BMW 3-Serie: E46 325i Loopt soms op 5 cilinders of minder en dan weer niet...

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine

Ik heb al een tijdje het probleem dat de auto soms op 5 cilinder of minder begint te lopen. Eerst was het af en toe, maar het komt steeds vaker voor. Hij is al 2x uitgelezen en er komen diverse verschillende foutmeldingen naar voren, waaronder misfire met cilinder shutdown. Bobines omwisselen zijn we mee begonnen, maar helaas, finaal andere cilinders begonnen foutmeldingen te geven.
Op basis van dit besloten de CCV en alle vacuumslangen te vervangen en de bougies. Tegen beter weten in, komen er andere bobines in, maar ik ben bang dat het hier dan nog niet mee opgelost is. De inlaat luchtslangen zijn oke, maar vervang ik denk ik ook maar voor de zekerheid, het echte mooie is er wel af.

Ik heb al diverse dingen gelezen en het is volgens mij best een veel voorkomend probleem. Ik heb alleen nog nooit een goede oplossing kunnen vinden? En wat ik vreemd vind is dat hij soms echt perfect loopt! 2 weken lang en dan is er ineens weer bijna niet mee te rijden. Opnieuw starten is dan soms de oplossing, maar heel vaak gaat hij dan meteen weer in de fout.

Heeft iemand ervaring met dit probleem en een goed strijdplan?

Alvast bedankt!
Thomas

thomasbouwman

Geplaatst door thomasbouwman (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Wat waren alle foutcodes die uitgelezen zijn? Liefst compleet met nummer.
Welke foutcode(s) staan er op dit moment nog in?
Komt het probleem alleen voor op LPG of ook op benzine als je daar een paar dagen op blijft rijden?

Misfires die steeds op een andere cylinder komen doet mij denken aan een mengselfout.

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Ik laat hem morgen nog een keer uitlezen en ik zal dan alle codes even opschrijven.
Hij doet het op beiden, zowel LPG als benzine. Ik heb alleen niet langere tijd op benzine gereden dus dat zal ik nog een keer proberen, bedankt voor de tip!

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Als er na het uitlezen en eventueel verwijderen van de codes ook nog het zelflerende systeem voor het mengsel gereset wordt, is dat een mooi moment om te beginnen met rijden op benzine.
Dan is er geen (negatieve) invloed van het gas-systeem.

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Ik heb hem gisteren laten uitlezen en dit is wat er uit kwam, deze keer helaas geen dealer apparaat, dus ook niet de officiele codes ben ik bang
Misfire op cilinder 3, Misfire op cilinder 4 en Misfire op cilinder 6
Fuel Trim bank 1 en 2 control limit
Bank 1 permissible range exceeded

Er zitten nu andere bobines om te kijken of dit bij gaat dragen. Ik weet niet of je het mengsel zelf moet resetten of dat dit gebeurd als je de foutcodes reset? Anders ben ik bang dat dat niet gebeurd is, ik lees het bericht nu pas.

Deze codes duiden denk ik wel op een mengsel probleem zoals eerder aangegeven door oldford professional

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Die misfires hebben helemaal niets te maken met de bobines, deze bobines gaan bijna nooit kapot en worden heel erg vaak ten onrechte vervangen. Die is een brandstof probleem, die foutcodes zijn een gevolg daarvan en niet de oorzaak.

Het lijkt gewoon op valse lucht of een fout in het carter ventilatie systeem, heb je de peilstok ook los gehad en deze gecontroleerd op verstopping? Heb je de slang die van de peilstok naar het carterventilatie membraam loopt ook vervangen? Is er al gekeken of de stationair regeling niet vastzit? Is de auto goed gecontroleerd op valse lucht? Ook een hele kleine lekkage kan dit soort problemen veroorzaken. Controleer ook goed of je injectoren van het gas systeem goed vastzitten deze willen nog wel eens los gaan zitten waardoor er ook valse lucht wordt aangezogen.

Dat je veel leest op het internet over deze 'kwaal' komt omdat er heel erg veel oorzaken kunnen zijn voor deze foutcodes.

gr Martin

MJ (0) PRO, 10 jaar geleden

Een oxiderend contactje in een connector van een bobine/injector of DME?

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Hoi Martin,
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het karakter van af en toe wel en af en toe niet maken dat ik er een beetje hopeloos van wordt inderdaad. Alle vacuum slangen en carter ventilatie filter zijn vervangen.Oliepeilstok heb ik gisteren nog even los gehad, maar ik weet niet of die verstop zat.
Bij het vervangen van de slangen zijn de Disa klep en het gasklephuis (?) visueel gecheckt, dit is de stationair regeling toch? Het lijkt echt op een heel klein lekje, of inderdaad iets wat ontstaat door een trilling ofzo. De gas injectoren zal ik nog controleren, die heb ik nog niet bekeken. De bobines waren inderdaad niet de oplossing helaas.....

Toevallig nog meer ideen? De contactjes heb ik bekeken en daar kon ik niet iets aan zien van oxidatie ofzo.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

De originele vraag is nog niet beantwoord:
Komt het probleem alleen voor op LPG of ook op benzine als je daar een paar dagen op blijft rijden?
Of uit laten lezen met geschikte apparatuur en dan naar de fuel trims kijken.
Weet je gauw genoeg of er op benzine ook te arm mengsel is of niet.

Heb je het ook op benzine dan komt ook een verouderde lucht massa meter in aanmerking.
Valse lucht is het best te controleren met een rook-tester.
Heb je het niet op benzine dan staat het gas-systeem waarschijnlijk te arm.

MJ (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de motor 2 weken perfect loopt rij je dan korte stukjes? Omdat je schrijft dat er soms niet mee te rijden valt wegens uitval van 1 cilinder. Is dat dan cilinder 5? Ik kan ook geen oplossing geven maar weet wel dat oldford de uitleesgegevens bv voor je kan verduidelijken. Mijn topic van 3 jaar geleden hier is daar een bewijs van.

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Zo, weer even een update.
Ik heb afgelopen weekend weer 450 km zonder problemen kunnen rijden. Wat ik wel heb gedaan is de stekker van de Lucht massa meter los gemaakt. Hierdoor loopt hij iets minder mooi stationair, maar heb ik niet meer gehad dat hij tijdens het rijden in de noodloop schiet. Van deze 450 km heb ik ook 100 km op benzine gereden, maar aangezien hij zowel op gas als op benzine niet de fout in ging, weer verder gegaan op gas, ons blijft zuunig he!

Ik rij meestal geen korte stukjes, maar minimaal afstanden van 50 km ofzo. Er niet mee te rijden, bedoel ik dat ik soms echt het gevoel heb iets stuk te maken als hij op 5 cilinders loopt, terwijl andere keren je wel voelt dat hij niet goed loopt, maar het veel minder duidelijk is. Als je dan een keer opnieuw start, of soms wel 10x...... , dan pakt hij nog wel eens op en gaat wel weer goed lopen. Laatst bijvoorbeeld ritje Amsterdam Utrecht, heenweg na ongeveer 10km op de snelweg, gaat ie ineens op 5 cil. lopen. Ik opnieuw starten en doet hij het weer 2 km, daarna weer op 5 en dit is door gegaan tot aan Utrtecht. Ik ben daar vervolgens 2 uur geweest, met lood in de schoenen naar de auto, starten en PERFECT terug gereden naar Amsterdam....

Maar, zou het inderdaad een verouderde Lucht massa meter kunnen zijn? Bij het uitlezen zien we hem reageren...

Stel hij krijgt een signaal van Lambda sonde, probeert dan te corrigeren maar dit lukt niet goed, hij gaat harder corrigeren, lukt weer niet en uiteindelijk denk hij dan dat er echt helemaal iets niet klopt en schakelt uit? Terwijl als hij niet zit aangesloten hij weet dat hij niet kan corrigeren en het dus maar laat ofzo?

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Je hebt niet probleemloos gereden maar gewoon op noodloop. Als je de luchtmassameter los trekt gaat hij daar gewoon een vervangings waarde voor zoeken, Waarschijnlijk gewoon de stand van de gasklep, door de lucht massa meter los te trekken gaat hij extra brandstof inspuiten wat weer slecht kan zijn voor de katalystor. Een slecht functionerende lmm kan voor mengsel fouten zorgen, dat hij reageerd betekend niet dat hij correct werkt, hij moet de juiste waardes geven bij de juiste belasting.

gr Martin

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Oke, snap ik. Maar ik dacht dat hij bij de noodloop altijd het motor lampje liet zien en die is zonder LMM zelfs uit gegaan bij mij. Maar als hij nu een waarde kiest en daarmee geen fuel trim fout meer geeft, kan ik dan veronderstellen dat de LMM niet meer de waardes geeft die hij eigenlijk zou moeten geven?
Zal ik hem dan vervangen? Ik heb verschillende imitatie modellen gezien die nog wel betaalbaar zijn voor de test.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik heb zo af en toe wel wat data gezien van imitatie LMM's. Afwijkingen van 15% zijn daar standaard vanaf nieuw.
Er hoeft maar iets te gebeuren en je hebt weer een fuel trim fout.

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Je kunt nergens vanuit gaan als je onderdelen los maakt, je moet de waardes die de lmm afgeeft controleren. Als de lmm losmaakt zal de fuel trim ook niet meer werken. Bij een motor die op benzine en op LPG loopt is altijd lastiger een diagnose te stellen. Wat vaak voorkomt is dat er valse lucht via de gas injectoren aangezogen wordt, zoals al eerder gemeld is het verstandig om eens met een rook tester op luchtlekken te controleren, en de waardes die de diverse onderdelen afgeven te laten controleren bij een specialist.

gr Martin

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Oke, duidelijk verhaal zo! Hebben jullie toevallig ook een idee waar ik een dergelijke test kan laten doen? Valse lucht uitsluiten is dus stap 1.

MJ (0) PRO, 10 jaar geleden

Goed luisteren naar sissende geluiden in het inlaattraject t/m de pakkingen/injectors ect op de motor. Of ff googlen op 'garage rookmachine' als je er zelf niet uitkomt.

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Oke, weer even een update. Ik heb gezocht naar een garage met een rookmachine, maar tot nu toe nog geen succes. Via google kom ik niet direct verder en hier in de omgeving heb ik het ook nog niet kunnen vinden. Dat zet ik nog even door dus.
Ik heb via internet zelf een uitleeskabel en software besteld, dan kan ik hopelijk beter uitvinden hoe het mengsel er exact in gaat. Hopelijk kunnen we daar goed mee uitsluiten waar ik moet zoeken.
Verder heb ik gespoten met remmenreiniger maar hier heb ik nergens (injectoren, inlaatspruitstuk, luchtslangen etc) een verandering in toeren kunnen waarnemen van de motor.

Wat me wel opvalt is dat als ik gas geef vanuit stationair, de motor een erg aanzuig geluid maakt en daarbij wel wat sisserig klinkt. Het klinkt bijna alsof ik een soort van open lucht filter in de auto heb.. .doet me weer denken aan mijn oude honda civic..

Is het zo dat de vacuum toeneemt met het toenemen van de toeren? Dan zou je haast denken dat er ergens een pakking bijna de geest heeft gegeven en die alleen dan teveel lucht toelaat ofzo? En dan de vraag, bij welk onderdeel zou dit kunnen zijn?

Ik moet zeggen dat nu ik zonder LMM rij en de auto in principe goed rijdt ik nog best plezier begin te krijgen in dit puzzel vraagstuk, waar ik eerder de auto al bijna meteen voor inruil had aangeboden. Dank dus aan jullie op dit forum!

kaleido 1 (2075) PRO, 10 jaar geleden

Inlaatspruitstukpakking , slang tussen rembekrachtiging en inlaat/vacuĆ¼mpomp indien aanwezig , alles wat aan de inlaat vast zit controleren.

MJ (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik ben benieuwd wat de uitleeswaardes zijn. Zowel opgeslagen meldingen als tijdens het rijden uitlezen geeft alle info over de patient.
Het sissende geluid komt waarschijnlijk uit het midden van het spruitstuk waar aansluiting naar de gasklep zit. Dat is normaal als de klep open gaat.

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Het heeft even geduurd voordat ik mijn uitlees kabel had, maar na een fanatieke installatie actie op de laptop heb ik net dan toch waardes uit mijn Inpa kunnen krijgen. Bijgevoegd fotos van de diverse onderdelen terwijl de auto stationair draaide. Daarna even een stukje gereden met LMM en tot mijn verbazing kreeg ik een mengselfout, maar te rijk! De fout raportage heb ik helaas niet kunnen fotograferen, maar dat kan ik dus later nog even doen. Uit mijn hoofd waren het foutcodes 228 en 220 ofzo?

Wat mij trouwens opvalt is dat de MAF een waarde heeft van 11 ongeveer, terwijl ik dacht dat dit 3 ofzo moest zijn?!

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

De hoeveelheid lucht kan in Kilogrammen/uur of in Gram/seconde weer gegeven worden.
11.25 kg/h = 3,125 g/s. Misschien bedoel je die 3 gram?

Motor lijkt me aardig warm hier. 87 graden koelvloeistof en de olie is 75 graden.
Echter de temperatuur bij de uitgang van de radiateur is nog geen 20 graden. Lijkt mij wat laag.
Temperaturen kun je vergelijken na een nacht stilstaan. Moeten ze allemaal ongeveer hetzelfde zijn.

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Ik zal de temperaturen nog eens meten. Ik heb een aantal filmpjes op Youtube zitten kijken en ik zie toch wel erg afwijkende waardes bij mijn auto. Ik ben geen monteur he, dus ik weet natuurlijk niet wat de exacte waardes moeten zijn. Mijn lambda probe bank 1/2 is 0,04 ongeveer, maar op internet zie ik waardes van 0,42, een factor 10 verschil dus!
Verder is mijn lambda integrator dus 28! En deze moet rond 0 zijn geloof ik toch?
Belangrijkste vraag, kan dit allemaal te maken hebben met een vacuum lek? Ik heb nieuwe inlaatslangen binnen gekregen, ik krijg een nieuwe disa Oring en ik wil nog de onderste oring van de oliepeilstok vervangen om de vacuum goed uit te kunnen sluiten.

Verder heb ik nog fanatiek met remmenreiniger op het injector stuk zitten spuiten om te kijken of hier wat veranderingen door optraden, maar gebeurde niks. Ik weet niet of ik hiermee lekkage van de de gasinjectoren uit kan sluiten, maar ik zoek eerst nog even verder.

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ideaal zou de lambda integrator tussen -10 en + 10 moeten zitten en heen en weer schommelen.
Dat schommelen geldt ook voor de voorste lambdasondes, een momentopname zegt nog niets.
De achterste lambdasondes zouden rond de 0,7 tot 0,8 volt stabiel moeten zijn, behalve bij gas los.
Het is geen factor 10 verschil, maar ja, alle 4 lambdasondes geven een overschot aan zuurstof aan (= te arm).
Kan dat te maken hebben met een lucht lek? Ja. Maar ook met een verouderde lucht massa meter, of een te lage brandstofdruk.

Het vreemde vindt ik hier dat er buiten die +28% op de Lambda Integrator (Short term fuel trim) er verder niets gebeurt. Deze loopt kennelijk niet verder op. Maar ook de adaption values (Long Term Fuel Trim) veranderen niet. Die blijven op nul staan.
Welke brandstof werd gebruikt bij deze meting?
Is er verschil te zien bij lambda signalen of Lambda Integrator bij de andere brandstof?

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Bij de meting liep de auto op benzine, ik heb hem een tijd stationair laten draaien dus ik denk eigenlijk dat dit ook de temperatuur verschillen verklaart. De reden van de 0 op de Long Term Fuel Trim kan ik denk ik wel verklaren..... ik ben bang dat ik die waardes per ongeluk gereset heb.....Ik heb in de adaptive values op clear gedrukt, maar helaas voordat ik de waardes heb kunnen vastleggen. Ik zal ook nog een meting doen op LPG.

Op het moment dat hij de storing kreeg waarbij hij te rijk was, toen reed ik overigens wel op LPG. Terwijl ik reed, stopte de LPG installatie ermee en later kwam hij dus met die 2 foutcodes aan. Ik heb hem daarna nog niet gereset, ik zal dus die waardes ook allemaal even posten.

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Ik ben weer een klein stapje verder denk ik en ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik heb net een tijd rondgereden met de laptop aangesloten om te kijken wat er gebeurd en het gaat als volgt:
Starten, ik zie de LMM netjes van een hoge waarde afdalen naar een waarde tussen de 10 en 20, auto loopt goed, geen storingen in het geheugen.
Ik ga rijden en ik zie dat de Lambda integrators netjes in het groene gebied blijven. Bij het eerste stoplicht lopen de waardes van de lambda integrator 1 op naar 28! lambda 2 blijft redelijk rond 0 hangen. Uiteindelijk geeft hij een error 202: Mixture limit Rich

Op basis hiervan ben ik verder gaan kijken en er is me iets opgevallen:
Bij het stationair draaien ben ik naar de Lambda Probe bank 1/2 gaan kijken en er is 1 waarde die flink aan het fluctueren is, namelijk de Lambda Probe before catalyst bank 2. Deze is continu aan het verspringen van 0,04 - 0,90. Ik heb er een filmpje van gemaakt. De andere bank blijft netjes stabiel.
Ik heb deze zelfde test gedaan zonder Luchtmassameter en dan blijft de Lambda probe before catalyst 2 wel heel netjes staan op 0,04.

Ik denk dus dat hier ergens iets niet klopt, maar de vraag blijft, wat dan en met name hoe kan dit? Afbeeldingen en filmpjes kan ik posten als dat helpt?

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Het is een kwestie van interpretatie, maar een verspringende lambdasonde (zoals van bank 2) noem ik redelijk.
Ik noem het signaal van een lambdasonde die continue 0,04V afgeeft FOUTIEF.
Of wel sensor defect, dan wel het mengsel is arm, heel erg arm.

Waarom noem ik het signaal van bank 2 redelijk en niet goed? Omdat het niet perfect is.
0,04V is eigenlijk iets te laag en geeft een neiging tot arm draaien weer, of ook hier is sprake van een verouderde sensor.

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Oke, ik moest even nadenken wat dat dan betekend, maar ik denk dat ik het snap.
Ik heb het filmpje even geupload en de foto bijgevoegd.
http://youtu.be/vWaYf3pm9II

Als ik het zo zie, dan zou ik dus zeggen dat mijn Precat Lambda sensor de geest heeft gegeven? Ik kan me alleen herinneren dat we die eerder hebben getest en dat hij toen goed was...

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Als we het over defecte lambda sondes hebben, zou ik eerder zeggen minimaal 3 stuks.
Bank 1 voor de kat en beide sondes na de kat, want ook die geven een foutief signaal.
Ik heb dit eerder gezien, maar dat was op een Porsche na langdurig doorrijden met misfires.
Daar waren alle lambda sensors verbrand.
Een vergelijking van de waardes van de lambda sondes met de waardes van een 4-gas test kan de boel misschien iets duidelijker maken.

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Oke, dat hoop ik toch niet eigenlijk ;-)
Ik heb wel een aantal misfires gehad, maar om nou te zeggen lang doorgereden met, dat geloof ik toch niet.
Ik heb net nog even getest en toen bewoog de sensor wel weer mee. Bij gas geven gaat hij omhoog, maar bij stationair zakt hij weer terug naar de 0,06 of 0,09, maar beweegt daarna niet echt meer. Hoeveel moet hij reageren bij stationair? En het wordt nu wel erg complex voor mij als leek.... maar, is die lage waarde nu juist bij een rijk of arm mengsel? En kan ik hiermee dan dus mijn vacuum probleem dan al uitsluiten?

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Nog maar weer even een update. Vandaag weer getest en na een tijd deed de auto het dus weer normaal.... snel de Inpa eraan gehangen en volgend filmpje gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=s927p4aD...
Ik blijf het nog steeds extreem raar vinden dat hij soms prima loopt, binnen de marges in ieder geval en dan daarna weer geen enkele maat kan houden.

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Het grote probleem is dat er wordt gedacht, ik koop een kabeltje, hang hem aan de auto en dan kan ik de problemen zichtbaar maken. Zonder kennis van het systeem en van wat welke sensoren wat voor waardes afgeven kun je dit soort problemen niet oplossen, de waardes die je in het laatste filmpje laat zien zijn niet goed en wijzen voor mij nog steeds op een vacuumlek, je zal niet de eerste zijn die zijn hele motor ruimte heeft volgespoten met remmen reiniger zonder iets te merken maar toch bv een gescheurde inlaat slang hebt.

gr Martin

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Hoi Martin, ik ben het helemaal met je eens. Ik snap de waardes niet en daarom post ik ze hier. De dealer snapt ze ook niet, anders had ik het hier niet gepost in eerste instantie. Die zeggen alleen maar dat ik onderdelen moet gaan vervangen. LMM, Lambda sondes etc. Ik ben op zoek naar een garage waar ze een rooktest kunnen doen want dat lijkt me nog steeds de beste optie, maar hier in Amsterdam en omgeving heb ik nog niets kunnen vinden.

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Dit soort storingen kan zoveel oorzaken hebben maar mijn ervaring is dat het bijna nooit de lambda sondes zelf zijn die dit veroorzaken. al helemaal niet als er meerdere tegelijk in storing gaan. Wat bij deze motoren vaak de oorzaak is is de carterventilatie en slangen daarvan, de inlaatslang tussen de luchtmassameter en het inlaat spruitstuk en alle luchtslangen die daar eventueel bij aan zitten (Is soms niet met remmenreiniger op te sporen, moet je gewoon demonteren en bekijken) of in een zelfzaam geval scheuren in de katalysatoren, dit kun je controleren door de uitlaat dicht te houden en te luisteren of je vooraan bij de spruitstukken gesis hoort. Deze scheuren kun je niet zien omdat er een hitteschild om de kats zit.

Het feit dat deze motor ook op LPG loopt maakt het er niet makkelijker op, en als je langdurig doorrijdt met deze storing kan het zijn dat de lambda sondes en de katalysator wel kapot gaan.

Je zou eens contact op kunnen nemen met molenaar in heerhugowaard.

gr Martin

thomasbouwman (0), 10 jaar geleden

Zo,dat was een enerverend dagje vandaag. Ik had de inlaatslangen etc al een keer bekeken, maar er toch voor gekozen ze nu allemaal te vervangen. Samen met een O-ring voor de olie peilstok en een nieuwe O-ring voor de Disa klep. Terwijl ik netjes alles had verwijdert wilde ik ook de vacuum doppen en slangen achter de motor controleren. Wat bleek, de vacuum dop, de grote was bijna helemaal open gescheurd aan de binnenzijde! Gelukkig had ik al een vervanging geregeld en deze zit er nu op. Samen met de andere nieuwe onderdelen heb ik de auto weer in elkaar gezet en hij loopt op dit moment zonder foutcodes!! Ik weet niet of hij nu al met alle goede waardes loopt, maar hij blijft in ieder geval netjes binnen de short term fuel trim waardes. Wel heb ik het gevoel dat hij nog te weinig vermogen heeft vanaf 80 km/h. Als je dan wilt accelereren, het is een automaat, heb je al wel de kickdown nodig. Maar goed, voor nu lijkt het dus even opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.