BMW 3-Serie: e46 328i Oliedruk lampje knippert en blijft branden

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52 328i

Goedeavond,


Van het weekend het uitvallende cilinder probleem opgelost en het ander probleem doet zich weer voor. Soms word je er wel een beetje moe van.

Afgelopen zaterdag de VANOS vervangen, kleppendeksel los gehaald en daar kwamen we zwarte aangekoekte zooi tegen in het blok. 1 nokkenas brug gebroken en de moertjes zaten los bij twee bruggetjes. Tip gekregen van mn oude buurman, je kan het blok schoonmaken met diesel, okay oude olie eruit, diesel gehaald blok gevuld met diesel en begonnen met schoonmaken van het boven blok. Los gekomen troep grotendeels met de stofzuiger weg gezogen en de rest door gespoeld met diesel zodat het in de carter terecht komt. Redelijk de boel schoon gekregen, diesel weer uit het blok laten lopen.

Goedkope 5w40 olie erin gedaan en het olie filter vervangen en de auto stationair laten draaien, de motor maakte meer lawaai als normaal was wat me meteen opviel, maar hij draaid wel rustig/stabiel. Dus ik denk misschien te dunne olie...Na een stukje rond gereden te hebben viel mij op dat het olie druk lampje begon te flikkeren en constant ging brangen. Maar denk das raar, ik heb toch net ververst en er zit genoeg olie in.

De goedkope olie moest er toch uit na 1 dag, dus vandaag weer alle olie uit het blok gehaald en gevuld met 10w40 ivm de km stand van 206dkm. Starten en stationair klonk de motor al rustiger als met de 5w40 dus ik denk mooi, misschien hiermee ook het oliedruk lampje probleemopgelost maar helaas. Het lampje begon weer te flikkeren na een kwartiertje rond te rijden.

Ik naar de BMW specialist, denk laat ik even de oliedruk op meten. Maar die begon met het kan van alles zijn. Weet niet of ik de adapter wel voor de sensor heb. Uiteindelijk advies vervang de druk sensor, weet je iedergeval dat die goed is misschien dat die er nu in zit vervuild is ofzo.

Mijn eigen gedachte was meer de oliepomp zeef, misschien verstopt...ergens lekkage bij de VANOS, moet wel zeggen dat de nokkenassensor een beetje klote in de VANOS wilde, moest nog een spiegeltje regelen want ik heb het idee dat hij niet recht in het gat zit. Kan zo een kleine kier voor onderdruk zorgen?

Het is weer een beetje de spelt inde hooiberg:-) Vandaar jullie suggeties en tips gevraagd!

Weet iemand toevallig ook hoe de olie circulatie werkt, hoe komt de olie bijv boven bij de nokken.

Alvast bedankt mensen!

DutchPlayer

Geplaatst door DutchPlayer (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

het beste is om de druk te meten..ik heb weleens meegemaakt dat de oliezeef helemaal dicht zat door troep....je kan forte motor sludge gebruikten en conditioner..voor eventueel troep in je motor..maar je kan toch beter eerst de zeef cheken misschien is die erg gekoekt..

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Vandaag maar met de fiets naar hetw erk gegeaan, best fris buiten:-)

Als ze tijd hebben ga ik deze week nog naar Van Den Hengel BMW, hopelijk kunnen zij mij wat verder helpen. Iedergeval de oliedruk meten dan kunnen we idd namelijk zaken beginnen uit te sluiten.

Wat ik vaak eenbeetje jammer vind bij garages dat ze niet inspelen op de klant zijn verhaal. Beginnen ze vanaf scratch een probleem te bekijken.

En idd om nog eens een flush te doen is ook geen gek idee, de 5w40 olie die eruit kwam was ook git zwart.

Van Den hengel meet geen olie druk en werd verwezen naar LG motoren, die konde pas maandag. Universele garage kan donderdag of vrijdag dus ga daar wel heen, lijkt me niet echt te verkloten de olie druk meten.

Alleen kan iemand mij vertellen welke waardes normaal zijn bij stationair en bijv bij belasting?

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

nog een vraag..welke kleur brandt de olielampje?
geel of rood.?

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Rood=Oliedruk
Geel=Te laag olie peil

Voorzover wat ik heb begrepen. En die van mij knippert rood, en blijft dan rood branden.

Maar ik heb geconstateerd dat ik een ringtje teveel heb gemonteerd bij de olie leiding naar de VANOS. Misschien dat het gaatje in de bout nu niet helemaal lekker voor het gat van de leiding zit door de extra ring die er tussen zit en daardoor een druk probleem.

Dat is wat ik nog zover heb kunnen vinden\zien na mijn werk.

franstops (0), 13 jaar geleden

Heb hetzelfde probleem gehad met polo na flushen even oke en daarna weer geen oliedruk dus carter eroderuit en jawel filter potdicht door de troep die na het flushen los was gekomen alles schoon gemaakt daarna oliedruk weer oke, is wel wat werk maar je weet dan wel of het filter inderdaad dicht/open was, succes.

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Ringetje tussen de olieleiding van de VANOS vandaan gehaald maar geen resultaat. Olie peil nog maals gechekt na een nacht stil staan en die was gewoon in orde.

Vreemd vandaag weer gekeken, auto start begint statonair wat hoog, rood oliedruk lampje bleef branden auto viel uit. Nog een keer gestart ging wel aan en weer uit gezet.

ANWB gebeld, zien of die misschien nog iets wisten maar die hadden ook zoiets van ja zite er allemaal prima uit, oliepeil is goed. Advies was ga maar naar de garage om de olie druk te laten meten.

Voordat ik dat ga doen vervang ik nog even de oliedrukschakelaar, die was maar 7 euro en dan kunnen we dat ieder geval uitsluiten.

Dan word het slepen naar een garage, nu woon ik in Amsterdam en heb geen idee welke. Hebben jullie nog sugesties? Of beter naar de dealer brengen of een BMW specialist?

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

ik denk niet dat het in de oliepomp zit komt niet vaak voor.
er hoort 0w30 of 5w30 olie in je motor.dikke olie zorgt juist voor verstopping dunne olie vloeit beter weg,ik denk persoonlijk dat het in de oliedruk sensor zit
heb je toevalig stekkers onder je inlaatspruitstuk losgehaald,komt weleens voor dat ze de verkeerde stekker in de juiste sensor stoppen. 1 draads of 2 draads ik dacht dat de oliedrukschakelaar 1 draads was.?i kkan de oliedruk test doen maar je woont niet in debuurt..weetje de fabriekswaardes van de oliedruk test?
ik kan dat effe opzoeken voorje .
ook kan je iets proberen ,haal de combi eruit ,stekkers los en stekkers weer terug zodat je de combi reset.
tevens kan je ook een combi test doen via de bmw kast...
ik denk dat het geen oliepomp probleem is.

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Ik weet idd dat er 5w30 in het blok gaat maar had voor alle elende 10w60 erin zitten en dat werkte prima. Ivm de wat hogere km stand heb ik gelezen dat wat dikkere olie geen kwaad kan vandar de keus nu voor 10w40.


Stekkers bij het oliefilterhuis heb ik verder niet los gehaald, maar klopt idd dat de draad van de oliedruk schakelaar 1 draad is. Heb de nieuwe sensor voor me liggen en zie maar 1 aansluit contact.

Fabrieks waarde voor de oliedruk test weet ik nog niet, als jij die hebt hoor ik ze graag vanje. Heb ik iedergeval enige referentie.

Vraagje, wat is de combi? Had vandaag ook de accu eraf gegooid voor een soort van reset als dat bij BMW ook zo werkt.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Combi is het insturmenten paneel, als je er toch andere olie in gooit dan zou ik er toch een goede 5w40 in doen, gaat prima, zeker met deze kilometerstand. Heb je ook het olie filter vervangen? Zoja weet je zeker dat de rubber afdicht ringen onder aan de oliefilter dop er goed opzitten? Of misschien ben je ze vergeten. Als je je blok op deze manier schoonmaakt heb je natuurlijk altijd kans dat er rommel in het carter terecht komt die de zeef kunnen verstoppen, als je boven in de motor zwarte rommel hebt zitten dan is de kans groot dat het ook in het carter zit. Mocht je verder niets bijzonders kunnen vinden dan zou ik het carter eens loshalen.

gr Martin

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

ik zou maar toch gaan voor 5w3o castrol,heb je olieverbruik?dikke olie zal niet altijd helpen,maar dure olie wel.ik zalmorgen morgen de druk waardes opschrijven.combi is instrumenten paneel.

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Ha weer wat geleerd, Combi is het instrumenten paneel.

Olie filter heb ik zeker vervangen en de rubbertjes zitten goed. Ik heb idd nu het idee met de dikkere olie dat hij de boel minder op druk krijgt waardoor nu het lampje meteen blijft branden. Dus misschien krijgt hij nu de dikke olie niet lekker door de zeef.

Ik weet het ook niet meer, wilde die druksensor vervangen vandaag maar het is echt nood weer en ik had de juiste maat steek sleutel niet.

Geprobeert afspraak te maken bij de BMW specialist, Maar die geven ook geen goede hoop met het kan vanalles zijn. Als je mijn verhaal hoort dan zou je toch als eerste de carter eronder uit schroeven.

Maar goed dus de BMW dealer maar gebeld, meer monteurs meer kennis dus lijkt me dat ze de oplossing ook sneller vinden. Zitten gewoon vol tot 6 december....

Kijken of ik morgen even de sensor kan vervangen, BMW specialist denkt dat dat het is...ik heb mn twijfels, ze beweerde ook dat mn uitvallende cilinder niks met de VANOS te maken had....

Und wat vinden jullie van rijden met de auto? Mn oom beweerd als je olie peil goed is dan kan je gewoon rijden met de auto...Ik heb daar ook mn twijfels over. Kan trouwens door geen goeie olie druk je motor uitvallen?

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

haal wel eerst je oliefilter weg en daarna de oliedrukschakelaar.
als het echt de oliedruk is dan zal je motorschade oplopen,maar als het een druksensor probleem is zal er nix gebeuren.

fabriekgegevens..stationar op bedrijfstemp. 0,5 bar en op toeren 4 bar oliedruk.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Dikkere olie zou in principe meer olie druk moeten genereren, nu is het verschil tussen een 5w30 en een 10w40 niet enorm groot, ze gebruik juist die dikkere olie om olie druk problemen bij oudere motoren te voorkomen, de dealer schrijft altijd 5w30 voor omdat dat door bmw wordt voorgeschreven, als je het vraagt aan een olie leverancier kun je een hoop verschillende antwoorden krijgen.

Denk toch dat je er niet aan ontkomt om het carter los te halen aangezien het probleem begon na het schoonmaken van de blacksludge, maar de olie druk controleren voor je dat gaat doen zou niet verkeert zijn.

gr Martin

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als je oom ook de kosten betaald die je op kan lopen dan zou ik er mee verder rijden, het oliepeil zegt n.l. niks, heeft niet te maken dat de lamp aan gaat ( of er moet al geen olie meer inzitten ) het lampje verteld je iets over de druk..

Rateld hij ook als de motor loopt en het lampje brand ? Zo ja, dan kan de druk niet in orde zijn, als het lampje brand maar de motor normaal klinkt, dan kan ook de sensor o.i.d. kapot zijn.

Ik weet niet waar je precies woont, maar Braspenning ligt waarschijnlijk bij je in de buurt..Je kan ze eens bellen..

Gr Stefan

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Nou net de druk schakelaar vervangen, helaas lampje blijft nog steeds branden. Voorzover ik weet hoef je voor deze sensor niks te resetten. Vond ook wel apart dat er geen olie uit kwam lopen toen ik de sensor los haalde. Weet niet of dat normaal is.

Maar goed, Ik heb Brasspenning maar gemailt en die doen idd ook onderhoud en reparatie. Straks even bellen voor een afspraak. Moet dan alleen de auto van west naar noord slepen.

Bayrak, bedankt voor de fabrieks waardes, ik ben benieuwd wat er uit de druk test gaat komen.

Ja ik legde mn oom ook uit, als er geen oliedruk is gaat de olie niet rond en dan komt het niet boven in het blok en zouden je nokken droog kunnen lopen. Die krukas gaat wel door de olie maar das niet het enige wat gesmeerd dient te worden.

Als ik de motor start dan vind ik dat hij rauw aan de boven kant klinkt, hoor niet echt geratel. Dus ik heb het idee dat de olie niet helemaal lekker boven komt. Daarom wil ik em ook niet meer starten.

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Nou de krukas gaat echt niet door de olie en als je geen oliedruk hebt is de krukas meestal het eerste wat kapot gaat. Er komt nooit heel veel olie uit als je de sensor loshaalt maar helemaal niets is al verdacht.

gr Martin

mike e39 (0) PRO, 13 jaar geleden

Had de motor maar even gestart zonder schakelaar dan had de olie eruit moeten spuiten , doed ie dit niet dan carter eronderuit en oliepomp (zeef) kontroleren .

CIVICCOUPE66 (0) PRO, 13 jaar geleden

ja je kan ook oliefilter loshalen en starten dan moet die olie spuiten.. maar dat is de manier niet,stationair geeft die niet veel druk met dat schakelaar eruit en dan starten vind ik geen goede manier,,

ik zou maar toch even druk meten op juiste manier...
normaal komt er olie uit lopen als jede schakelaar eruithaald mits je eerst de olifilter loshaald en dan de schakelaar.,dan zal er geen olie uitkomen.

als jij de oliefilter niet losgehaald hebt en gelijk de schakelaar en er komt geen olie?dan is het toch ook oliedrukprobleem oliefilter moet wel vol met olie zitten.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

En heb je al wat gehoord van Braspenning ? Ze doen best veel met Bmw, ook qua tunen en rijden zelf ook op het circuit..

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Had idd eerst het oliefilter los gedraaid en daarna de druk meter, olie filter zat misschien half vol had ik het idee. Dus het verhaal is dan logisch dat er niet echt olie uit komt lopen via de ingang van de drukschakelaar.

Ja wat ik ook al zei ik druf em eigenlijk ook niet meer te starten, weet niet wat voor schade dat kan brengen.

Maar iedergeval vandaag contact met Braspenning gehad en het probleem uitgelegd, ik kan de auto morgen meteen komen brengen en ze klonken heel schapelijk en mee denkend. Dus daar had ik wel een prettig gevoel bij. Ze zitten idd in de BMW racerij dus die carter moeten ze er in no time eronderuit hebben:-)

Ze gaan dan een diagnose voor mij stellen van wat er aan de hand is.

Bedankt voor jullie reakties en ik zal wel even posten hoe dit verhaal afgelopen is.

DutchPlayer (0), 13 jaar geleden

Nou gisteren heeft de ANWB mijn BMW naar Brasspenning gesleept...Auto even het terein opgeduwt van Brasspenning met meneer Brasspenning him self. Hele aardige man, mooi bedrijf!

Hij nam plaats in mn auto en probeerde te starten en hij zij, dat klinkt niet goed. De motor ging te snel rond wat zou duiden op geen compressie. Dus ze gaan de kop van de motor eraf schroeven om te zien wat er aan de hand is/schade is en wat handig is om te doen.

Zijn we dus weer lekker zuur mee...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.