close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: engine load en air use verduidelijking

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: M52B25

Het mij niet duidelijk hoe de waardes engine load in mg/stroke en
air use of the idle control valve in kg/h moeten worden uitgelegd.


Kan je zeggen dat die waardes als ze buiten de toleranties vallen van de meetschaal in Inpa met een uitroepteken
dat de motor altijd te arm draait, stationair gemeten, 700 rpm, na warmdraaien?

Geplaatst door

MJ (0)
badge

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Engine Load in mg/stroke zegt mij totaal niets. Ik ben gewend aan een waarde in miliseconde.
Engine load in miliseconde geeft ofwel de basis injectie tijd aan of de helft daarvan, maar dat is een andere formule.

Airflow hoger dan verwacht geeft aan dat er een probleem is.
Dat kan ook iets zijn wat een hoop weerstand heeft, waardoor de motor zwaarder moet werken om stationair te draaien.
Weerstand op een Airco-pomp, stuurbekrachtigingspomp, etc. Gebeurt ook bij een mechanisch probleem, zoals compressie verlies.
Is dus geen wet van meden en perzen dat de oorzaak een te arm mengsel is.

Kijk eens wat de airflow in kg/h is bij volgas en vol vermogen. Per Kilowatt heb je ongeveer 4 kg lucht nodig (3,96 om exact te zijn).
M52B25 wordt opggeven voor 123 kW (170 pk) @ 5500 rpm. Dus moet je minimaal 123*3,96 = 487 kg/h lucht meten bij 5500 rpm volgas.
Dit is een Go/NoGo test. Bij te weinig lucht zijn er nog steeds meerdere oorzaken.
Gasklep die niet vol open gaat, valse lucht of een defecte luchtmassa meter, etc.

oldford 0
badge

13 jaar

OK, ik print het even uit en ga ermee aan de slag. Eerste stap wordt nu het inlaatspruitstuk eraf en de luchtdichte montage van de idle regelaar checken en dan elimineren stap voor stap tot de oorzaak gevonden is.
De airflow kan ik alleen onbelast meten via de 20 pin ODB1 connector onder de motorkap en ik heb helaas geen rollenbank..
Misschien toch maar een nieuwe LMM kopen. Zal eerst nog eens zoeken of Bosch de specs van die dingen online heeft staan. Kan ik misschien afleiden wat de Vout hoort te zijn bij 5500 rpm, bedankt voor de info!

MJ 0
badge

13 jaar

Rpm alleen is geen maatstaf voor de Vout van een luchtmassa meter. Het maakt ook uit hoeveel gas je geeft.
Er is een redelijk directe relatie tussen vermogen en luchthoeveelheid.
Je moet dus weten wat de Vout is bij ongeveer 480kg/uur.

Waarom kan je de airflow alleen onbelast meten? Krijg je de motorkap niet dicht met de uitleesstekker erop?
Ik hoop trouwens dat INPA de goede luchthoeveelheid laat zien. Er zijn er 2.
De ene is erg nauwkeurig maar heeft een limiet en is bedoeld voor stationair, de andere is groffer maar werkt tot en met vol gas.

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.