BMW 5-Serie: Zwarte rook boven 3000RPM

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 525TDS (E39)

Nadat alle andere problemen herkent zijn met een mogelijke oplossing, ben ik nu aangekomen bij het grootste probleem. De motor. Zoals ik eerder al vermeld heb is de kwaliteit diesel van hier om te huilen. In Nederland zitten er maximaal 50 deeltjes zwavel in een liter, hier 5000. Na een jaar deze troep in de tank te hebben gegooid, is de auto gaan roken, zwarte rook boven de 3000 toeren. En dan bedoel ik een heleboel zwarte rook. In Nederland zou je gelijk van de weg worden geplukt, hier ben je een van de velen. Vanuit het deksel bovenop de motor ontsnapt en ook (uitlaat)gas. Ik zit te denken aan een of meer lekkende kleppen. Nu heb ik niet de ilusie dat ik dit zelf kan repareren, maar ik wil voordat ik naar een locale monteur ga eerst precies weten wat er aan de hand is en welke onderdelen ik moet bestellen. Kan ik de klepdeksel openmaken zonder dat ik daarbij pakkingen beschadig die daarna vernieuwd moeten worden? Zijn er zaken die gemakkelijk gereinigd kunnen worden, want dit zal wel niet de laatste keer zijn dat er verontreiniging plaatsvindt. Heeft iemand nog andere suggesties?

Thnx,

Rob

robvb

Geplaatst door robvb (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 16 jaar geleden

Carterventilatie wel open ?
Als die dichtslibt heb je ook problemen, dus eerst dit controleren

Succes,

Cor

robvb (0), 16 jaar geleden

[quote=Cor1822]Carterventilatie wel open ?[/quote]
Dat verhaal komt mij bekend voor, volgens de locale dealer was het wijs om de carterventilatie-filter te verwijderen, want deze wilde nog wel eens verstoppen in dit klimaat. Of verwijderen de juiste optie is en/of hij dit ook daadwerkelijk gedaan heeft weet ik niet.

Uit commentaar elders op problemcar, heb ik begrepen dat een kapot membraan (wat anders dan het filter?) een vacuum onder de kleppendeksel veroorzaakt. Dit is waar te nemen door de olievuldop, bij een lopende motor, los te draaien. In mijn geval heb ik geen vacuum kunnen constateren.

Als ik het goed heb begrepen bevind de carterventilatie zich onder het inlaatspruitstuk. Om erbij te kunnen moet het inlaatspruitstuk worden gedemonteerd. Is dit zo en zo ja kan ik dat doen zonder pakkingen stuk te trekken?(waar ik hier thuis geen vervanging voor heb).

Sorry voor zoveel vragen, een autorijder hier doet er goed aan om te weten wat er onder de motorkap gebeurd.

rob

M3_Driver86 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb toevallig vorige week hetzelfde probleem gehad bij een klant,Wat je moet
doen is de olieafscheider vervangen. dit is standaard een patroon met sponsje rond wat nogal eens
kan verstoppen.De nieuwe olieafscheiders zijn volledig van kunststof gemaakt en moet ook nooit meer vv
worden. De ligging is langs de luchtfilter aan rechterkant, staat met 5 inbusboutjes vast. bij vervanging
zeker de 2 kleine dichtingen vervangen

succes ermee

robvb (0), 16 jaar geleden

Ik heb vandaag eens even gekeken, luchtfilter eraf gehaald, etc. Het luchtfilter zit tegen de klepdeksel aangebouwd. In het klepdeksel zitten twee gaten richting luchtfilter. Een kleine van ca. 1 mm) waardoor er olie(damp) naar buiten komt (wat niet de bedoeling is lijkt mij). En een grotere (ca. 1cm) welke via een kanaal in de luchtfilterdoos naar een slang naar beneden loopt. Ik neem haast aan dat dit de carterventilatie is. In elk geval lijkt er in dit gedeelte een overdruk te ontstaan. Waar ik nu precies een filter (olieafscheider of carterventilatie filter) moet verwachten is mij niet duidelijk. Boven beschreven kanaal zit in de luchtfilterdoos ingebouwd. Door de lekkage in het luchtfilter was deze laatste ook behoorlijk vervuild.

???
Rob

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.