auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: electrische ventilateur

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 520i-24v

Heren, ik heb het volgende probleem met een E39 uit `97.

bij ingeschakelde airco loopt de druk op tot meer dan 25 bar, waardoor het koudemiddel na langdurig gebruik beetje bij beetje uit het systeem geperst wordt.
dit mijn inziens omdat de electrische ventilateur voorop op de condensor niet aanslaat, waardoor de druk zo hoog oploopt
ventilateur werkt 100% (bij doorverbinden van de thermoschakelaar in de koelslang draait deze namelijk als een tierelier)

volgens de aircoboer om de hoek, was het waarschijnlijk de druksensor die op het filterdroger (accumulator) gemonteerd zit (omdat die vaker stuk gaan).
systeem leeggehaald, verse sensor erin, systeem opnieuw afgevuld, en ja hoor jullie raden het al, ventilateur wil nog niet aanslaan, en de druk loopt nog steeds op naar de 25 bar.

na enig research op het internet door mijzelf, heb ik het vermoeden dat de hogedrukschakelaar die aan de hogedrukzijde van de leiding van de condensor naar de verdamper zit, dat die de oorzaak wel eens zou kunnen zijn, omdat die namelijk verantwoordelijk is voor het aanslaan van de electrische ventilateur die op de condensor zit gemonteerd.
volgens dezelfde site waar ik al die wijsheid vandaan heb, is het ook niet nodig om het systeem af te tappen om deze sensor te vervangen.(www.mobikit.nl)

vraag 1 is dus: kan ik deze vervangen zonder het systeem af te tappen?

vraag 2 is: bij het uitlezen van het systeem met de bosch kts 650, gaf deze de volgende fout aan: plus onderbreking extra koelwaterpomp van de standkachel.
navraag bij diverse aircobedrijven zou dit niet de oorzaak van het probleem kunnen zijn, tevens kon niet 1 van die bedrijven mij uberhaupt vertellen waar die extra koelwaterpomp gemonteerd zou zitten, zodat ik dat euvel ook niet kan oplossen.

gaarne zie ik jullie wijsheden tegemoet op dit probleem, aangezien ik een redelijke nitwit ben op het gebied van airco`s

vriendelijke groet Paul

Geplaatst door

lihanboutje (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Paul,
Antwoord op vraag 2: de montage van een extra koelwaterpomp is afhankelijk van de uitvoering. Indien er een gemonteerd is hangt deze onder de regelkleppen van de verwarming (onder de motorkap links tegen het binnenspatbord of in de buurt van het schutbord) De pomp is samengebouwd met de regelklep maar kan afzonderlijk worden vervangen. Indien er geen gemonteerd is, is er normaal gezien wel bedrading voortzien, zodat het dus mogelijk is dat uw KTS een fout opgeeft. Wat vraag 1 betreft: ik ben niet zeker of de schakelaar al dan niet moet gedemonteerd worden.
Groetjes; Paul

5serie 0
badge

16 jaar

hey 5serie, bedankt voor je reactie.
extra koelwaterpomp zit inderdaad onder de verwarmingskleppen, andere optie was dat ie ingebouwd zou zitten achter het linker binnenscherm.
extra koelwaterpomp inmiddels doorgemeten, en goed bevonden. fout is er nu ook uit. (rommelige stekker op de pomp!)

de hogedruksensor waar ik het over had, is achteraf dus dezelfde sensor als die ik reeds vervangen had (die zit op het filterdroger gemonteerd!)
zou nog steeds niet durven zeggen dat je die kunt vervangen zonder het systeem leeg te halen, aangezien wij het systeem leeg hadden gehaald, en bij demontage van de sensor toch nog een behoorlijke druk achter stond.

tevens vandaag diverse bedrading van en naar de desbetreffende sensor gemeten en goed bevonden.
nu is mij tevens ter oren gekomen dat er een print op de ventilateur zou zitten die vaak stuk gaan.

mijn inziens zou dat alleen kunnen als die print onderscheidt zou maken tussen het signaal van de koelvloeistof temp. sensor in de waterslang van het koelsysteem, en het signaal van de hogedruksensor van het airco-systeem, want alleen dan zou dat de oorzaak kunnen zijn van mijn probleem, omdat de ventilateur wel draait als ik de koelvloeistof temp. sensor in de waterslang doorverbindt.

mocht er iemand zijn die me dit kan vertellen, dan zou diegene mij erg happy maken.

5serie in ieder geval bedankt voor het meedenken.

groeten Paul

lihanboutje 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.