close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Zenuwachtig rijgedrag

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320i

Sinds vorige week heb ik een nieuwe bmw 320i coupe e36 ter vervanging van mijn vorige waar iemand achteraan op ingereden was. Nu valt mij op dat deze wagen wat zenuwachtig(er) rijdt (manuele versnellingsbak ipv automaat bij de vorige). Eerst dacht ik dat het de gewenning was naar een manuele versnellingsbak maar dit blijkt niet zo te zijn. Zo rond en onder de 2000 toeren schokt de wagen een beetje wanneer je schakelt en op of af het gaspedaal gaat. In hogere toeren heb ik er minder of geen last van. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
(Auto heeft 111000 km en heeft de laatste 2 jaar amper 5000 km gereden, de olie is net ververst)

Op het forum las ik reeds enkel posts waaruit ik opmaak dat het wel eens de rubberen slang kan zijn, die van de lmm naar de inlaat gaat, waarbij valse lucht getrokken wordt... enig idee hoe ik dit met zekerheid kan testen?


Groeten Grégory

Geplaatst door

Grégory Tourné (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

gregory

Die geribbelde slang kun je wel eens op scheuren e.d. controleren,even los draaien zodat je de hele slang kunt bekijken.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]gregory

Die geribbelde slang kun je wel eens op scheuren e.d. controleren,even los draaien zodat je de hele slang kunt bekijken.

Gr Stefan[/quote]
Op remreiniger lijkt hij niet te reageren, doch is dit enkel de bovenzijde die ik heb kunnen testen. Visueel zie ik aan de onderzijde geen scheurtjes. De darm ziet er mij in goede staat uit, niet verduurd dus. Ergens las ik ook iets over het kunnen losdraaien van het oliedop bij draaiende motor (zoniet moest de carter ontlucht worden...) maar dit lukt.


Andere ideeën?

Mvg, Grégory

Na nog een weekje met de auto gereden te hebben is me weer iets meer duidelijk geworden. Het schokkerig rijgedrag doet zich voor wanneer de airco opstaat. Ben naar de garage geweest en heb de aandrijfriem van de airco laten vervangen aangezien hier tamelijk wat scheurtjes in waren (eveneens zijn alle filters en bougies vervangen). Echter verhelpt dit men probleem niet (helemaal). Soms voel je de wagen, als je bv gewoon rijdt op de snelweg, lichte schokjes maken (wrs als de airco aanschiet). Hoe kan ik dit verhelpen?

Mvg, Grégory

Uitlaatgas samenstelling en signaal van lambdasondes laten meten.
Kans is groot dat er toch ergens valse lucht wordt getrokken.
Mogelijk via de carter-ventilatie, die gaan wel meer kapot.

oldford 0
badge

15 jaar

Dank voor de snelle reactie Oldford. Ik speel deze informatie zo snel mogelijk door naar mijn garagist. Leiden mijn laatste bevindingen ivm de airco misschien ook naar de oorzaak "valse lucht". Ik heb trouwens de test met de oliedop al gedaan en ik kreeg er hem met wat weerstand af wanneer de auto stationair liep en hij ging wat onrustiger lopen eens de oliedop los was. Na het doorlezen van wat posts leek me dit een goede reactie van de motor.

Mvg, Grégory

Ik heb vandaag eens contact opgenomen met een garage die zich specialiseert in airco's en het uitlezen van bmw's en mini's. Volgende week gaat men wagen binnen voor een nazicht van de airco maar dit zou volgens de garagehouder het probleem van het schokken niet echt mogen veroorzaken. Hij sprak ook over het updaten van het motormanagement... iemand hier enige ervaring mee?


Mvg, Grégory

Update's zijn verbeteringen in de software van een auto-ecu of het oplossen van fouten en/of klachten door de fabrikant.
Maar bij een BMW van 1998 die waarschijnlijk in de garantie-periode door de dealer werd onderhouden zullen die wel toegepast zijn.

oldford 0
badge

15 jaar

Dus dit zal dan ook niet de oplossing zijn... Enig idee wat dit allemaal kost (indien het niet teveel kost wil ik het wel eens proberen)? Ik ga van de gelegenheid ook wel gebruik maken hem eens te laten uitlezen, misschien komt er wel een foutcode naar boven.

Mvg, Grégory

Vandaag is de airco onderhouden vermits de druk te laag was. Echter verhelpt dit het klein probleempje dat ik heb niet, de wagen blijft toch nog zeer lichte schokjes vertonen wanneer de airco opstaat. Eveneens werd de computer uitgelezen en hier stond een foutmelding betreffende de lambdasonde op cilinder 4-6 cilinder (23 keer opgetreden). Is het nu aangeraden dat deze veranderd wordt?

Mvg, Grégory

In ieder geval nader onderzoeken wat de oorzaak op de lambda fout is. Ligt er ook een beetje aan wat de exacte foutcode was.
Maar dit is wel een oorzaak voor het schokken.
Kan ook nog andere effecten (gaan) hebben, zoals verhoogd brandstofverbruik, defecte katalysator of zelfs verbrande kleppen of zuigers.

oldford 0
badge

15 jaar

Zaterdag gaat men wagen terug binnen voor deze lambdasonde te veranderen ( Het stuk moest besteld worden) en gaat me +- € 240 kosten. Wat kan ik zoal aan de garagist vragen om extra te controleren?

Mvg, Grégory

Goed kijken en vooral begrijpen wat de foutcode is.
Hoeft helemaal niet de lambdasonde te zijn die stuk is. Kan ook iets simpels als een zekering zijn.

oldford 0
badge

15 jaar

het kan ook nog zijn dat de gasklep positiesensor ingesleten is. dan gaat ie ook op bepaalde toerentallen inhouden enz.

Mausx 0

15 jaar

Een ingesleten gaskleppositiesensor ? nog nooit gezien..

stefan84 0

15 jaar

Hierbij wat feedback over de reparaties:

Vorige week werd 1/2 lambdasondes vervangen, deze produceerde geen sinusoïdale spanningsgrafiek meer. Dit heeft echter naar mijn aanvoelen geen effect op zowel het rijgedrag als het verbruik. Het licht schokje(s) bij het schakelen in van 1 naar 2 en 2-3, vooral bij lage toeren, blijkt een eigenschap van dergelijke wagens te zijn (testrit met garagist gemaakt). Eveneens is bij het inschakelen van de airco nog steeds een zeer licht schokje te voelen met een constant interval (+- 20sec), goed te voelen wanneer je autonelweg doet aan constante snelheid. Nog een laatste opmerking dat ik heb over deze wagen is dat je steeds gas bij dient te geven als je wilt vertrekken in 1ste, doe je dit niet dan zakt het toerental enorm en dreigt hij stil te vallen. Kan de ontkoppeling van deze wagen niet geregeld worden dat hij "geleidelijker" ingrijpt? dit zou misschien zowel bij optrekken als afremmen op de motor het schokkerig gedrag kunnen verhelpen naar mijn aanvoelen.

Mvg, Grégory

De schokjes die je voelt als de airco aan staat is het in en uit schakelen van de compressor, moderne systemen hebben een variabele compressor en dan merk je dat niet , wat betreft het weg rijden met lage toeren , je hebt eerst een automaat gehad en nu dus een handbak dit heeft gewenning nodig zeker bij een e36 320 die het koppel van een pannekoek heeft , de motor trekt pas vanaf 4000 toeren fatsoenlijk door .

mike e39 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.