Hallo Allemaal,
Ik ben nu ruim een half jaar de gelukkige eigenaar van deze M5 versie van de E39 530dA touring (bj eind 2001, facelift model).
De auto bevalt me erg goed, echter heb ik er helaas al wat dingen mee gehad. Februari strandde ik met een defecte dynamo (vervangen stelde gelukkig niets voor) maar nu de dag voordat ik op vakantie wou gaan hield mijn turbo het voor gezien. Hier kwam helaas wat meer werk bij kijken.
Het ging als volgt; de auto naar mijn zaak gereden. Vervolgens schoongemaakt, olie gepeild, etc... Bij het wegrijden viel het ons direct op dat de auto minder vermogen had. Toen ik plankgas met 40km/u tegen een viaduct opreed was de maat vol en heb ik de anwb gebeld. Die heeft even gekeken en kwam tot de constatering dat de turbo kapot was. Bij het afzetten van de motor hoorde je hem ook uitdraaien (schurend en ratelend). Auto gelijk stilgezet en de turbo er onderuit gehaald. Inderdaad, die heeft zijn beste tijd gehad, je kunt roeren met het asje. Ligt er bijna los in en de schoepjes aan de inlaatkant hebben al flink aangelopen in het huis. (235k gelopen) Gelukkig geen oliebad in de slangen, dus de keerring werkt nog. Anders had het wel eens slecht af kunnen lopen...
Inmiddels op vakantie geweest met vrouw, 2 kids en een heleboel bepakking in een VW New Beetle
Nu heb ik afgelopen week de turbo geplaatst maar nu heb ik nog steeds bijna geen motorvermogen. Wat heb ik gedaan;
- Uitlaatspruitstuk gecontroleerd van binnen, keurig schoon, zelfs nauwelijks roet.
- Turbo geplaatst
- Inlaat en EGR schoongemaakt (waren nauwelijks vuil), terug geplaatst met nieuwe pakking en en daarna de EGR afgedopt
- Roetfilters leeg gehaald en weer mooi dicht gelast
- Carterventilatie vervangen
- Alle laaddruk slangen en buizen gecontroleerd en gewassen
- Nieuw luchtfilter geplaatst
- Alle vacuumslangen richting de turbo vervangen (vanaf onder de inlaat naar het potje en de magneetklep en naar de turbo)
Motor startte gelijk, loopt mooi rustig. De auto rijd ook prima echter heeft hij te weinig vermogen. De duw in de rug bij met flink gas weg rijden is er niet en hij begint pas rond 3000tpm beter te trekken. Mijn eerste verdenking was een lekke slang maar na deze nogmaals gecontroleerd te hebben kan ik deze wegstrepen. De intercooler kon ik zo snel niet weghalen om te controleren omdat dan de fan met kap weg moeten.
Het vreemde is dat hij nu dus nog het zelfde gedrag vertoont als met defecte turbo, echter heeft hij nu wel wat vermogen. Dit was met de defecte turbo dus helemaal niets. Nu rijd de auto prima en vlot maar hij mis het agressieve. Hij rookt ook niet. Dit deed hij met de defecte turbo wel, toen had ik links en rechts een blauwe pluim achter de auto
Aangezien ik zelf helaas geen optie heb tot uitlezen (misschien hier iemand uit de omgeving van Nijmegen?) is het voor mij een raadsel waar het aan kan liggen, wellicht dat hier iemand het weet. Het lijkt mij dus dat ik of laaddruk verlies, maar dat is vrijwel uitgesloten, of dat de variabele geometrie van de turbo niet goed bediend word waardoor hij geen druk op kan bouwen.
Voor mij blijven dan 3 opties over:
- Luchtmassameter (inmiddels ook een Pierburg besteld omdat er een bosch in zit die volgens mij net zo oud als de auto is)
- Magneetklep bij de turbo
- Potje bij de turbo
Iemand hier die mij met zijn ervaring een stuk(je) op weg kan/wil helpen? Wellicht zie ik iets over het hoofd?
Bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je met de auto kunt rijden dan kun je hem ook uit laten lezen, iedere garage met een beetje uitlees apparatuur kan deze motoren uitlezen. het kan gewoon een vacuum lek zijn, je kunt een vacuum leiding verkeert hebben aangesloten etc, alle maal dingen die je er zo uit haalt als je de auto laat uitlezen. Het kan zijn dat je een roet filter hebt leeg gehaald aangezien ze er wel zijn geweest met een roetfilter maar deze zie je eigenlijk nooit (was als achteraf montage te bestellen) en aangezien je het over roetfilterS hebt zul je de katalysator wel leeg gehaald hebben (Een roetfilter is een enkele pot en een er zitten 2 kats op).
Gewoon zorgen dat hij uitgelezen kan worden. De pierburg lmm zou ik niet zo maar doen, wij hebben eigenlijk alleen maar goede ervaringen met orginele BMW luchtmassameters en die gaan ook niet zo heel erg vaak kapot.
gr Martin
Klopt. Katalisatoren zijn leeg.
Het probleem is inmiddels opgelost. Ik ben begonnen met de inlaat er af te halen en alle vacuum slangen te vervangen. Sommige braken al af wanneer je ze aanraakte (onder de inlaat) dus dit was ook hard nodig. Gelijk de egr afgedopt en de vlinderkleppen verwijderd.
Na het vacuum systeem vernieuwd te hebben nog steeds geen trekkracht. Na onderzoek tot de conclusie gekomen dat we wel vacuum sturing op het variabele deel van de turbo hebben maar dat dit gedeelte muurvast zit. Turbo terug gestuurd en nieuwe revisie turbo gekregen. Deze functioneert perfect. De auto loopt weer perfect.
Probleem is dus opgelost, hartelijk dank voor het meedenken!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar