BMW 3-Serie: Elke drempel weer een gok en de wielen staan zo: //------\\

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: M43 318 E36

Hallo,

mijn achterwielen beginnen steeds meer in de wielkasten te verdwijnen. Eerst zat er tussen de band en de wielkast nog 5 cm ruimte als je vanaf de zijkant ertegenaan keek, nu zie je dat 5 cm van de band achter de wielkast is verdwenen (onbeladen).
Wanneer ik 3 passagiers bij me heb ga ik met maximaal een paar km/uur over de stijlere drempels, en raak ik nog de weg (soms met een harde klap).
Ook als ik tegen de zijkant van de auto duw blijft ie even naar links en naar rechts natrillen.
Zelf dacht ik aan de schokbrekers, maar volgens de hoofdmonteur bij de kwikfit is er niks mis met mijn brekers na flink met mijn auto te hebben geschud en geduwd. Hij vond het geldverspilling als ik er nieuwe onder zou leggen.
De auto is een tijdje terug ook op de brug geweest (zo een waar je 'm niet op rijdt maar er 4 dragers onder de krikpunten worden gezet), om de uitlaat te vervangen.
Toen ie van de brug af ging stond de auto meteen een stuk hoger! Ik kon mijn vuist gewoon tussen de wielkast en de band leggen. Maar na ongeveer een week lag ie alweer een paar cm lager.

Maar goed, elke keer met een knal over de drempel gaan is zeker niet goed, en dus is er toch iets mis (ookal zegt de kwikfit van niet).
Als ik van achter kijk dan zie ik dat de achterwielen ook scheef staan.
De onderkant steekt meer naar buiten dan de bovenkant, dus dit idee: //------\\ terwijl de voorkant gewoon zo staat: ||------||

Het is zelfs zo erg dat collega's al aan me vragen wanneer ik de voorkant ook ga verlagen, en of er een lijk o.i.d. in de kofferbak ligt. Het valt echt direct op!

Alvast bedankt!

Ben

B--E--N

Geplaatst door B--E--N (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

mark7242 (0), 17 jaar geleden

Zijn de veren niet gebroken?
Ik had hetzelfde met mijn Z3 2.8,op een gegeven moment liepen de achterbanden zelfs aan;de bilsteinverlagingsveren bleken gebroken,dit is niet altijd eenvoudig te zien.
Aangezien jouw camber steeds negatiever / \ wordt lijkt dit wel hierop te duiden.

B--E--N (0), 17 jaar geleden

Mark, bedankt voor je reactie!

voor zover ik kan zien zijn ze niet gebroken. En opzich doen ze hun werk ook gewoon, alleen kunnen ze steeds minder dragen. Misschien dat ze niet stug genoeg meer zijn. Ze zitten er ook al zo'n 12 jaar onder, en ik weet niet wat de gemiddelde levensduur voor de vering is...
Zijn de veren zelf te vervangen?

Groeten,
Ben

mark7242 (0), 17 jaar geleden

Veren zijn eenvoudig te vervangen en je hebt ze zeker voor BMW's in alle soorten en maten[om te verlagen bijv.] en zijn niet duur,kijk maar 'ns in de catalogus van Autostyle of Rieger;je hebt ze al vanaf enkele tientjes per stuk.
Als ik jou was zou ik ze gewoon vervangen,dat mag ook wel een keer na 12 jaar toch.
Trouwens:als ze gebroken zijn zit er een scheur in één van de ringen en dat zie je dus niet en hij veert ook gewoon nog maar bij heftige bewegingen [drempels] hoor je dan een geluid varierend van kraken tot een ''doing''knal.
En mijn [dure] Bilsteinveren braken al na 3 jaar,toen heb ik originele M-technik veren eronder laten zetten door Ekris en die bevallen uitstekend;is voor jouw Beamer ook te krijgen en geeft hele goede strakke wegligging [mits je dempers ook goed zijn uiteraard] zonder oncomfortabel te worden.
groeten,Mark.

B--E--N (0), 17 jaar geleden

Heb even op marktplaats gekeken en iemand hier in de buurt heeft een complete set (verlagings)veren van het merk Jamex helemaal nieuw ongebruikt in doos.
Is dit merk wat? Is wel makkelijk zo dichtbij...

Groeten,
Ben

Cees1570 (0), 17 jaar geleden

Geef eens een tik met een hamer tegen je veren, je kan dan horen of er een breuk zit of niet. Vertrouw niet te veel op wat men bij K... F... zegt. Bijzonder is wel dat ze niet zeggen dat en je veren en je schokbrekers en zeker ook je remmen vervangen moeten worden, want dat is meestal het geval okk al zitten de remblikken er pas twee dagen onder.
Je zegt dat je auto na blijft trillen als je er een duw op geeft, zegt natuurlijk ook wel wat. Laat je schokbrekers eens bij een normaal autobedrijf testen, en zorg nou eens voor een juiste diagnose voordat je met van alles en nog wat gaat experimenteren.

Succes

B--E--N (0), 17 jaar geleden

Vaak word je genaaid waar je bij staat bij de KwikFit, maar de hoofdmonteur hier is wel goed!
Wat hem bijvoorbeeld opviel was dat er een bandenmaat 195 op de achterwielen zat terwijl de velg voor 185 gemaakt is. Voor zat wel netjes 185 erop.
Zelf dacht hij dat de band hierdoor een vreemde vorm had en dat daar een groot deel van de trilling vandaan kwam. Nu er 185 op zit is de trilling inderdaad iets afgenomen en kan ik veel stabieler door de bochten. Maar verder had ie direct alles nagekeken en kon niets vinden. Alle andere aanpassingen zouden dan zonde van mijn geld zijn.

Ik vond dit wel zo eerlijk, want ze hadden ook meteen de schokbrekers kunnen vervangen en nieuwe veren eronder doen.

Maar is het misschien niet gewoon dat de veren op zijn na 180.000 km en dan steeds zwakker worden, net als dat een nieuw bankstel keihard is en je bijna wegzakt in een oud bankstel?

Maar als het merk Jamex goed is dan ga ik die veren sowieso halen, omdat ik een verlagingssetje wel mooi vind. Vooral dat ie voor wat lager is ziet er gewoon mooi sportief uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.