BMW 5-Serie: te hoge lambda waarde en co waarde

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 523i type e39

hallo ,

Volgend probleem doet zich voor !

Wagen werd afgekeurd wegens te hoge lambda en co waarde !

Foutcodes uitgelezen en gewist ( geen enkele had te maken met motormanagement )

4 gastest ;

co : 0.5% iets te hoog volgens mij
co2 : 10% te laag volgens mij
o2 : 8% te hoog volgens mij
hc : 200 normaal ?!
lambda : 1.2 en hoger

lambda sondes uitgemeten , 2 voor de kat , geen na de kat !
Beide sondes pendelen tussen de 0 en de 5 volt !
sondes verwijdert en opgekuist !

Volgens 4 gastest duidt dit op valse lucht voor de motor , ook al draait de motor verder perfekt ( zowel op gas als benzine ).
Waarden blijven gelijk bij overschakelen van gas naar benzine , wat uitsluit een probleem van injektie !

Katalysator wer 2 jaar geleden vervangen !

Iemand enig idee ?

kat defekt ?
lamdasondes ?
Carterventilatie ?
Andere storingen ?????


mvg Christoph

stoffel10

Geplaatst door stoffel10 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Of de uitlaat is ergens lek. Is wel erg veel zuurstof.
Omdat de lambdas goed schakelen en het CO laag is, zit het lek dan na het uitlaatspruitstuk.
Theoretisch kan het lek zelfs in de slang van de 4-gas tester zitten.

hendrik1986 (0) PRO, 13 jaar geleden

@oldford: een 4gas tester ondergaat elke dag een lektest dus ga er maar van uit dat die slang wel goed is hoor!
want anders krijg je dat ding niet aan het meten!

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

kan zijn dat ik abuis zit,maar je lambdasondes pendelen tussen 0 en 5!! volt??? dit zijn toch gewone sondes die tussen de 0 en 1 volt regelen??

GJBAutos (0) PRO, 13 jaar geleden

Ze zijn er volgens mij in 2 uitvoeringen van. Heb je de Kats gelijk aan de spruitstukken zitten? Zoek dan naar een gescheurde kat onder de hitteschilden, kun je moeilijk vinden maar ik het het al verschillende keren meegemaakt dat de lassen van het keramisch deel naar de uitlaat gescheurt waren, je hoort er bijna niets van ook niet als je bv de uitlaat dicht houd

gr Martin

Highway (65) PRO, 13 jaar geleden

klopt, ik heb vorige week ook een gehad. Was het spruitstuk goed gescheurd voor bijna 75%. Bij ons was het goed hoorbaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.