Een (iets minder) goede morgen,
**Update: De auto reageert heel erg op het spuiten van remmenreiniger onder op het blok
Gisteren ben ik terug gekomen van vakantie (duitsland, autobahn) en was er niks aan de hand. Echter vanochtend, met een koude motor, wilde de auto amper stationair doorlopen.
Hij geeft bij vaker starten, verschillende meldingen:
Soms brand "ASC" en zegt hij Motornotprogramm
Soms gaat het Emissie lampje branden
Als ik de LMM loskoppel loopt hij helemaal niet meer.
Carterontluchting slangen zijn voor 2 jaar geleden vervangen, toen had ik een soortgelijk probleem.
Misschien nuttig: 3 weken geleden is de waterpomp vervangen inclusief poulie etc.
Iemand een idee waar ik dit kan zoeken?
Groet,
J. Meijering
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even een nieuw bericht voor deze update:
Auto komt net van de garage. Koelvloeistofpeil was laag, erg laag. Deze is bijgevuld en ontluchtingsnippel is vervangen (deze veroorzaakte lekkage).
Alles gereset (voor deze handelingen was hij ook al gereset zonder resultaat) en de auto rijdt weer als een tierelier.
Dit is allicht handig voor mensen met de zelfde problematiek, maar kan iemand mij uitleggen wat de link tussen mijn problemen en de koelvloeistof is?
Je update zegt: De auto reageert heel erg op het spuiten van remmenreiniger onder op het blok
Je bedoelt dat het toerental verandert? Dan zou ik zeggen dat je ergens onder op het blok een lek hebt.
Is het ABS uitgelezen? En wat voor foutcodes kwamen daar uit?
Dank voor de reactie Oldford.
Auto was uitgelezen en gaf in eerste instantie allemaal lambda afwijkingen. Nadat deze gewist waren kwam enkel "stationair regeling" (code 0505) nog aan bod.
Wat voor lekkage kan er onder op het blok zitten?
ABS Computer is trouwens nog maar anderhalf jaar oud.
12 jaar
carterventillatie goed controleren rond de pijlstok wil de slan wel eens scheuren.
Als die lambda-afwijkingen betrekking hadden op een arm mengsel wordt valse lucht wel waarschijnlijk.
Inderdaad, carterventilatie maar heel goed controleren. Foutcode 0505 (P0505?) kan een gevolg zijn.
Is er uitgelezen met EOBD? Met BMW-specifiek uitlezen zou je nog wel eens meer te zien kunnen krijgen.
Dat de ABS-computer nog niet zo oud is, zegt niets over het wel of niet aanwezig zijn van fouten.
Dat lampje ASC gaat niet voor niets branden.
dit moeten de carterventilatie klep/slangen zijn, er zit niets anders wat lucht of remmenreiniger kan aanzuigen buiten het inlaat spruitstuk, deze motoren vreten carterventilatie setjes.
12 jaar
Excuses voor de late reactie. Probleem is netjes opgelost; de lambdasonde is vervangen. Daarnaast toch een lek in vacuumslangetje.
Inmiddels is de auto opgekocht voor "de export", maar staat hij met 130 duizend km minder toch de koop in NL.
Dus een tipje; 34-DZ-BZ ( 528i uit 2000 op marktplaats ) heeft niet voor niks geen NAP; meer dan 350k gelopen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar