Hoi,
Ik heb een vraag over mijn 96 316i met M43 en op LPG.
De koelslangen van en naar de radiator blijven nadat de motor is afgekoeld nog vrij hard, is dit normaal?
De reden dat ik het me afvraag is dat ik in de afgelopen maanden al wat problemen heb gehad met mijn koelsysteem.
Het begon bij een afgebroken flens, van de bovenste slang aan blok zijde, alle koelvloeistof op straat. Hij is niet echt heet geworden, ik had het gauw in de gaten.
Na alles weer ververst te hebben en een nieuwe flens geplaatst te hebben leek alles weer goed en heb ik een paar maanden probleemloos. Totdat vorige week de radiator begon te lekken.. Het vreemde hierbij was dat er s avonds(na terugkomst werk smiddags) en overdag(op het werk) niks te zien was.. Alleen s morgens vroeg lag er een plasje onder de radiator.. Het leek echt tussen de kanalen weg te komen.. Dus heb ik de radiator vervangen incl. dop, het was immers nog de originele..
Alles lijkt nu goed, wordt niet te warm, kachel doet het prima, wat me alleen wel opvalt is na nu weer zon 300 km gereden te hebben dat ook al is hij koud dat de koelslangen toch vrij hard zijn. Hierdoor zakt ook het vloeistof niveau in het expansievat waardoor het lijkt alsof je te weinig koelvloeistof hebt, als ik de dop dan losdraai sist hij en staat het weer precies goed. Is dit normaal? Hoe kan het dat nadat hij 24 uur heeft afgekoeld dat het systeem nog steeds onder druk staat? De druk onstaat toch alleen door de warmte?
Alvast bedankt voor de reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je wel de juiste dop op je koelsysteem,zo ja hoop ik niet voor je dat je koppakking eruit ligt als deze kapot is wordt er druk in je circuit geperst
Koppakking lek, kop gescheurd of LPG verdamper lekt waardoor er LPG in het koelsysteem komt.Druk bij koude motor hoort niet.
Laat eens met de snuffelaar boven het koelsysteem testen of er uitlaatgassen in zitten,als dat het geval is weet je meteen hoelaat het is.
Gr Stefan
15 jaar
Bedankt voor de reacties, Ik ben nog niet echt verder gekomen mede wegens tijd gebrek, al met al wel weer zo'n 500 km gereden en nog steeds geen problemen met temperatuur gehad of koelvloeistof verloren. De radiator dop is dezelfde die er op zat, van de BMW dealer gehaald en er staat 2.0 Bar binnen in de dop. Wat ik nog steeds heb is die blijvende druk op de slangen bij koude motor(ook na een paar dagen stil staan). Als ik de druk er dan af laat stijgt het vloeistof zo weer 6 streepjes in het expansie vat. Als ik dan weer wat rijd komt de druk er weer op al naar gelang hoeveel ik er mee rijd).
Wat ik wel vreemd vind is dat als hij dan verbrandingsgassen in het koelsysteem blaast dat dit dan geen problemen geeft en op termijn de doorstroming belemmerd cq oververhitting veroorzaakt, het lijkt allemaal netjes in het expansievat uit te komen onder de dop. Als ik de ontluchter los draai komt er alleen vloeistof uit.
Als de LPG verdamper lekt zou de koelvloeistof ook moeten stinken naar gas of niet? Het ruikt mijns inziens gewoon naar koelvloeistof icm rubber.
Ik ga volgende week als ik wat meer tijd heb in ieder geval de koelvloeistof na laten kijken bij een garage met een "snuffelaar" en zelf evt. de verdamper even buiten sluiten en hopelijk weet ik dan meer.
Als iemand nog ideeen of tips heeft hoor ik ze graag!
15 jaar
zelfde probleem had ik ook met mijn renault espace 2.0 lpg g3 waarschijnlijk koppaking lek . Lpg auto moet je niet nemen ik heb 1x lpg gehad daarna nooit meer
succes
15 jaar
als het koelsysteem onder druk staat mag je nooit de dop losdraaien want dan krijg je lucht in de koeling. goed ontluchten en niet meer aanzitten. is alleen maar goed dat ie zo lang druk blijft houden. dan is er in ieder geval niets lek. een BMW kan heel lang druk vasthouden. dan is de motor sneller warm.
15 jaar
Maurice
Sorry maar wat je nu probeert te vertellen,kan ik haast niet geloven,weet niet wie je dat wijs heeft gemaakt maar het is om te lachen..
Door de dop eraf te draaien bij warme motor,kan enkel wat koelvloeistof mee eruit komen als er wat van druk op staat,lucht komt er niet zo in..Druk lang vasthouden,dus het s'ochtens nog keiharde slangen hebben is ook geen goed teken,Door de druk is de motor sneller warm ??? ook een broodje aap verhaal..en waarom kan een BMW de druk dan lang vasthouden ?? Waar komt die druk vanaf denk je ?
Ben benieuwt..
15 jaar
lucht komt er zo niet in? waarom komt de koelvloeistof eruit dan? omdat de vloeistof uitzet?
en, nee. niet waar komt die druk vanaf? waarom staat een koelsysteem onder druk? en daarom blijft ie zolang onder druk.
15 jaar
De druk lang vast houden in het systeem heeft een oorzaak,en dat heb je niet alleen bij een BMW.
En dat hij de druk zo lang vast houd is ook niet goed,dat hij dan van buiten niet lekt wilt niks zeggen,het probleem kan inwendig zitten.
15 jaar
Als de motor een nacht heeft stilgestaan mag er nooit meer druk op staan. Staat er wel druk op dan is de koppakking lek, compressiedruk wordt in het koelsysteem geperst.
Ik ben vandaag even bij een garage geweest om even de snuffelaar in het expansie vat te houden met dop eraf en draaiende motor. Hij meette een beetje CO, hij had het over +/- 120, ik weet alleen de eenheid zo niet. Volgens hem wees deze hoeveelheid niet direct naar een defecte koppakking. Maar ja, zo erg lekt ie ook niet anders verloor ik wel koelvloeistof dus het kan het wel zijn.
Ik denk ook dat het niet hoort dat er druk op blijft staan cq zoveel druk op bouwt, de BMW van mijn vader (E39 523i '98) heeft het niet en heeft volgens mij ook hetzelfde koelsysteem principe. Het is een gesloten systeem en de enige opening waardoor lucht er in kan komen is de dop, maar dan moet er op een gegeven moment vacuum ontstaan en dat heeft ie niet, het is juist behoorlijke druk dus komt het mijn inziens dan ook van de kop of van de verdamper. Morgen ga ik de verdamper er denk ik even tussen weghalen voor de zekerheid al ben ik bang dat het toch de kop is.
Als het de kop is, is dit een beetje zelf te doen bij dit type? Ik ben wel een beetje handig, heb het met motorfietsen en een Ford fiesta weleens gedaan. De distributie gaat via een ketting, is er nog speciaal gereedschap nodig om e.e.a. te borgen?
Alvast bedankt!
15 jaar
Hier wat info over distributie - kop - aanhaalmoment en volgorde :
Distributie Ketting
[url=http://img30.imageshack.us/i/19229610.pn...][img]http://img30.imageshack.us/img30/3020/19...[/img][/url]
Speciaal gereedschap
[url=http://img181.imageshack.us/i/45058050.p...][img]http://img181.imageshack.us/img181/3696/...[/img][/url]
Ontstekings Volgorde
[url=http://img181.imageshack.us/i/71785969.p...][img]http://img181.imageshack.us/img181/395/7...[/img][/url]
Aanhaal Volgorde Kop
[url=http://img40.imageshack.us/i/22627929.pn...][img]http://img40.imageshack.us/img40/6016/22...[/img][/url]
Aanhaal Moment Kop
[url=http://img30.imageshack.us/i/15476818.pn...][img]http://img30.imageshack.us/img30/7192/15...[/img][/url]
Vloeistoffen
[url=http://img261.imageshack.us/i/55790128.p...][img]http://img261.imageshack.us/img261/6857/...[/img][/url]
Gr Stefan
15 jaar
Nou, ik heb de verdamper er tussen weg gehaald en het is nog steeds exact hetzelfde. Als ie afgekoeld is nog steeds vrij harde slangen.
Dus ik denk dat ik echt de koppakking moet gaan vervangen.
Stefan bedankt voor de informatie!
Ik zit nog een beetje te twijfelen of ik het zelf zal gaan doen of niet. Heb je dat speciale gereedschap ook echt nodig? Zoals ik het zie zou e.e.a. ook wel redel simpel met een boutje oid te doen moeten zijn of valt dat tegen? Moet ik verder nog ergens op letten/rekening mee houden als ik dit zelf wil gaan doen? Ik dacht als volgt te werk te gaan:
- kvs eraf, radiator + waterpomp + thermostaat + slangen eraf
- Inlaat los/eraf
- bedrading labelen + loshalen
- uitlaat pijp los(moet spruitstuk er dan ook gelijk af?)
- klepdeksel eraf, distributie deksel eraf(Moet de krukaspoelie en achterliggend gedeelte er ook af?)
- alles markeren/borgen
- kopbouten losdraaien (met Torx dop?)
- kop eraf trekken / schuiven, ik zag dat hij niet recht omhoog eraf kan, ik neem aan dat het blok wel gewoon kan blijven zitten?
- Kop laten vlakken en afpersen.(is dit aan te raden? en heb ik dan ook een dikkere koppaking nodig?)
Verder zit ik te denken om nog wat meer dingen te vervangen, hij heeft nu 210 dkm gelopen en wil er nog wel +/- 100 dkm bij opzetten. Ik zat te denken aan nieuwe lifters, soms tikt ie heel even bij koude start en als hij warm is tikt hij soms ook iets, vooral bij 10w40 als deze er zo'n 10 tot 15 dkm inzit.. Ik heb er nu 5w40 in en heb eigenljk geen last meer maar toch. Zijn er verder nog dingen die ik dan beter ook kan gaan vervangen?
Alvast bedankt!
15 jaar
Even voordat je alles loshaalt
Weet je wel heel zeker dat je koppaking lek is??
is er toevallig ook een lektest uitgevoerd op alle 4 de cilinders? is de viscokoppeling,waterpomp,thermostaat nog in orde? De motor wordt dus niet te warm zoals ik je verhaal lees alleen de slangen worden hard? Dat een slang een beetje hard wordt is in mijn ogen geen enkel probleem, als je echt een lekke koppaking hebt loop je temp zeker weten op! Dus wees 1000% zeker van een goede diagnose voordat je een berg geld uitgeeft en het blijkt maar een klein probleem te wezen.
Nee, ik weet niet heel zeker dat mijn koppakking lek is. Het enige dat er mijn inziens op wijst is dat bij koude motor er op de slangen toch redelijk druk staat. Daarbij worden de slangen bij warma motor behoorlijk hard. Maar hij lekt geen vloeistof uit de radiatordop, misschien wel lucht, maar dat ik niet zien of horen. Ik verlies ook geen koelvloeistof. Misschien is het wel normaal, maar dat er na afgekoelde motor ('s morgens) druk op staat vind ik raar. Er zit toch geen koolzuur oid in de koelvloeistof?
Hij wordt absoluut niet warm, staat altijd netjes in het midden, ook in de file.. De Visco pakt ook goed, waterpomp pompt goed rond volgens mij, spoelt mooi door gezien het straaltje in expansievat. Hij is ook wel vrij vlot op temperatuur, dus ik denk dat de thermostaat ook wel goed is. Kachel werkt ook goed. Wat wordt er eigenlijk met een lektest in de cylinder gedaan? Gewoon flink op druk brengen en kijken of het in het koel of oliekanaal lekt? Ik denk dat als ik al een lekke koppakking heb dat het een klein lekje is... Misschien moet ik het nog maar gewoon even aankijken???
15 jaar
Richard
Rij er gewoon nog maar eens een tijdje mee,als hij koelvloeistof gaat verliezen of uit het expansievat gaat duwen,kun je alsnog zien..
Of laat eens een cilinder lektest doen.
Gr Stefan
15 jaar
Ik zal er voorlopig helemaal niets aan doen warschijnlijk is er niet veel mis! Als je daadwerkelijk een lekke kop/pakking hebt rij je echt niet verder dan een km of 3, en dan kookt je motor geheid over. Als er iets lek is moet je ook een vrij grote vloeistof lekkage hebben uitwendig of inwendig.
TOch ben ik er van overtuigd dat er een klein lekje in de pakking zit, om precies te zijn in de alu ring rond de cilinder. Deze werkt als een membraam zodat er wel druk in het koelsysteem komt maar niet van het koelsysteem naar de verbrandingsruimte.
Het gevaar is dat hij plotseling kan doorslaan bij even flink doortrekken oid. en dan sta je stil. Het gebeurt altijd op het moment dat je het niet kan gebruiken.
Groet,
Paul
PAUL zal wel gelijk krijgen maar als ik je verhaal zo lees zou ik eerst de juiste nieuwe dop op het expantievaatje zetten.
Harrie
15 jaar
Ik heb al een nieuwe dop geplaatst en dit zou echt de goede moeten zijn volgens de BMW Dealer.
Mijn oude dop heb ik ook eens geprobeert, deze lekt iets langs het rubber volgens mij. Hierbij is hij bij koude motor wel drukloos en wordt hij ook niet al te hard als hij warm is, maar ja ik heb hier ook niet zo'n goed gevoel bij. Ik rij er nog wel even mee door en houd het wel in de gaten. Als het erger wordt of hij begint het eruit te gooien dan is het tijd voor een nieuwe pakking.
15 jaar
[quote=lazcoste61]zelfde probleem had ik ook met mijn renault espace 2.0 lpg g3 waarschijnlijk koppaking lek . Lpg auto moet je niet nemen ik heb 1x lpg gehad daarna nooit meer
succes[/quote]
Dit vindt ik een beetje te kort door de bocht.
Persoonlijk heb ik heel goede LPG-ervaringen met VW-AUDI en slechte ervaringen met de Franse merken.
Je kunt alle motoren dus niet over een kam scheren.
15 jaar
Omdat het me toch niet lekker zat, heb ik van de week de knoop maar doorgehakt. Ik ben er toch maar niet zelf aan begonnen vanwege tijd, ruimte en gereedschap.
Bij de BMW dealer hebben ze de koppakking vervangen, zij beaamden ook dat dit fenomeen aan de koppakking lag.
Gister heb ik hem weer opgehaald en de slangen worden lang niet zo hard meer bij warme motor en zijn gewoon weer zacht bij koude motor.
Iedereen bedankt voor de hulp en voor het meedenken!
Gr,
Richard
15 jaar
Bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
15 jaar
stijgt de tempratuur van de koelmeter?
moet in het midden blijven.?
zo niet eerst ontluchten meeste problemen zitten in ontluchten!!
als de tempratuur midden blijft nix aan de hand.
controleer of je radiateur overal even warm is die kunnen nog wel verstopt raken!
en check je thermostaat !
Als je even een blik werpt op #23 zie je dat het verholpen is..
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar