auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: e39 trilt bij remmen: alles al vervangen!

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik rij nu 2 jaar E39 touring met veel plezier, maar het trillen bij remmen heb ik nooit weggekregen (en wordt steeds erger). Al geprobeerd:
- nieuwe schijven + blokken voor (voorzichtig ingeremd)
- nieuwe schijven + blokken achter
- nieuwe banden voor + achter
- 4 wielen uitlijnen
- andere wielen met winterbanden
- schijven voor geslepen
- nieuwe draagarmen voor (lange schuine incl lagers)
- nieuwe draagarmen voor (korte dwarse)
- nieuwe draagarmlagers achter
- nieuwe draagarmen achter (korte dwarse)
- nogmaals nieuwe schijven + blokken voor (nu heet ingeremd)
- nogmaals schijven voor geslepen
- nieuwe wiellagers voor

Ik weet eigenlijk niet wat ik nu nog moet proberen. Bij licht remmen op de snelweg trilt de auto enorm, en dat trillen houdt aan tot stilstand. Zelfs bij licht remmen voor een stoplicht voel je de auto in schokken afremmen.

Graag jullie tips, dan zal ik het proberen en zeggen of het werkte.

Groet, Albert

Geplaatst door

Albert_325ic (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Albert, ik heb niet zo heel veel verstand van auto's enzo, maar heb zelf een e39 uit 2002 en had ook dit probleem. Nieuwe schijfremmen en gaan (bij mij dan).
Ik heb meerdere keren gelezen, als je geen originele bmw schijven gebruikt, dit probleem dan gewoon kan blijven bestaan.

S6

Met vr gr.

Guido

guidootje 0

17 jaar

Ziet niet gewoon een van je remzuigers vast? (reparatie setje kost iets van 25,-) Deze kunnen er voor zorgen dat je schijven binnen no time weer krom zijn. Ook zou ik controleren of je een zwevende remklauw hebt. Hoe dit moet weet ik echter niet.

boccaccio 0

17 jaar

Het kan ook nog in je stuurinrichting zitten, heb het onlangs ook gehad. Had net alles vervangen en het trillen was ff weg, paar weken later toen begon het zo weer. Alles weer nagekeken en toen bleek er speling op een stuurkogel te zitten.

KawaBmw7 0

17 jaar

Aangezien de eerste verdachten (schijven & draagarmen) al vervangen zijn, lijken me nu de remzuigers aan de beurt:
Remklauwen demonteren, een remblok in de klauw leggen en remzuiger tot raken aan remblok naar buiten drukken. Uiteraard zorgen voor voldoende vulling van remolie-reservoir. Stofafdichting omhoog trekken en remzuiger op roest controleren. Als dit aanwezig is, schoonmaken en uitstekende deel (van remzuiger) insmeren (wattenstaafje) met nieuwe remolie. Remzuiger terugdrukken met lijmtang. Herhaal procedure tot terugdrukken van remzuiger (met lijmtang) soepel gaat.
Roest op de remzuiger gaat meestal samen met een een gaatje in de stofafdichting. Deze kan alleen vervangen worden door de remzuiger geheel uit de remcylinder te drukken (remleiding loskoppelen + na afloop ontluchten !). Doorrijden met beschadigde stofkap zonder herhaling van oorspronkelijk probleem kan, als uitstekende deel van remzuiger maar wordt ingevet (ter voorkoming van contact metaal + condens => roest).

Hoi,

Je zou ook eens kunnen lateten testen of je schijven slingeren, danwel je wielnaaf niet meer helemaal recht is.
Zou ook nog aan je stuurhuis (speling) kunnen liggen.

Succes, MvG Deen

deen 0

17 jaar

Remschijven af laten draaien aan de auto. Je neemt dan alle slingeringen mee tijdens het afdraaien. Wij hebben er zelf nog een, maar doen het weinig, maar bij problemen toch resultaat.

Ik heb met een meetklokje op een statief het volgende opgemeten (LV, RV, RA, LA):

- slingering remschijven 0.07 - 0.10 - 0.25 - 0.17 mm

- slingering velgen 0.23 - 0.35 - 0.70 - 0.50 mm

- hoogteslag velgen 0.75 - 0.65 - 0.65 - 0.40 mm

Kan iemand me vertellen of deze waarden OK zijn, en tot hevig trillen bij remmen kunnen leiden?

PS de remblokken lijken niet aan te lopen want alle 4 de wielen draaien met de hand makkelijk rond.

Bedankt, Albert

Albert_325ic 0

17 jaar

Ik heb ook dezelfde problemen gehad met mijn E39 uit 2000 en dat probleem is geheel verdwenen toen ik de wiellagers voor met complete naaf en achterlagers heb laten vervangen.
Let er wel goed op dat je SKF lagers gebruikt!!! Die immitatie shit had ik eerst gebruikt maar na 2 weken had ik het zelfde. Nu na ruim 4 maanden met SKF lagers heb ik nergens meer last van.

peacemakerE39 0

17 jaar

Het probleem is opgelost door de 4 schijven aan de auto te laten afdraaien. Weinig garages hebben nog zo'n apparaat, dus even rondbellen.

Albert_325ic 0

17 jaar

[quote=Albert_325ic]Het probleem is opgelost door de 4 schijven aan de auto te laten afdraaien. Weinig garages hebben nog zo'n apparaat, dus even rondbellen.[/quote]
Check.

boccaccio 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.