Recent had ik problemen met de FRM III module. De ramen werkte niet meer, lichten branden niet meer, pinkers weg, ..
Dit is nu 2 weken geleden vervangen en had eerste dagen niet direct problemen.
Na paar dagen stond het uur smorgens verkeerd. Dit heb ik al 2x voorgehad.
Onlangs viel de elektronica uit en binnen de seconden stond dit weer aan. Lichten, radio, alles alles viel uit maar werkte meteen weer. (auto reed nog wel gewoon) Dit was wel even verschieten want ik had net bezoek in de auto.
Wat zou dit kunnen zijn? Slechte batterij, batterij of stekkers niet goed aangesloten, frm module slecht gecodeerd? Vanavond ga ik dit even laten uitlezen, hopelijk vinden we hier een oplossing voor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Stekkers niet goed op de frm zou wel eens de oorzaak kunnen zijn. Als dat goed is, dan voedingen en massa's op frm controleren.
Ik zie dat je Ista gebruikt, dan kun je testplan uitvoeren wat bij die foutcodes hoort.
Ik zou wel eerst even de stekkers van de frm nakijken.
Ik ga donderdag de stekkers even nakijken want dit is wel een serieus werk.
Foutcodes zijn nu even gewist en afgelopen 2 dagen nog niets raar tegengekomen.
Ik hou jullie op de hoogte, tips altijd welkom!
7 jaar
Daarnet had ik weer iets gelijkaardig.
Ik kwam thuis aan, parkeerde mijn wagen en trok de sleutel eruit. Boem alle Electronica weg. Auto deed helemaal niets meer. Kon de sleutel niet opnieuw erin steken, ramen zakte niet, geen verlichting niets. Had dit enkele weken ook eens maar toen had ik de sleutel er nog niet uitgetrokken. Moest ongeveer 5-10 minuten wachten Endan kreeg de auto ineens weer stroom. Alles werkte weer.
Ik heb dit soort problemen sinds ik een radio prof heb. Daarvoor had ik een business. Wat zou dit kunnen zijn? Ben blij dat die weer werkt na 5 minuten want anders kan ik de wagen niet sluiten of weer rijden.
7 jaar
Dan maar de radio loskoppelen en kijken wat er dan gebeurt.Als er problemen niet terugkeren is daar je euvel.
7 jaar
Ja dan zal ik dat toch eens doen. Wel raar, zou het dan toch de radio kunnen zijn. Eerder had ik dat het uur 2 x verkeerd stond, dan eens een elektronica failure dat na 1 second weer opstond. Nu was de wagen 5 minuten zonder stroom (deed niets) Zou toch gek zijn dat het de radio is, niet?
7 jaar
Als ergens door een verkeerd aangesloten verbruiker stroom afgenomen word, of evt. dubbel aangevoerd, kan dat leiden tot deze klachten. Soms wordt een onderdeel zodanig warm dat het uitschakelt alles totdat de boel afgekoeld is.Als je de "öude"radio nog in je beziet heb, zou ik de connectoren nalopen/vergelijken of alle pinnen op dezelfde plaats in de connectoren uitkomen.Daarvoor is eigenlijk de schema van de radio/s nodig.Anders is er een pinbezeting, maar wel de verkeerde. Het zijn tegenwoordig grotendeels gedeelde functies(bekabeling) zowel in de radio als elders in de auto.
Verschillen kunnen ontstaan zelfs vanwege bouwjaar.
7 jaar
Sommige merken hebben een eigen aansluiting gemaakt maar leveren dan een speciale kabel mee welke uitkomt in de universele ISO stekker. Mocht je een fabrieksradio hebben in de auto dan kan het zijn dat de fabrikant zich niet aan de ISO norm heeft gehouden waardoor ze dus een stekker hebben gefabriceerd die niet matched met een ISO connector. Je kunt in dat geval bij de autospeciaalzaak een verloopkabel halen. Deze verloopkabel is speciaal voor jou merk en type auto en verloopt naar ISO zodat je alsnog elke willekeurige autoradio kunt aansluiten.
Gisteren samen met een BMW technicus samengezeten en alles getest.
Batterij OK, Alternator OK, Radio OK, JBE OK, BC OK.
Geen problemen kunnen uitlezen.
Net historiek chat gevonden.
Eerste keer dat ik een volledige uitval had was in november. Nieuwe radio was eind december, nieuwe frm was in januari.
7 jaar
Probleem gevonden en hersteld.
Het probleem gaf zich aan tussen de relais kas vooraan en de batterij achteraan. De + kabel was beschadigd en de relaiskasten waren doorgebrand. Alles is vervangen en alles werkt weer prima.
Totaal kosten plaatje:
€ 800 FRM III + inbouw en analysen
€ 800 Relaiszekeringen, relaiskas, kabel +, in en uitbouw, en connectoren
Zeer dure grap maar alles werkt weer dus ergens wel tevreden :)
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
7 jaar