BMW 3-Serie: e46 320D Dreunend cq trillend geluid vanaf 130 tot 200

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320d e46 150pk

Ben sinds kort de eigenaar van een 320D exec. van 2002 met 130.000km.
Nu heeft deze het volgende probleem.

Vanaf 130 blijft er een trillend cq dreunend geluid hoorbaar. Blijft ook bij hogere snelheden bij 140 is het het duidelijkst hoorbaar. (zowel in de 4e als 5e versnelling)
Volgend hebben we gedaan om het probleem op te lossen:

Het geluid lijkt erg op een band met een platte kant. We daarom dus eerst achter de banden + velgen verwisseld, maar dit mocht niet baten.(voor niet omdat de trilling niet in het stuur voelbaar is)

Omdat het lijkt alsof het uit het midden van de auto komt en het niet tot nauwlijks in het stuur voelbaar is dachten we dat het de aandrijfas zou kunnen zijn. Deze hebben we samen met de hardy-schijf vervangen, maar dit mocht ook niet baten.

Daarom bij deze de vraag: Heeft iemand een idee of ervaring wat dit zou kunnen zijn? en hoe we erachter moeten komen zonder alles maar te gaan vervangen op de gok?

Misschien een wiellager?
of de homokyneten in de aandrijfassen vanaf de kardan?
de kardan?
of misschien het 2de massa vliegwiel.

wolf_edgar

Geplaatst door wolf_edgar (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Santa (0), 17 jaar geleden

Zou idd de homokineten maar eens aan een goede inspectie onderwerpen.
Wanneer zo'n gewrichtje vast gaat zitten, resulteert dit meestal in dreunend/resonerend geluid.

Demonteren, schoonmaken en voorzien van vers vet.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

controleer ook even of de cardan ophanging niet uit de (kofferbak)steun balk isgescheurd
ook de rubbers van allebevestigings punten van de achteras
ook het (rubber) tussenas lager wil nog weleens uit lijn liggen
dus eronder en controlee
mvg jerry
en santa
weet je hoe vies je handen van dat vet worden.??

Santa (0), 17 jaar geleden

Jazeker wel Jerry...!

Enig idee hoe vies je handen kunnen worden wanneer zo iemand blijft doorrijden en uiteindelijk van de weg raakt en hulp nodig heeft....?

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

ja maar daar zijn sommigen op getraind en anderen in het opsporen van dit soort problemen voor het gevaarlijk wordt?
je raakt er echter nooit aan gewend
zou ook net goed zijn dan

Santa (0), 17 jaar geleden

That seems to be a "ten-four", over...............?

juanp (0), 17 jaar geleden

Houd hij qua trekkracht ook in, of dat niet?

wolf_edgar (0), 17 jaar geleden

[quote=juanp]Houd hij qua trekkracht ook in, of dat niet?[/quote]
Nee, hij houdt niet in. en bij optrekken afremmen is geen trilling te voelen of te horen.
(verbruik is minimaal 1 op 16.)
Alleen als ik van 140 naar 120 afrem. Juist het punt waar die het meeste lawaai maak is WEL een trilling te voelen.

Tevens hebben we de uitlaat ook al even los gehad en opnieuw bevestigd.
( Als de uitlaat onder spanning zou staan kon hij ook gaan klapperen cq bonken, maar dit maakte ook geen verschil)

Door tijd gebrek ben ik helaas nog niet in staat geweest om me verder in het onderwerp te verdiepen, maar bij deze een aanvulling.

juanp (0), 17 jaar geleden

Het klinkt een beetje als het probleem wat ik heb, bij mij zit het ook tussen de 120 en 140, maar als ik vlot doortrek en de toeren blijven boven de 3000 dan is er niets aan de hand en trekt hij door. Het is een automaat (320d 2000) en in de 5e versnelling komt hij als ik 140 ga rijden in de lockup (schijnt) dan zet die de toeren ook terug naar 2750 ongeveer en begint die bij mij te brommen normaal als ik gas geef dan komt die direct boven de 3000 toeren uit en trekt dan door, maar als die in de lockup is gevlogen dan doet die dat niet meer en moet ik eerst iets vaart minderen wil ik dat effect wel hebben (hij trekt wel door, maar het is net alsof hij inhoud).

Volgens de garage zit het in de aandrijflijn en kan het heel goed mn winterbanden (en velgen) zijn. (heb hiervoor ook een kapotte turbo, lmm, katalysator en krukas poulie gehad).
Ben heel benieuwd wat je gaat vinden! hij is bij mij al vaak uitgelezen, maar ze kunnen niets vinden, dus binnenkort de gewone wielen er weer op, hopen dat het dan over is.

wolf_edgar (0), 17 jaar geleden

Ik ben gisteren even bij de Dealer in Groningen geweest, maar ze hadden niet eerder tijd dan 15 Maart. Om het probleem te analyseren.

Dat duurt me wat te lang dus nu wouden we zelf de homokineten links en rechts uitwisselen.
Gedachte hierachter is dat de homokineten door het omwisselen de andere kant op draaien en dan maar proberen wat hij doet.
Weet alleen niet of de aandrijfassen met de homokineten zo om te wisselen zijn(lengte en bevestiging etc)

wolf_edgar (0), 17 jaar geleden

De 15e toch maar naar de dealer geweest omdat ik prive nog geen tijd had gehad om e.e.a. te bekijken.

Ze hebben het probleem kunnen vinden!

Het bleek de voorste Torsie trillingdemper (de BMW ETK noemt hem de "Riemdrijfwerk schokbreker") te zijn.
Het is de trillingsdemper die direct op de krukas zit en het riemwerk(ventilatie,airco en dynamo) aandrijft.

Ik had dit zelf helemaal niet verwacht omdat het trillen cq dreunen bij een bepaalde snelheid was en niet bij een bepaald toeren!.

Kosten totaal 280 euro ex de BTW en in 2 uurtjes klaar!

Dit had ik zelf nooit kunnen bedenken.


[url=http://img409.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img409.imageshack.us/img409/6625/...[/img][/url]

juanp (0), 17 jaar geleden

Die is bij mij volgens mij ook vervangen, de krukkaspoulie was dat. Maar nog trilde die bij mij een hoop.
Bij mij is het een aardig stuk opgelost door de zomerwielen er weer op te zetten en nu is het helemaal een stuk minder met de nieuwe banden erop.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.