Hallo,
Ik heb onlangs een inlaatspruitstuk van een bmw e46 330i omgebouwd op een bmw e46 328i. Dit levert een aardige vermogenswinst op doordat de 328 standaard begrensd is op het inlaatspruitstuk.
Echter sinds ik het inlaatspruitstuk heb gemonteerd loopt de motor na een klein stukje rijden in noodloop. Het lampje van de tractioncontrol en het EML lampje gaat branden.
Vervolgens heb ik de auto laten uitlezen waar een melding naar voren kwam dat de gasklephoeksensor circuit 2 een storing gaf.
Na de gasklep schoon te hebben gemaakt zijn we weer gaan testrijden en is deze storing niet meer terug gekomen. Echter loopt de motor wel nog altijd flink te stotteren en is er totaal geen vermogen.
Na een CO meting is gebleken dat het brandstof/lucht mengsel tijdens stationair draaien perfect is. Echter zodra er gas bij wordt gegeven loopt de motor heel erg arm.
Kan het zo zijn dat je het gasklephuis opnieuw moet inleren zodra je deze hebt losgehaald. Gasklephuis is trouwens nog van de 328.
Alles op en aan het inlaatspruitstuk is van de 328 op het inlaatspruitstuk zelf en de disa klep na.
De auto is in het verleden als eens gechipped geweest bij de vorige eigenaar. Deze heeft niet het maximale uit de motor gehaald. Ik vermoed dat er iets van een ECO chip in zit.
Het zou dus kunnen dat de motor al enigzins arm liep en dat het nieuwe inlaatspruitstuk de druppel is.
Een kennis van me heeft precies dezelfde aanpssing gedaan betreft het inlaatspruistuk en die auto loopt perfect.
Heeft iemand misschien een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dienen hiervoor geen andere injectoren gemonteerd te worden met een grote doorloop, of zijn deze het zelfde? Het zal ook de chip kunnen wezen die de boel voor de gek houdt!
De injectoren zijn wel groot genoeg, maar als de motor ervoor wel goed liep en nu niet meer, zou ik zowiso de software laten aanpassen en er nu niet meer mee rijden voor er dalijk het e.e.a. kapot loopt..
Als het mengsel eerst wel goed was, of misschien ook wat aan de arme kant door die ( marktplaats ? ) chip, zal hij nu veel te weinig benzine krijg ( of een teveel aan lucht ) waardoor dit probleem mede word veroorzaakt.
Niet alleen de inlaat is anders maar ook zeker de software..
14 jaar
De auto is in het verleden getuned. Dat zou een specialist moeten zijn op BMW tuning gebied.
Ik de auto vandaag weer terug omgebouwd naar de oude situatie. Echter krijg ik nu al een storing zodra ik de auto op contact zet.
Dat wordt maandagavond weer even uitlezen.
Mocht ik er nu niet uitkomen kan ik alsnog naar de dealer gaan.
Nu dat ik de auto weer heb voorzien van het originele spruitstuk beginnen ze tenminste niet meteen te zeuren over het andere inlaatspruitstuk e.d. Anders gaan ze toch meteen ervanuit dat het ombouwen niet mogelijk is. Of zijn er hier BMW specialisten die zelf bijklussen?
Ik zag wel dat ik nog de inlaattemperatuursensor van een 330i op mijn auto had zitten. Zou deze ook verkeerde waardes kunnen geven of zijn dit allemaal universele sensoren?
Ik kan helaas pas de auto laten afstellen als de storingen weg zijn. Ook wou het tuningsbedrijf alleen de auto opnieuw chippen als ze de originele software boven water kunnen halen.
Want ze hebben geen idee wat er in de huidige situatie is aangepast aan de kenvelden. Aangezien dat BMW vrijwle elke maand weer een andere software versie heeft uitgebracht wordt dit ook nog flink zoeken.
14 jaar
Wat betreft je lucht temperatuur sensor: geen garantie dat dit dezelfde is bij een 330 en een 328.
Je zou het wel verwachten, maar er zijn verschillende types. Even de nummers die er op staan vergelijken.
Dan wel de weerstand meten bij gelijke omstandigheid (gedemonteerd).
In Munstergeleen zit iemand die je goede software kan schrijven, die doet ook vrij programmeerbare motormanagment's monteren en afstellen.
Gelieve geen namen van bedrijven te vermelden.
14 jaar
Ik ben al in Munstergeleen geweest. Die man heeft echt verstand van afstellen/chippen. Helaas had hij gene originele software van mijn auto.
Dit omdat er tientallen verschillende versies zijn, alleen al voor de 328. Ik heb nu wle originele software gekregen via een amerikaans forum.
Nu is natuurlijk de vraag of ik dat moet riskeren.
Wat jij zegt van die scherpe nokkenassen. Dat kan ook een reden zijn dat mijn motor het net niet meer bijgeregeld kreeg en die van die vriend van me wel.
De 328 van mij trok naar mijn gevoel toch redelijk harder dan een normale 328.
Ik ben benieuwd wat voor een storingen er morgen uitkomen. Het lijtk erop dat ik steeds een andere melding krijg.
Een keer gasklephoeksensor, dan weer pedaal sensor, dan weer fout in ECU, dan weer 3 cilinder slaat over.
We hebben wel gezien dat bij stationair lopen van de motor de inlaattemperatuur wijzigt in 11C en een seconde later 72C dan weer 50C. Dus misschien moet ik deze sensor toch al eens nieuw bestellen. Of zou dat komen door de warme lucht van de motor?
14 jaar
Een dergelijke schommeling in inlaat lucht temperatuur is niet goed. Temperatuur loopt wel op bij stationair draaien, maar dat gaat langzaam en met 1 of 2 graden per keer. Metingen van 50 en 70 graden zorgen wel voor een armer mengsel, dat kan dan die misfire weer verklaren.
Je hebt toch 2 sensors? Vervangen en dan weer uitlezen. Blijft de schommeling zo groot, dan bedrading kontroleren.
Voor zover ik kan zien zit er maar 1 sensor op het inlaatspruitstuk. Ik ga de sensor morgen maar even bij de bmw dealer bestellen. Bij de gewone automaterialenzaak krijg ik al een ander typenummer en foto in beeld dan de sensor die er oorspronkelijk in zat.
De sensor die er nu in zit is een stukje korter dan de originele van een 328.
Mocht er sprake zijn van draadbreuk. Wordt dat niet opgemerkt door de uitleesapparatuur?
Als de inlaattemperatuursensor stuk is, kan hierdoor al het EML lampje aangaan als de auto alleen al op contact wordt gezet?
Midden volgende week komt nog een vriend van me langs, die gaat de originele bmw software weer erop zetten. Dit zodat ik fouten door het chippen kan uitsluiten.
14 jaar
Ik snap het even niet. Je hebt een 328 met een spruitstuk van een 328 (origineel) met een inlaat lucht temperatuur sensor.
Want je meldde dat de sensor van de 330 er in zat, dus die heb je ook nog. Daar kun je toch mee testen?
Als de sensor die er nu in zit korter is, dan is het zo wie zo de verkeerde.
DME (motor-ecu) is diegene die bepaald of en wat voor foutcode er gezet wordt. Uitlees apparatuur doet alleen wat de naam zegt: uitlezen.
Voor de DME is er geen verschil tussen kortsluiting/draadbreuk in de sensor of in de bedrading, alleen bij jou is het geen volle sluiting, gezien de temperaturen die je meldt.
Nou de inlaattemperatuursensor van de 328 is tijdens het demonteren gescheurd/gebroken. Daarom had ik die van de 330 erin gezet. Ik dacht signaal is signaal maar schijnbaar zitten hier toch veel verschillen in.
Met de inlaattemperatuursensor van de 330 op het spruitstuk van de 330 kon ik nog even met de auto rijden voordat die in noodloop ging.
Met de inlaattemperatuursensor van de 330 op het inlaatspruitstuk van de 328 gaan de lampjes al branden als ik de auto op contact zet.
Mischien is er nu wel sprake van een volle draadbreuk/kortsluiting.
Morgenavond weet ik wellicht meer. Zal ook meteen een nieuwe sensor bestellen.
Ik hoop wel dat ik de auto uiteindelijk aan het rijden krijg met het nieuwe spruitstuk. Maarja eerst de auto maar weer eens in originele versie aan de gang krijgen.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar