close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: E46 320d giert, hikt en zuipt

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0d M47

Hoi,

Ik, basic sleutelaar, auto-afhankelijk ivm werk, niet bang om vieze handen te krijgen maar niet al te veel technische kennis en amper een klusruimte, zit met een vraag, hopelijk weet hier iemand raad.

Sinds ongeveer 100km heeft mijn 320d uit 2001 (240k op de klok) een soort gierend geluid als ik gas geef. Alleen als ik met een fluwelen voet rij, is het niet te horen, anders wel. Het klinkt een beetje als de wind die langs de ruiten giert, alleen komt het in dit geval uit het vooronder...

Vooral als ik gas geef valt het op, rij ik constante snelheid dan verdwijnt het gieren naar de achtergrond. Als het nog gebeurt, is het zo zachtjes dat ik het binnen in elk geval niet meer kan horen. Overigens is het amper te merken als ik stil sta en in de auto zit, dan hoor ik er weinig van; vooral als ik rij speelt het.
Daarbij heb ik nog wat dingen opgemerkt:
- de auto begint te zuipen als een tempelier. Hij verbruikt ongeveer 20% meer dan normaal.
- de auto hikt heel lichtjes op constante snelheid. Mijn bijrijder viel het niet op, maar als ik op de CC rij voel ik af en toe een miniem dipje in vermogen, waarna de auto weer bijtrekt. De snelheidsmeter blijft dan stilstaan, de verbruiksmeter wiebelt wel wat heen en weer. De auto blijf wel gewoon constant rijden, maar varieert dus heel licht in snelheid en vermogen.
- met de motorkap open en de beschermkap eraf, is er geen rook te zien als er gas gegeven wordt (tot ongeveer 2.5k rpm, niet hoger geprobeerd). Wel valt op dat er wat ATF lijkt te zweten/lekken (het is een handbak), uit -neem ik aan- het stuurbekrachtigingsvloeistofreservoir (3x woordwaarde, anyone?). Het kan echter ook normaal zweten zijn, want ik zie wat vuiligheid rondom die plek al anderhalf jaar.
- met de motorkap open valt ook op dat, wanneer er gas gegeven wordt, er rond/onder de EGR lucht naar boven geblazen wordt. Dit komt met enige kracht naar boven. Zo gauw het gas los gaat, is de druk ook weg.

Positieve punten:
- geen gerammel
- trekkracht zoals normaal (al heb ik niet vol doorgetrokken)
- motor loopt stationair ook normaal
- als ik de auto aan de scanner hang (ik heb een eigen OBD-scanner), komen er geen foutmeldingen uit (behalve die van kapotte lampjes e.d.)

Vooral het laatste punt van de opmerkelijkheden valt me op. Volgens mij hoort daar helemaal geen luchtstroom te zijn, dus mijn eerste gedachte is: ergens een lekke (vacuüm?)slang, rondom de EGR, ergens daaronder ofzo? Er lopen best wat slangen, dus er kan natuurlijk zomaar iets poreus of gescheurd zijn na 12,5 jaar dienst. Ik begon echter ook voorzichtig aan de turbo te denken, maar daar lijkt het geluid niet echt vandaan te komen. Maar voordat ik alles lukraak los ga trekken, dacht ik even wat mogelijke hulp in te schakelen...

Is er hier iemand met ervaring met dit, of een soortgelijk probleem? Is mijn redenering een beetje logisch/plausibel? Zijn er tips om rekening mee te houden? Moet ik misschien heel ergens anders naar kijken, of ergens rekening mee houden? Wat zie ik over het hoofd?

Geplaatst door

Mike12345 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Luchtslang van de intercooler naar de egrklep lek. Meestal aan de onderkant van de bovenste slang.]

gr Martin

GJBAutos 0
badge

10 jaar

Daar lijkt het inderdaad wel op. Net tijd gehad om in het licht te kijken en er zit in scheur in die slang, aan de zijkant. Helaas alle dealers dicht en de universele autoboeren ook, dus we gaan maandag maar even een onderdeeltje scoren. Thanks!

Mike12345 0

10 jaar

En omdat feedback altijd fijn is: het probleem lijkt met het vervangen van de slang opgelost (duur rubbertje wel: 50 euro). Sindsdien een ruime 300km gereden en geen problemen ondervonden.
Martin, bedankt voor het meedenken.

Mike12345 0

10 jaar

Mooi dat het opgelost is, het hoeft niet altijd heel ingewikkeld te zijn.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.