BMW 3-Serie: nieuwe koppeling monteren

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9l

Momenteel ben ik in dubio of de koppeling die ver op is maar nog steeds niet slipt, de problemen met het (stroever) schakelen en de hoorbare speling op de bak/cardan "tok-geluid" (bij het opkomen van de koppeling,opschakelen) ook vermindert doordat het aangrijpingspunt beter zou moeten zijn.

Als dit niet zo is laat ik het even zitten.

vindt het wel opmerkelijk dat de chef werkplaats de speling niet heeft bemerkt maar ik wel. De auto heeft 107.000km gelopen. Zou eigenlijk niet mogen ; de speling bedoel ik.

Hoe kan ik dit probleem oplossen zonder zomaar te beginnen met vervangen.

groeten
Rene

ReneS

Geplaatst door ReneS (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

51 Reacties

BMWWillem (0), 17 jaar geleden

nieuwe versnellingsbak-olie erin en kijken waar die 'bonk' vandaan komt

ReneS (0), 17 jaar geleden

Olie van de bak is vervangen, met schakelen merk ik geen verschil (nog steeds sroef). Jammer was te proberen. De speling is nog niet gecontroleerd aangezien er een vakantieperiode heerst waardoor er weinig monteurs beschikbaar zijn bij mijn dealer (eerste mogelijkheid 9/8!). Werk genoeg dus alleen de werkplaats is te klein .......

Nog een idee wat het stroef schakelen kan verbeteren ? Nieuwe v-bak ? :(

Vindt het echt een onding die bmw, spijt vanaf het begin. Als je niet van een bekende zo'n auto kunt overnemen zou ik er niet aan beginnen (tweedehands meer dan 2j/40.000km gelopen etc) of je moet veel verstand hiervan (en geluk hierbij) hebben. Auto maakt bij het starten het geluid van een 'vliegtuig' ; je hoort dat er een pomp (auto heeft geen airco) heel veel werk is aan het doen verdwijnt na een kleine minuut ook weer. Raar zegt een kennis die een 316ti compact heeft : hoor bijna niks met starten maar die heeft ook pas 50.000 gelopen.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

even ter verdediging van het merk; stuk gaat er altijd wel iets en wat was de staat van onderhoud toen je'm kocht?

3 series zijn over het algemeen erg prettige en eenvoudige auto's. Ik laat mijn vader er nu al ruim 10 jaar in rijden en heeft in die tijd met 4 auto's hoogstens 3 zaken buiten onderhoud gehad ermee.

Het geluid dat je bij starten hoort kan zijn je brandstofpomp of je stuurbekrachtigingspomp. Stroef schakelen is al helemaal een raar fenomeen bij bmw want die handbakken zijn in mijn ogen gewoon erg goed en zuiver.

Misschien kan je beter uitleggen wat je bedoelt ermee? Ondervind je weerstand bij het bewegen van de pook of op het moment dat je de versnelling inlegt? En wat voel/hoor je dan? Kraakt de bak ook bij sbel schakelen? Hoe voelt het pedaal aan, wanneer grijpt de koppeling aan?

Ik zou zelf eerder denken aan een defecte koppelingcylinder of sterk verouderde vloeistof dan aan een kapotte bak bijvoorbeeld.

ReneS (0), 17 jaar geleden

De auto heb ik nog niet zo lang. er heeft een dame in gereden althans het kenteken stond 2 jaren op haar naam... Maar ja dat zegt ook niets, de eigenaar daarvoor kan tot de 60.000 ook veel hebben gemold. Ik heb tijdens de testrit niet veel gemerkt, raar maar waar. Gewoon pech gehad en niet de auto anwb laten keuren stom stom. kortom vertrouwen is goed controle is beter.

Bij het schakelen valt de pook in de versnelling met een kleine weerstand. Het bewegen van de pook gaat redelijk (uit de versnelling gaat niet als boter). Snel schakelen gaat niet daardoor niet echt. De bak kraakt (nog) niet. Je voelt bij het starten als de motor koud is soms het draaien van de koppeling in het pedaal. De koppeling pakt vrij hoog bijna op het einde, maar slipt niet. Als de auto stil staat en je trapt de koppeling in en je schakelt heel langzaam de 1e versnelling in voel je dat de weerstand van de bak aanwezig is : net of dat je 2 keer de koppeling moet intrappen voordat de zaak vrijkomt.

Bij het schakelen van de 1 naar de 2 kan het af en toe een beetje schokken als je de koppeling te snel laat opkomen (die pakt dan laat).

Het geluid van de pomp is lijkt mij voor het inblazen van lucht/benzine als de motor koud is in warme toestand doet ie dat niet.

de zgn lichte bonk afkomstig van de achteras bij het opschakelen vind ik vervelend en geeft volgens mij al aan dat de auto niet correct is behandeld. maw ik heb niet zoveel vertrouwen meer in de auto. De hardyschijf lijkt overigens niet kapot te zijn. Een nader onderzoek heb ik nog niet kunnen laten doen gezien de vakantieperiode en zelf heb ik geen monteur (licht onderhoud lukt me wel).

groeten
Rene

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zou eens beginnen met het verversen van de rem (en dus ook koppelings-)vloeistof

ReneS (0), 17 jaar geleden

komt er dan meer druk op het systeem waardoor het ontkoppelen beter gaat ?

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

De vloeistof is dan weer vers (geen lucht/vocht meer erin) dus zal beter kracht overbrengen. Als de cylinders dan nog goed zijn zullen ze ook zeer waarschijnlijk de koppeling beter vrij kunnen krijgen. Ik vermoed aan je beschrijving dat je koppeling wellicht niet helemaal vrij komt namelijk.

Hoe dan ook zal de bediening weer soepeler worden en met wat geluk je probleem oplossen. Zo niet dan ben je voor relatief weinig geld weer een stapje verder in het afstrepen van mogelijke oorzaken.

Maar omdat je koppeling zo hoog zit is je vemoeden van een bijna versleten koppeling ook niet onterecht denk ik. Wat je over dat vrouwtje zegt; vaak laten oudere dames de koppeling relatief lang slippen bij overschakelen en wordt het pedaal nog wel eens als voetensteun gebruikt.

Mijn vader (om even het sexe-verschil recht te trekken) heeft het gepresteerd om binnen 60dkm vanaf nieuw een koppeling eruit te trappen.. doordat hij overmatig lang het pedaal bedient bij overschakelen.

ReneS (0), 17 jaar geleden

moet er speciale remolie in?
kan iedere garage dit ? anders ga ik namelijk naar de goedkoopste die kost 30-40€/uur.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dit staat op de dop van het remvloeistofreservoir, maar DOT4 kan er zo in. In principe kan iedere normale garage dit doen, het is namelijk eigenlijk simpelweg remvloeistof verversen maar dan met een extra aansluiting voor de koppeling. Laat het wel doen bij een garage waar je mee bekend bent, om 'meerverkoop' te voorkomen.

Heb helaas even de BMW info niet geïnstalleerd op de pc anders had ik je meer details kunnen geven.

ReneS (0), 17 jaar geleden

dus er hoeft niet ergens nog een nippel open voor de koppelingsvloeistof : dit is 1 systeem toch ?

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

ik weet ff niet uit mijn hoofd of dit een systeem is dat afgetapt wordt uit het remsysteem of dat dit een apart potje heeft. Ik vermoed het eerste en dan is het slechts een kwestie van doorspoelen en ontluchten aan de bakzijde (werkcylinder). Dat zou ook de enige moeten zijn met een ontluchtingsnippel.

ReneS (0), 17 jaar geleden

ok zal ik dit laten doen. Ben es benieuwd of het effect heeft. de datum voor het vervangen van de remolie zou volgens de checkcontrol ook aangegeven staan. ff kijken !

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Succes. Laat maar horen hoe het gegaan is

ReneS (0), 17 jaar geleden

de checkcontrol geeft aan 9.04 is dit ok ?

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

mijn logica zegt 09-2004 te vervangen. Ik zou het gewoon laten doen, voor 4 tientjes zou mijn advies zijn om de gok te wagen. Kans is natuurlijk wel dat er meer achter vandaan komt in de vorm van een defecte cylinder.. hou daar rekening mee

ReneS (0), 17 jaar geleden

ok het moet toch opgelost worden anders krijg ik de auto niet kwijt. ik kan morgen bij de garage "beun" terecht. voor de normale dingen is die perfect en niet duur. zal je laten weten wat er uit is gekomen.

bedankt
Rene

ReneS (0), 17 jaar geleden

remolie is vervangen probleem is echter nog niet weg. volgens de monteur is het nivo vd olie in de versnellingsbak ok maar hij zei dat de olie "verbrand" was aan de reuk te bespeuren.
De versnellingsbakolie hebben ze tijdens beurt niet vervangen wel specifiek gevraagd (is niet nodig meneer er zit longlife in zeggen ze achteraf).
Verder is er een vermoeden dat het toplager is vastgelopen waardoor de koppeling bij het intrappen blijft meelopen waardoor er even weerstand is met schakelen. De v-bak olie zal woensag vernieuwd worden samen met de cardanolie. Deze garage heeft deze olie niet is speciaal voor bmw. De dealer heb ik gebeld maar die heeft het in vaten zitten en verkoopt dit niet los ;-). Als het schakelen in het algemeen niet beter wordt na het wisselen van de olie zouden de synchromesringen niet meer goed zijn... Dan wordt het inruilen de bak verwisslen : daar begin ik niet meer aan.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

klinkt logisch dat je er dan mee stopt.. Die kosten wil je op zich niet hebben.

Al zou je natuurlijk bij een aantal gerenommeerde demontagebedrijven kunnen kijken wat een bakje kost.. Voor een 1999 3 serie lijkt me dat de moeite nog wel waard eigenlijk. Het is alleen wat je zelf wilt uitgeven nog eraan.

ReneS (0), 17 jaar geleden

de v-bak olie is tevens heel dun zo lijkt het, of dit normaal is ?
Ik hoop dat het verversen veel verschil gaat maken. Dat de primaire as/koppeling mee kan draaien doordat het toplager niet gangbaar is voel ik volgens mij smorgens bij het starten.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

klinkt mij redelijk spannend in de oren, maar ook ik leer nog dagelijks nieuwe dingen.

Bakolie is inderdaad veel dunner dan motorolie. Het moet helder zijn en niet vervuild. Bakolie is ( uit mijn hoofd.. kleurenblind namelijk ) rood van kleur en zou ook die kleur moeten hebben. Zwart als motorolie of veel vuil/metaaldelen wijzen op een probleem in de bak.

ReneS (0), 17 jaar geleden

de olie is helemaal doorzichtig maar heb die nog niet kunnen aflaten anders kan ik niet meer rijden.
De rode kleur zou dan ATF olie betekenen ?

ReneS (0), 17 jaar geleden

de olie heeft ook een brandlucht volgens mij helemaal "op". Ben niet zo'n voorstander van longlife produkten.
regelmatig vervangen is mi toch veel beter en goedkoper.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

Rene

ga gewoon eens een paar goede garage's af en laat hun er een stukje in rijden,desnoods met jou erbij..

en kijk wat de meningen zijn van anderen..

op het forum is het moeilijk zeggen wat er precies mee mis is,omdat we aan jou woord moeten raden wat het mogelijk kan zijn..

erna kun je dan alsnog een beslissing maken wat je doet en waar je heen gaat voor reparatie..

succes.

Stefan

ReneS (0), 17 jaar geleden

denk niet dat de bak kapot is want ik kan met 60km/u naar de 2 zonder kraken........

maar ik wacht idd even de olieverversing van de bak woensdag af en laat de chef werkplaats een rondje rijden als hij zegt dat de bak nog goed is, laat ik de koppeling vervangen en dan zou het goed moeten komen. Zo niet ruil ik m in.

Ik hou je op de hoogte.

groet
Rene

stefan84 (0), 17 jaar geleden

en als de chef het ook niet zeker weet is het een 'kleine moeite' om de bak ook even te spiltsen,omdat deze er dan toch af is..en je beter het zekere voor het onzekere nemen kan indien je probleem daadwerkelijk in de bak zelf zit..

Stefan

ReneS (0), 17 jaar geleden

bedoel je dat ze de bak dan open moeten maken ? Dan hangt er wel een ander prijskaartje aan ben ik bang.
De vaste prijs is voor koppeling vervangen met druklager, voor het toplager en nog 2 andere dingen zou ik een klein bedrag moeten bijbetalen want dit kon in 1 keer mee vervangen worden. Als er andere dingen nog gedaan moeten worden kan het niet meer voor de vaste menuprijs (+/- 420 euro + 50 euro voor overige onderdelen) dan wordt het per uur betalen.....

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Laat ze gewoon vaststellen of ze denken dat de bak zelf verrot is.. het kan altijd maar ik denk een kleine kans dat die bak echt stuk is.

Wat Stefan zegt klopt op zich, maar ik denk ook dat de garageman daar toch echt uren voor gaat rekenen.

ReneS (0), 17 jaar geleden

veel geluk heb ik nog niet gehad met de bring mal zum werkstatt auto, maar goed ik hoop het beste.
Het probleem is dat niet graag naar de dealer ga om dit te laten constateren omdat ik m anders evt niet kan inruilen.
Ik heb nu trouwens de verlichting van de benzinemeter stuk, het houdt niet op........

ReneS (0), 17 jaar geleden

ik kijk morgen even of ik de andere dealer even laat kijken wat de oorzaak is (de chef werkplaats een rondje laten rijden).

stefan84 (0), 17 jaar geleden

en Rene

pas op..hier in het zuiden is het ook niet echt normaal,laat je de 'monteur' even een rondje rijden om te kijken wat er aan de hand is ( nog geen 5.min ) en betaal je al meteen een half uurloon ofwel min € 40,-

niet normaal meer..dan gaat je de zin al snel over..hier zijn ze niet echt behulpzaam en heb je vragen dan worden ze amper beantwoord,ofwel,ze houden het liever voor zichzelf..m.a.w. botte boeren waar je niet graag 2 keer na terug gaat,zowel in maastricht als de bmw dealer in roermond.service vind ik opzich wel op zijn plaats,en niet 4 x betalen voor hetzelfde probleem wat naderhand nog steeds niet opgelost lijkt te zijn..

dit is mijn mening persoonlijk,en zal heus niet de enige zijn overigens ?

maar wil je liever even waarschuwen wat je te wachten kan komen te staan..

Stefan

BMW- technieker Davy (0) PRO, 17 jaar geleden

Beste Rene, je bak moet helaas vervangen worden, dit heb ik je al eens doorgemaild.
Het geluid dat je hoord bij het starten vooral bij koude motor is de secundaire luchtpomp voor de katalysator op te warmen, deze is van plastiek en kan wel eens scheuren waardoor je meer lawaai krijgt.

ReneS (0), 17 jaar geleden

Beste Davy, bij de dealer heeft de chef werkplaats me gezegd dat de bak niet versleten is, de koppeling zou wel ver weg zijn (zijn oordeel : motor slaat niet meteen af als de auto in de 4e versnelling staat bij koppeling laten opkomen en gasgeven). Verder heeft ie geen andere mankementen vastgesteld. Het heeft me overigens niets gekost.

Ik heb echter wel het idee dat Davy gelijk heeft ; met een slechtere koppeling zou er geen (lichte) weerstand mogen zijn bij het schakelen.

Om de bak te vervangen ben ik alleen al aan materiaal/uren kwijt :

v-bak van 2001 318i : 700 € (zou ook passen)
koppeling : 350 €
overige onderdelen 150-200€
de/montage 600-700 €

jammer maar dat is het me niet meer waard, auto zal zsm worden ingeruild.
bedankt iedereen voor de tips/adviezen.

gr,
rene

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Rene; de prijsopgaaf is wel heel erg ruim genomen. is dit dezelfde garage die je koppeling voor €450 wilde vervangen?

Voor €350 in de BTW kan hij koppeling en de hulpcylinder nieuw leveren, weliswaar niet origineel. En tot €200 voor overige onderdelen.. welke dan? En €700 arbeidsloon? Binnen max een uur of 5 moet dat gedaan kunnen zijn en BMW monteurs kosten volgens mij €100 per uur dus zou je daar al goedkoper uitzijn.

Voor het verwijderen van de koppeling en toplager is het 90% van de gevallen toch beter/noodzakelijk om de v-bak eraf te halen. Dus als jij hem een verse aanlevert die er dan opgaat kost het de garagehouder geen extra werk. Dus voor de prijs van de koppeling vervangen kan je er ook een bak onderhangen.

Afhankelijk van de prijs van de bak (die denk ik nooit meer dan €500 hoeft te kosten gebruikt) kom je dan op een veeel vriendelijker plaatje uit.

Ga zelf eens op oorlogspad uit en kijk eens wat een bak kost bij een gerenommeerd demontagebedrijf (voorbeeld: http://www.dparts.com/ ) en wat de onderdelen kosten bij een brezan of soortgelijke hut. reken daar 5 uur arbeid bij en je hebt een serieuzere prijs.

Zelf rekenend verwacht ik dat je echt onder de €1250 euro kan blijven en da's al heel anders dan de €2000 die je nu krijgt voorgeschoteld. Ik blijf zeggen dat een 1999 3-serie (mits onder de 150.000 KM) dat absoluut nog waard is.

ReneS (0), 17 jaar geleden

Alex, heb bij de dealer nagevraagd voor de koppeling moet idd de hele bak eraf. Ik hoef alleen een goede andere bak te zoeken die hun dan zonder dingetjes om te zetten kunnen monteren. Ik kon nog een hele goede bak van een 320d krijgen voor 400€ echter die past niet. een andere sloop gebeld en die vraagt 700€ voor bak van een 318i, die zou wel passen maar die heeft 130.000 gelopen....Ik zoek dus nog even verder hier in de buurt. Mocht het niet lukken gaat de auto eruit.
to be continued......

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

probeer die gasten maar die ik in mijn reaktie heb gezet

ReneS (0), 17 jaar geleden

aan de bak zou niets mankeren volgens een kennis die erin heeft gereden. Gewoon nieuwe olie in de bak doen, zei hij. dat laat ik dus morgen doen (olie bij dealer halen en bij de beun erin laten doen ; dan balen ze bij de dealer). de koppeling zou ook nog een tijd meegaan, ben es benieuwd of dat de oplossing is. Een andere v-bak geeft een hoog risico : goed schakelen maar een bijgeluidje bijv. en is dus onnodig.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

rene

nieuwe versnellingsbak olie maakt ook niks..

dit ga je dus morgen voor niks doen..

en als de koppeling ver versleten is,moet deze binnenkort echt vervangen worden.

Stefan

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

Bakolie verversen is goedkoper dan een bakrevisie; gewoon proberen dus. En verder; succes.. Het wordt nu tijd om dingen te gaan proberen ipv erover te l*llen :-)

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Beste Rene, doe nou maar wat Stefan zegt, dan heb je de meeste kans tot het oplossen van je probleem. Dus bak erachterweg en hele kakkie vervangen, dus ook toplager indien aanwezig.

Een koppeling die deze symptomen heeft die jij omschrijft, is volgens mij tot de draad versleten.
Denk trouwens wel dat jou "klonk" niets met de bak uit heeft te staan. Dat moet je zoeken in het tussen steunlager van de aandrijfas, of een kapot rubber aan het begin van de aandrijfas. Ook de hardyschijf kan voor dit geluid zorgen. Al deze dingen kun je zelf zo zien op een brug.

Heeft ie niet heel toevallig misschien een heel klein beetje meer kilometers gedraait dan dat jij denkt?

Sytze

ReneS (0), 17 jaar geleden

de versnellingsbak olie is vervangen heeft idd niet veel geholpen was trouwens een groot probleem : de dealer wist niet welke en hoeveel olie (2,5 ltr a 20eur ex btw) erin moest, moesten ze nog opzoeken heb gezegd dat er mtf2-lt2 in moet : correct mijnheer (tjsonge jonge meneer magazijn/werkplaats).

bij het indrukken en omhoog laten komen (auto staat in de vrij) van het koppelingspedaal voel je bij het opkomen van de koppeling dat de bak/as een zeer lichte dreun krijgt. Mij lijkt dus dat de koppelingsplaat meeloopt en de bak niet helemaal vrij kan komen wat het schakel probleem veroorzaakt. Ook bij het inschakelen van de 1 duw je dan even tegen die weerstand. Klopt deze analyse ?

ik ben nog aan het kijken voor de auto in te ruilen alvorens ik veel kosten ga maken (de koppeling an sich is nog niet eens zo duur maar als de bak erbij komt incl ombouw van delen op de nieuwe bak dan wordt het prijzig vlgs de dealer). Om naderhand niet voor verrassingen komen te staan adviseert de dealer eerst een goede analyse te laten maken (of de bak idd versleten is) en dan zou ik moeten wachten totdat de chef werkplaats terug is van vakantie. Ik zal dus nog even geduld moeten hebben.

Ik heb de fakturen van de vorige eigenaar erbij gepakt en ik zie/zag geen onregelmatigheden in het verloop van de km stand......

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

lijkt alsof je koppeling blijft kleven.. kan de koppeling zelf zijn, maar dus ook je hulpcylinder van de koppeling. Had je dat nou ook laten verversen intussen?

ReneS (0), 17 jaar geleden

ja de remvloeistof is ook vervangen. hoe kun je zien dat de hulpkoppeling niet meer goed is ?
weet je trouwens of het moeilijk is om een lampje van de brandstofmeter (is onverlicht, de km teller en toerenteller zijn wel verlicht) te vervangen is vorige week na aan/uit/aan/uit nu definitief uit gegaan. In het donker is nml. vervelend.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

moeilijk niet , wel een hoop werk.. Daarom is het ook slim om meteen maar alle lampjes van je tellers te vervangen.. Je wil dat dus echt niet over een maand nog eens doen als het volgende lampje stukgaat.

Zien kan je niet dat de hulpkoppeling stuk is (of hij moet lekken) maar er kan een zwaar punt inzitten. Het verversen heeft geen verschil gebracht ??

ReneS (0), 17 jaar geleden

ow niet een kwestie van tellerunit eruit en nieuwe lampjes .....?


nee geen enkel verschil, jammer genoeg.

Alex218 (0) PRO, 17 jaar geleden

ja die kwestie is het wel, maar zonder dat ik precies weet hoe het bij een 3 gaat is het vaak schroeven los (deel van) dashboard los, misschien wel stuur er af, stekkers achterop de kombi loshalen, en dan kan je alle lampjes doen. Stuk op 25 zitten er zo in. Alles gedaan is het een leuk klusje hoor maar je moet er ff voor gaan zitten.

Tja die koppeling; ik denk dat je 2 opties hebt. 1) je laat door een garage een zo nauwkeurig mogelijke diagnose stellen en maakt afspraken over de evt kosten etc 2) je laat gewoon de koppeling doen en waagt de gok. Hulpcylinder meteen erbij doen en vliegwiel laten controleren op vlakheid.

Probleem dan niet weg; auto verkopen. Soms moet je gewoon een gokje wagen.

ReneS (0), 17 jaar geleden

lampje brandt als ik een tik op de linkerkant van het dashboard geef, gaat na 5-6 sec. weer uit.
slecht kontakt ergens vermoed ik, of lampje er niet goed in, stekker te los ?

sinds de oliebeurt van 2-3 maanden geleden valt me al een tijdje op dat het olielampje naar mijn gevoel iets te lang brandt bij het starten (ong. 3 sec / olienivo is correct). Als de motor warm is en zet hem uit en na 20min weer aan idem dito. Ik heb daarnaast nog heel even dat ratelgeluid van de kettingspanners. Vanmorgen heb ik naast een andere 316 gestaan die maakte hetzelfde geluid tijdens het starten. Moet ik me zorgen maken ?

Nu zit er 5w30 in en voorheen 5w40. De oliefilter is ook vervangen.
Kan het zijn dat de olie in het filterhuis te snel wegzakt ?

Dit heb ik namelijk met een mazda ook aan de hand gehad; oliefilter met terugslagklep gemonteerd
probleem opgelost.

Als bovenstaande ook al niet ok is kan ik de auto beter weg doen lijkt mij.

stefan84 (0), 17 jaar geleden

niks om je zorgen over te maken rene..

dit zal zeker komen door nog dunnere olie die je nu gebruikt!vandaar dat het olie lampje ietsje langer brand,maar dit kan als nog geen kwaad..maar moet geen minuut branden natuurlijk..

de beste oplossing voor je versnellingsbak is :

ga naar Sytze of Paul..dan krijg je gegarandeerd je auto weer als nieuw terug ;-)

Stefan

ReneS (0), 17 jaar geleden

bij mijn vorige auto (mazda323) was dat omgekeerd, bij dunnere olie brandde het lampje maar heel erg kort...

Ik heb nog geinformeerd naar een andere v-bak. De meeste hebben er ook een ton op staan, de bak met het minst aantal km (43000, van een 318i) zou 800 euro moeten opbrengen, te gortig naar mijn mening.
Daarnaast zaten er andere delen op dan de mijne.

De dealer kan me niet garanderen dat de bak nog goed is (monteur heeft even gereden/gekeken), anders was een nieuwe koppeling het nog wel waard.

Er zit niks anders op dan te verkopen/in te ruilen.

Rene

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Hey Rene, sorry hoor, maar ik vind je wel een beetje zwartgallig. De auto maar wegdoen om zoiets eenvoudigs?
Als ik het goed begrijp een handvol pitjes en een andere koppelingset? Man waar heb je het over?
Zou die auto die paar rotcenten nou niet meer waard zijn? Das te gek voor woorden, er zijn mensen die hetzelfde voor een grote beurt neer tellen. Een auto kopen is 1, er een onderhouden is 2!
Geloof me, zoveel geld is het niet wat jij moet betalen.

Sytze

ReneS (0), 17 jaar geleden

Ik probeer de auto in te ruilen omdat er nog andere dingen aan schorten.

ReneS (0), 17 jaar geleden

bij keram heb ik de chef monteur in de auto laten rijden volgens hem is de bak ok :-).
de weerstand bij het schakelen (dan wel dan niet) komt doordat de koppeling niet goed vrijkomt doordat de pr.as blijft hangen vanwege het vet dat er nu niet meer op zit. Bij het langzaam inschakelen van de 1e versnelling wil de auto al vooruit nml. 30/8 wordt dus de koppeling vervangen. Is het ook niet onverstandig om de hardyschijf te laten controleren en het tussenlager te laten vervangen > de boel ligt toch al los dan?

Gr,
Rene

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.