close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Scheef hangen E39 rechts voor

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2000cc

Hallo,

Auto hangt rechtsvoor lager dan linksvoor, kan dit te maken hebben met de veren en/of schokdempers? Bij indrukken van auto veert RV minder dan LV. Achter geen problemen.

Overigens rijdt de auto niet slecht enkel lijkt het of hij bij hoge snelheden wat zoekerig is.

Betreft een 520i E39 1996.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst door

Maik BMW E39 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gebroken winding van de schroefveer, waardoor de veerlengte/ -voorspanning is afgenomen.
(Alle windingen heben dezelfde diameter, dus het van de veerschotel afschuiven zoals recentelijk bij Fiat Punto's is opgetreden, zal hier niet gebeuren).

Oke bedankt, het zegt me eerlijk gezegd weinig maar het klinkt wel logisch.

Wat zullen de kosten ongeveer zijn om dit te herstellen en kan het kwaad er tot oktober/november mee rond te rijden. Zoals eerder vemeld rijdt de auto verder goed.

Gr, Maik

Maik BMW E39 0

16 jaar

dit kan zeer gevaarlijk zijn als het namenlijk zo is dat er een stuk veer is afgebroken kan dit stuk op een dusdanige manier verdraaien dat hij in je band komt (meegemaakt)

Maik,

Ik sluit me aan bij de mening van Robby 10030.

Zeer gevaarlijk en dus op zo kort mogelijke termijn bekijken en als het echt zo is een andere veer
op de veerpoot monteren.

Zelfs als je er geen verstand van heb kan je dit heel goed zelf constateren.

Voorzijde van de auto opkrikken de 2 wielen eraf halen en zoek de verschillen bij de veer die op de veerpoten
zit. 95% kans dat je het probleem zelf vindt en dan begrijp je het wel!

Succes.

Gr. Marco

nieuwe veer kost ongeveer €65,= bruto/ex.

Hans4040 1205
badge vip badge

16 jaar

Bedankt voor alle reacties!

Ik zal de auto eens opkrikken en de wielen er af halen en dan de veren bekijken. De kosten zijn het niet dus indien dit het is laat ik het zsm vervangen.

Is het verstandig gelijk alle veren te laten vervangen of komt dit haast niet voor?

Wordt vervolgd...

Gr, Maik

Maik BMW E39 0

16 jaar

Breuk van schroefveer-windingen is het gevolg van vermoeiing (denk aan metaalmoeheid t.g.v. buiging en torsie van de veer). Aantal km's + wegdek waarover deze gemaakt zijn, bepalen het aantal veerbewegingen die de schroefveren ondergaan hebben.
Na vele veerbewegingen (X * 1.E+06), waarvan er altijd een flink aantal tussen zit dat beter iets minder had gekund (stoeprandje, diepe kuil, etc.), komt er een moment waarop een scheurtje ontstaat dat verder groeit (glad oppervlak) tot een plotse breuk van de restdoorsnede optreedt (ruw oppervlak).

Er bestaat geen vaste verhouding in levensduur van de ene schroefveer in verhouding tot de anderen. Ze nu allemaal vervangen is wellicht wat overdreven, tenzij er haarscheurtjes zichtbaar zijn. Dan is snelle vervanging raadzaam omdat een breuk dan niet ver meer weg is.
Losse delen dienen uiteraard zo snel mogelijk verwijderd te worden, om te voorkomen dat ze inderdaad in de banden terecht komen.

De schroefveren van een 5-serie zijn wat breuk betreft overigens een stuk bedrijfszekerder dan die van een 3-serie. Die worden meer op buiging (door grotere spiraal-diameter) en meer op torsie (minder windingen) belast en breken daardoor sneller.

Vanavond gelijk de auto even opgekrikt en de veren bekeken en deze zien er gewoon goed uit. Het vreemde is dat wanneer ik de auto thuis neerzet op een vlakke ondergrond ik geen verschil zie maar bij mijn werk wel.. vraag me dus af of het dan toch de parkeerplaats is die bijvoorbeeld bij het linker achter wiel iets omhoog loopt waardoor de auto scheef lijkt te hangen...

Overigens merk ik geen verschil met indrukken van de auto links of rechts.

Ik zal maandag is even goed kijken en laat het dan weten.

Nogmaals, bedankt voor jullie reacties!

Gr, Maik

Maik BMW E39 0

16 jaar

Bij een scheve ondergrond is de torsiestaaf wellicht verantwoordelijk voor een verschil in invering links/ rechts.
Op een vlakke ondergrond een eventueel verschil in veerlengte opmeten. De kortste veer is dan mogelijk aan het verzwakken.

Freude_am_Fahren,

Bedankt voor je zeer goede/heldere reacties, ik heb gekeken en gemeten en op een vlakke ondergrond zit er geen verschil in de hoogte dus ik denk toch dat het allemaal wel goed is. Echter blijf ik het goed in de gaten houden en wanneer ik twijfel rijdt ik wel even binnen bij een specialist.

Nogmaals bedankt!

Gr, Maik

Maik BMW E39 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.