Eergisteren reed ik een toertje...en plots stotterde de motor en plofte zachtjes bij het gas geven precies of hij kreeg niet voldoende benzinetoevoer. na even gasgeven was het weg maar sindsdien geeft hij niet meer alle kracht. Eerst hoefde ik maar beetje de gaspedaal in te duwen om al flink vooruit te gaan en nu na dat geval moet ik al flink meer doorduwen om het zelde kracht te krijgen.
Ik heb een klein vermoeden : bougies, bobines?
Ook heb ik een ratel ik vrees de E36 ziekte de "vanos" maar dat was al voor het boven genoemde probleem dus zal er niets mee te maken hebben denk ik...
De toerental blijft ook altijd even zweven en valt dan pas mooi zoals het hoort.
Wat is jullie mening /gedachte?
groetjes
Wes
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Begin eens met de bouies er uit te draaien.
Hoe zien die eruit? Vies/schoon, Oud/nieuw, zwart, aangekoekt?
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.
[quote=WeskeM3]Ook heb ik een ratel ik vrees de E36 ziekte de "vanos" maar dat was al voor het boven genoemde probleem dus zal er niets mee te maken hebben denk ik...
De toerental blijft ook altijd even zweven en valt dan pas mooi zoals het hoort.
Wat is jullie mening /gedachte?
groetjes
Wes[/quote]
Ik heb bijna hetzelfde probleem en ben benieuwd naar de oplossing
Het verschil is dat het blok bij mij wel full power (323i) geeft. Zowel in toeren als in speed (229 km p/u gemeten met de GPS in een Tomtom op de A32 in Duitsland)
Ik heb inmiddels de gaskleppositiepotmeter vernieuwd die had een onderbreking op het sleepkontakt
Adaptiewaarden gewist met Inpa
Carterventilatie vernieuwd
Nieuwe bougies
Nieuwe koeltempsensor (dubbel type, 4 draads)
Luchtfilter vernieuwd
LMM gemeten: geeft 3.2V bij 6000 rpm
Dat lijkt mij niet goed, omdat de schaal in INPA bij de analog values veel groter is
Maar ik heb geen goede testwaarde van een 100% goede LMM in een 323i
Ik hou me zeer aanbevolen wat een juiste waarde is, 5 Volt??
Getest op luchtlekken dmv remmenreiniger, geen resultaat
Gasklephuis gereinigd
lambdasensors vernieuwd
4gasmeting=OK
Gaskabelveren onder gasklephuis ingespoten met WD40
Dinsdag gaat de auto even op de brug om een stuk remleiding te vervangen
Ga dan informeren voor een rooktest om evt kleine inlaatlek op te sporen
Anders blijft over als oorzaak LMM of niet de juiste software. Hij regelt dan wel in na de adaptie waarden zijn gereset maar misschien naar de info van een 2.8 l ipv een 2.5 l model.
Ik kan met Google en allerlei usa, duitse en engelse fora ook nix vinden.
Zit nog te denken om de 323i soft in de DME te (laten) pompen waar nu nog 328i in staat en dan opnieuw te syncen met de EWS-2 en sleutelchip, maar dan moet wel het password en de goeie VIN in de soft staan.....
Lichtpunt is wel dat ie dinsdag zijn APK brevet krijgt!
Mocht ik het euvel vinden van het iets blijven hangen van het gas, vooral als de koppeling snel wordt ingetrapt, dan laat ik het weten!
En ik hoop natuurlijk ook op de expertise hier op het forum een oplossing weet!
ps. Het Vanos probleem werd in 1995 verbeterd door de montage van andere, dikkere ringen.
Die van mij is in 6-95 geassembleerd en heeft de verbeterde Vanos. De vervangonderdelen staan in de 3 serie vraagbaak met name genoemd in de exploded view.
Hallo Weske,
Ik heb dit probleem ook met mijn E36 M3 3.0 1994 en als dailycar vrij irritant :) .
Dan geef je gas op je pedaal en dat doet die niks of je hoort de motor pruttelen en dan ineens VROEM is hij weg en wilt dat ding zo snel mogelijk naar zijn topsnelheid (bij wijze van spreken). Eens hij vertrokken is, is er geen houden meer aan :) .
Ik weet ook niet wat het probleem is , ik sta er al lange tijd zowat mee. Soms heeft die het helemaal niet, maar soms heeft hij dagen dat hij echt den ezel uithangt. :(
Problemen die het niet zijn (bij mij) :
-Andere ECU geprobeerd
- Is reeds gechipt nu alsook de vanos. Dan reageert normaal de auto direct op het gaspedaal , wat ook zo is. Enkel als hij de ezel uithangt niet.
De mijne is KERNgezond want hij heeft pas op de testbank gestaan.
Standaard 286pk en 320Nm First run: 301pk en 340Nm run na chip: 324Pk en 367Nm :)
- Lambasondes zijn vervangen
-Lmm
-Kleppen zijn geregeld enz (inspection 2)
-Vanosfiltertje vervangen
- En nog wel wat...
Ik zie dat je van antwerpen bent. mini meet? haha Kunnen we het probleem is vergelijken :p .
greetz
steven
13 jaar
[quote=oldford]Begin eens met de bouies er uit te draaien.
Hoe zien die eruit? Vies/schoon, Oud/nieuw, zwart, aangekoekt?
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.
Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral luchtmassameter en lambda sondes.[/quote]
Heb even de volledige inlaat eraf gehaald( tot de 6 gaskleppen ) om er zo weinig plaats is om te werken en alles te bekijken op scheurtjes ed... deze waren er niet en alle slangetjes zijn netjes aangesloten.
Heb de lucht filter uitgekuist en de lmm gedemonteerd en gekuist met electrospray.
Dan vervolgens de bobines 1 voor 1 bekeken... 1 van de geleiders van de bobines zag anderaan tegen de bougie iets anders van kleur... ook voelde deze bobine tijdens het verwijderen ietsjes warmer aan naar mijn gevoel.
Na opnieuw te monteren was het al iets beter ... maar nog niet zoals het hoort , zou het de bobine zijn?
grtz
wes
13 jaar
Vanwaar in Antwerpen ben jij?
13 jaar
Omgeving Antwerpen he .
Hoogstraten
13 jaar
deze week ga ik zien voor andere bobines ( 6 )
aangezien deze redelijk duur zijn per 6 overweeg ik er goeduitziende 2de hands bobines te gaan kopen deze koste mij 175 voor 6 ipv 389 voor 6 nieuwe.
is dit aan te raden?
en zit er verschil op de bobines van een 3liter of een 2.8 of 2.5? heb horen zeggen dat die van 2.5 ook werken...
ik zou ook mijn vanos filtertje opzij willen kuisen en desnoods vervangen... heb je daar speciaal gereedschap voor nodig want ik zie in da moertje nog iets zitten
13 jaar
Iemand verteld ook mij dat het aan mijn carterverluchting zou kunnen schelen.? hoe kom ik daar juist en hoe vervang/reinig ik dat?
Zou naartschijnt ook aan mijn vanos/camtiming kunnen schelen? ik durf wel eens brut van 3de naar 2de schakelen... en naar het schijnt zou dat daarmee verspringen....?
heeft iemand omtrent deze zaken wat goede info? ook voor herstellingen..? dan kan ik van het weekend eindelijk mijn motor terug op punt stellen hoop ik.
Groet
Wes
13 jaar
Niemand die kan helpen met mijn 2 laatste posts hierboven?
Groet
wes
13 jaar
Je kunt ervan uitgaan dat er niets gelijk is met ander motor, hooguit zijn er onderdelen gelijk aan andere M motoren maar niet aan de gewone motoren, het controleren van de timing van de nokkenassen is ook een special karwei waar niet iedereen mee uit de voeten kan. Heb je hem
al een laten uitlezen? Dit kun je ook het beste doen bij iemand die ervaring heef met deze motoren.
gr Martin
En het probleem al gevonden ? :)
13 jaar
Jep
Carterventelatie zat zo goed als bijna dicht, vervangen samen met een half defecte bobine.
Wagen trekt terug als een beest.
13 jaar
foto van carterventilatie?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar