het motortje (dacht aan koolborstels), maar tot m'n stomme verbazing werkte het oude motortje prima rechtstreeks op de accu. Bleek het dus toch ergens aan de kabels te liggen :s

Met de multimeter aan de gang en toen bleek 1 van de 3 relaishouders geen spanning te hebben op de signaaldraden. Die relais (6136) zit achter/onder de zekeringen, totaal verstopt onder de computer-units. Zit veel voller dan het plaatje doet vermoeden, niet fatsoenlijk bij te komen. Grrrr...

In het beschermbakje waar de electronica ingebouwd zit, zit onderin een (te klein) gaatje om water af te voeren. De wisserrelais zit nog geen centimeter boven dat afvoerputje, waardoor de relaishouder + kabels dus IN HET WATER komen te staan als het putje het water niet snel genoeg afvoert (Duitse logica??)

Resultaat: twee FINAAL doorgeroestte stekkertjes onder in de relaishouder en een stuk of 20 andere draden/stekkers zitten onder de groene corrosie.

(Nood)oplossing: Met pijn en moeite de (te korte) draadjes afgestript, nieuw stekkertje er aan, die bruut over het weggeroestte oude stekkertje geschoven en wat ducttape om de stekkertjes op z'n plaats te houden en te beschermen tegen water (en deze operatie dus keer 2).

Nadat je hand 5 pleisters rijker is (door vlijmscherpe randen en ruimtegebrek) ben je weer de gelukkige bezitter van een werkende ruitenwisser.

Met dank voor alle hulp :-)


[url=http://imageshack.us][img]http://img182.imageshack.us/img182/250/a...[/img][/url]
Shot at 2007-08-11

BMW-E38 0

17 jaar

[quote=BMW-E38]Nadat je hand 5 pleisters rijker is (door vlijmscherpe randen en ruimtegebrek)[/quote]
Herkenbaar, ben momenteel nog steeds mijn wonden aan het likken na het vervangen van de temperatuur sensor van mijn verdamper :-)

Ben blij om te horen dat het gelukt is!

boccaccio 0

17 jaar

zo vervang je het relais: http://www.dgce.co.uk/

e39-530d-2000 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.