BMW 5-Serie: E39 523i ontluchten

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3i

Heren, en misschien ook dames, ik heb een probleem met mijn 523i uit 1996.

Zodra ik mijn kachel aanzet bij een warme motor wordt al mijn koelwater uit het systeem geperst via de dop vooraan. Tot het punt dat ik ongeveer een liter of 3 moet bijvullen.

Ik heb voor mijn vakantie naar spanje de kachel uit het koelsysteem gehaald(aanvoer en afvoer doorverbonden) en in de kleine 4000 km die ik heb gereden geen enkel probleem gehad. Alleen is het in nederland wat kouder als in spanje dus wil ik eea graag weer herstellen.

ik vermoede eerst een lek in de kachel radiateur, maar ik kan nergens ook maar enige koelvloeistof ontdekken. Ik vermoed een luchtbel in de kachel, en heb ook op het www al het nodige gelezen over de ramp die ontluchten heet bij deze auto's.

Ik heb getracht het systeem te ontluchten, maar volgens mij gaat dit toch niet helemaal goed, en blijft er dus een luchtbel achter in de kachel(ondanks dat deze tijdens het ontluchten wel mooi warm wordt). Wie heeft voor mij de gouden tip om dit probleem voor eens en voor altijd op te lossen?

TheMadOne

Geplaatst door TheMadOne (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

systeem afpersen
anders de slang vd kachel af en vullen tot er geen lucht meer inzit

TheMadOne (0), 16 jaar geleden

Maar dat betekent dus dat het feit dat de kachel wel warm is tijdens een ontluchtingspoging niet inhoud dat hij ook daadwerkelijk vol zit met water?

Toen ik de kachel uit het koelsysteem haalde kwam er wel flink wat water uit.

kan het zijn dat de kachelradiateur onzichtbaar lekt?

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

afpersen dan weet je meer
ook de waterpomp kan de boosdoener zijn

TheMadOne (0), 16 jaar geleden

De "hoofdwaterpomp" die bij de koelfan is al vervangen. Ook de thermostaat en de radiateur dop zijn vervangen, systeem is doorgespoeld << was beetje moedeloos aan het worden. Alleen die rare electrische bijpomp is nog niet vervangen en de kachel radiateur ook nog niet.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]afpersen dan weet je meer[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.