Beste Autoliefhebbers!
Ik heb bij aanschaf van mijn BMW E39 al een poosje het probleem met sturen, op de snelweg is er niks aan de hand, maar in bijvoorbeeld een parkeergarage kan ik het stuur niet rond krijgen, al helemaal niet als ik ook nog eens een beetje op de rem moet trappen ( automaat ). Als ik eenmaal een beetje gas geeft is het al meteen een stuk lichter om te sturen. Ook "jangt" de stuurbekrachtiging enorm, ik denk dat hij de olie door zijn overloop heen perst, maar dit weet ik niet zeker.
-Ik heb olie ververst door de slangen los te maken aan de onderkant van de auto en daarna het resevoier weer gevuld met de ATV olie die bmw voorschrijft, olie blijft gewoon op pijl.
Toch is het probleem niet verholpen.
Heeft iemand ervaring met dit probleem en weet hij/ zei wat te doen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
janken komt alleen voor wanneer de vloeistof niveau te laag staat en inderdaad overloop zou kunnen
em zwaar sturen wil dan zeggen dat je stuurhuis de olie niet goed krijgt
op snelheid doet de struurbekrachting altijd niks meer
er wordt gekeken naar de weerstand van het sturen en deze weerstand is altijd op snelweg een heel stuk minder en zal dan ook minder doen
Werner, leg dan ook even uit wat je bedoeld;
In sommige auto's verandert de hoeveelheid bekrachtiging afhankelijk van de snelheid van de auto: licht sturen bij het parkeren, een goed stuurgevoel op hoge snelheid. Dit wordt meestal bewerkstelligd door een elektrisch bediende klep die de opbrengst van de pomp regelt. Een elektronische regeleenheid regelt op zijn beurt de klep. Sommige systemen doen dit alles echter volledig mechanisch.
BMW combineert in zijn X3 en 5-serie de stuurbekrachtiging met een extra setje planetaire tandwielen waardoor een elektromotortje de overbrengingsverhouding voortdurend aanpast. Een vaste overbrengingverhouding is altijd een compromis: we willen niet dat de auto op de snelweg nerveus aanvoelt, dus een vrij grote stuuruitslag moet weinig reactie geven. Dat betekent ook bij het parkeren extra draaien. Door zowel kracht als overbrenging voortdurend aan te passen aan snelheid stuuruitslag en aandrijfkrachten hoopt men een natuurlijk aanvoelend stuur te combineren met prettig parkeren. Het is zelfs mogelijk om de besturing op het ene moment het gevoel van een racewagen te geven en op het andere moment van een scheepsroer.
Misschien dat Mark nu meer gericht kan zoeken naar de oorzaak...wellicht is het een electrisch probleem.
mvg,
Hans.
Super bedankt!! Ik ga direct even kijken als ik het electromotortje kan vinden en dan doormeten!
Hopen dat het een zekeringetje of evt een relai is!
Super voor de info voor dusverre!
14 jaar
Deze modellen hebben een normale conventionele stuurbekrachtiging, het janken en het zware sturen bij lage snelheden zou kunnen duiden op een een versleten stuurbekrachtigings pomp die niet genoeg opbrengst meer heeft aangezien je niet aangeeft dat er olie lekt.
gr Martin
Klopt, er lekt geen olie, m.a.w u gaat ervan uit dat de pomp gewoon kapot is?
Auto heeft 250.000 km gelopen, dan is het aannemelijk dat de pomp "versleten" is ? Gekke is wel dat als je een beetje gas geeft het al meteen een stuk lichter gaat, het idee van zo'n vertanding is dan ook aannemelijk.
Ik zal heb morgen meteen even op de hefbrug zetten en laat het jullie weten!
bedankt!
m.v.g
14 jaar
Riemspanning nog OK?
14 jaar
Pomp verslijten meestal omdat er een tijd met te weinig olie is gereden, heb al voldoende BMWs gezien met meer kilometer en de orginele pomp er nog op. Als je een beetje gas geeft gaat de pomp harder draaien en kan ie wat meer verpompen waardoor het sturen lichter gaat.
gr Martin
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar