BMW 3-Serie 2010: error P2096: Oorzaak brandstof 95 vs 98?

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: N43B20A, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 105

Bij mijn BMW heb ik een aantal jaar geleden (bij de 235dkm) de injectoren, uitlaatspruitstuk en kat vervangen, inclusief alle 4 de O2 sensoren.
Inmiddels staat er ruim 280dkm op de teller.

Ik tank braaf elke keer Super 98. Gevoelsmatig rijdt de auto dan beter en soepeler. Nu had ik besloten om toch maar eens E95 te gaan tanken gezien de kosten van de brandstof.

Wat gebeurd er? Error P2096 komt er in het display. Voor de zekerheid eerst gewist, maar vrijwel direct daarna weer dezelfde error er in. P2096 is meestal (wat ik vind) een te arme samenstelling of vaccuümlek.

De garage had nog geen tijd, ik de hele tank leeggereden (ik zat echt dik in de reserve en kon no 38km rijden volgens de boordcomputer) en toen bedacht ik me: laat ik er weer eens 98 in gooien en wat gebeurd er, vrijwel direct (binnen 5 km rijden) verdwijnt de P2096 melding weer en na 100km is ie ook nog steeds niet terug.

Mijn vraag is nu: Kan deze melding veroorzaakt worden voor de brandstof?

bobbes

Geplaatst door bobbes (65) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-Serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Ehombie (45) PRO, 8 maanden geleden

om je vraag kort te beantwoorden: nee

bobbes (65), 8 maanden geleden

Maar er is toch een verschil in druk en verbrandingstemperatuur tussen euro 95 en super 98 vanwege het afwijkende octaangehalte?

Als deze door het motormanagement niet wordt "hersteld" of "gecorrigeerd" zou dat toch wel dit soort problemen kunnen geven?

En dan is de vraag wat zou er voor deze "correctie" moeten zorgen

Ehombie (45) PRO, 8 maanden geleden

ik zou eerst met een rookmachine aan de slag gaan t.b.v. een mogelijk vacuumlek..
en live data willen zien met de betere uitlees tools (inpa)

N43 is ook een interessant motorblok...

bobbes (65), 1 week geleden

Nou, uiteindelijk na veel klussen en testen zat er toch een vacuüm lek in het inlaat systeem. Helaas was dit de (moeilijk leverbare) kleppendeksel. Deze lekte bij de carterventilatie aansluiting. Daarbij was een bijkomend nadeel dat we dikke vette pech hadden dat de eerste kleppendeksel af fabriek hetzelfde lek had. Dus dan denk je het probleem opgelost te hebben, maar blijkt achteraf na veel testen en uitsluiten je alsnog hetzelfde probleem te hebben.

Maar eind goed, al goed

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-Serie of stel zelf een nieuwe vraag.