close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: E36 M3 3.0 probleem.......

Bouwjaar: 1994

Hoi allemaal,

Ik ben onlangs klaar met mijn gifgroene e30 S50 ombouw.
Deze auto heb ik deels opnieuw opgebouwd, en is in super staat.

De auto is een e30 320 uit 1986 en heb hier een e36 M3 3.0 motor ingbouwd.

De aanpassingen aan de motor die ik gedaan heb:

Carbon airbox met AlphaN software
UUC 5 kilo aluminium vliegwiel met e34 M5 drukgroep
EPS rvs spruitstuk en einddemper laten maken
Supersprint katvervanger

Maar nu het probleem..

Het blok wil niet lekker draaien...zeer onregelmatig stationair en schudden..bokken bij het rijden...en gewoon inhouden...zeker in de lage toeren.
Nu heb ik de auto uit laten lezen, en daar kwamen geen storingen uit.

Toch ben ik er zeker van dat het iets simpels moet zijn wat deze problemen veroorzaken.
Wellicht een sensor...of iets met de ontsteking...

Misschien dat iemand een idee heeft waar ik naar kan kijken ?

Er zitten nieuwe bougies is..goede bobines...de massa is ook in orde.

Het lijkt wel alsof de motor in een noodprogamma loopt ofzo.

Geplaatst door

e30S50 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Trek krukas- en nokkenas-sensor eens afzonderlijk los.
Als dat een nog slechtere motorloop tot gevolg heeft, zijn de sensors OK; zo niet dan zijn ze mogelijk defect.

Controleer ook alle stekkerverbindingen in de kabelboom op roestvorming. Vooral de veelpolige stekker waarmee de kabelboom aan de DME-unit zit is een beruchte. In de voet van de meeste (vrouwtjes) stekkers zit een afdicht-pakking die vocht weg houdt/ de stekker- verbinding onder druk houdt. Als deze eruit valt hou je een slechte(re) verbinding over.

Andere te controleren zaken:
- Luchtfilter vuil ?
- Te lage druk in brandstof-rail ?
- Vervuilde injectors ? (Forté schoonmaakmiddel aan tankvulling toevoegen)
- Geen sluiting tussen voedingsdraden naar bobines (zie kabelkanaaltje net boven injectors)
- De timing-uitsparingen in het nieuwe vliegwiel stemmen overeen met die van het oude vliegwiel ?

Heeft de motor goed gelopen met alle aanpassingen die je gedaan hebt? (Airbox, software, rvs spruitstuk)
Of is dit allemaal tegelijk met de ombouw er op gekomen?

oldford 0
badge

14 jaar

Als hij slecht is gaan lopen na de ombouw, kan het vanalles zijn, iet vergeten aan te sluiten / slecht contact / software etc..

stefan84 0

14 jaar

[quote=Freude_am_Fahren]Trek krukas- en nokkenas-sensor eens afzonderlijk los.
Als dat een nog slechtere motorloop tot gevolg heeft, zijn de sensors OK; zo niet dan zijn ze mogelijk defect.

Controleer ook alle stekkerverbindingen in de kabelboom op roestvorming. Vooral de veelpolige stekker waarmee de kabelboom aan de DME-unit zit is een beruchte. In de voet van de meeste (vrouwtjes) stekkers zit een afdicht-pakking die vocht weg houdt/ de stekker- verbinding onder druk houdt. Als deze eruit valt hou je een slechte(re) verbinding over.

Andere te controleren zaken:
- Luchtfilter vuil ?
- Te lage druk in brandstof-rail ?
- Vervuilde injectors ? (Forté schoonmaakmiddel aan tankvulling toevoegen)
- Geen sluiting tussen voedingsdraden naar bobines (zie kabelkanaaltje net boven injectors)
- De timing-uitsparingen in het nieuwe vliegwiel stemmen overeen met die van het oude vliegwiel ?[/quote]
De sensoren zal ik eens loshalen 1 voor 1.

De DME heb ik al gecontroleerd en uitgewisseld zelfs.

Luchtfilter is prima
Benzine druk is prima
Injectoren weet ik niet, maar aangezien het een 6-cilinder probleem is en niet 1 of 2 sluit ik die uit.
Overigens heb ik er wel een injectorreiniger doorheen gejaagd.

Sluiting weet ik niet..ik zag iig geen rare dingen in de kabels.

De timing uitsparingen weet ik niet...het vliegwiel is bedoeld voor deze motor, en mag er vanuit gaan dat daar niks mis mee is.

Wat ik wel heb gehoord..is dat de DME een sturingsdraad nodig heeft van de snelheidsmeter...dit ivm een snelheidsbegrenzer.
Alleen ik kan nergens iets vinden erover.

Ergens klinkt het wel logisch...anders zou iedereen met een M3 zomaar de snelheidsbegrenzer eruit kunnen halen dmv een draad weg te halen.
Wellicht heeft BMW daar een stokje voor gestoken en er voor gezorgd dat de motor in noodloop knalt zodra het signaal mist.

Maar ik kan dit verhaal tot nu toe nergens bevestigd krijgen helaas....

e30S50 0

14 jaar

[quote=oldford]Heeft de motor goed gelopen met alle aanpassingen die je gedaan hebt? (Airbox, software, rvs spruitstuk)
Of is dit allemaal tegelijk met de ombouw er op gekomen?[/quote]
Ik heb de motor niet horen draaien van tevoren..wel weet ik waar het blok vandaan komt, en die jongens zijn zeker wel te vertrouwen.
Nu kan het zijn dat het blok uit een schade auto komt waar door hun geen meter mee gereden is.
Op die manier kan er slechts stationair geluisterd worden..en geeft een verkeerde indruk.

e30S50 0

14 jaar

Of die (ontbrekende) snelheidsbegrenzer-draad een rol speelt, kunnen ze je vertellen op het adres dat je vindt door Googlen op:
BMW & Advanced & Barendrecht.
Daar kunnen ze o.a. ook metingen - bij lopende motor - van de ontsteek-spanningen van je bobines uitvoeren.

Zelf kun je nog testen wat het effect is van loshalen van de lamda-sonde. Wel slechtere loop => sonde OK. Geen slechtere loop (nood-loop) => sonde defect.

Ik heb dit zelfde probleem met mijn e30 S50B30 maar bij mij gebeurt het sporadisch stationair heel beroert draaien en vermogen halveert bijna de begrenser klapt er al bij 7000rpm in wat normaal 8000rpm is tevens heb ik wel het volgende probleem als de motor wel goed draait als ik dan stil sta de motor slecht loopt bij een keer plots gas geven tot 1500rpm loopt ie weer goed en je hoort dan ook aan de motor dat ie mooi afregeld heb de gasklep positie sensor ook al vervangen zit echt te denken aan de kabelbundel stekker die aan je ECU vastzit
Ik vroeg me af of jij er ooit uit bent gekomen.

Bradabear61 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.