Probleem; kofferbak gaat niet meer open!
Accu eruit gehaald om op te laden op de druppellader, maar kofferbak dichtgedaan.
Het betreft een BMW E90 LCI facelift, dus zonder sleutelgat naast de kentekenverlichting; ook geen skiluik in de achterbank (wel armsteun) om in de kofferruimte te komen en via de +/- onder de motorkap krijg ik geen enkele spanning op de auto via volle accu (12.8V) en startkabels!
Iemand enig idee hoe ik alsnog de kofferbak openkrijg??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk moet de accu 'ingeleerd' worden.
Op één van de polen zit een BMS (battery management system) en omdat u de accu heeft verwijderd en buiten de BMS om heeft opgeladen weet de BMS nu niet dat de accu vol is. Die BMS moet dus gereset worden door de dealer. Als u de accu via het stopcontact op wil laden, moet u 'm in de auto laten zitten en alleen de laadklemmen op de daarvoor bestemde posities aansluiten. Zie manual.
Kan die BMS ook gereset worden met Carly OBD, want die heb ik liggen
1 jaar
Misschien maar ik ken de Carly niet. Het zou moeten kunnen met Bimmer, een (BMW/MINI) app die werkt op telefoon of tablet via een bluetooth OBD-verbinding. Let wel: alleen de betaalde versie van Bimmer zal functioneren op dat niveau.
1 jaar
Ik heb wel de betaalde versie van Carly en zou volgens de app moeten kunnen, maar ik weet niet of het lukt zonder dat er spanning op de auto staat. Ik kan dit vanavond pas checken...
1 jaar
De oplossing :
open de motorkap. Zoek de positieve draad (zit rode dop op) links tegen het schutbord aan als je motorkap staat. Zoek de massa op, er zit een massa links tegen de motorruimte bovenin.
Neem startbatterij en verbind deze met de plus en min van de auto in de motorruimte.
Dan kun je de kofferdeksel ontgrendelen. Daarna startbatterij weer losnemen en de batterij achterin monteren.
Dit heb ik geprobeerd zo aan te sluiten met de opgeladen accu die ik eruit genomen had of is deze dan niet krachtig genoeg (12.8V), want helaas krijg ik dan ook geen enkele spanning op de auto.
1 jaar
Oke, kofferbak kan open en daar ging het om maar zal de BMS dan niet ontregeld blijven?
1 jaar
Nee, kofferbak gaat niet open. De oude "uitgenomen en reeds opgeladen accu" heb ik middels startkabels aangesloten op de twee aansluitpunten onder de motorkap, maar dan krijg ik dus geen enkele spanning om de kofferbak te openen.
1 jaar
Het makkelijkst zijn startkabels daarvoor.
Geen zekering defect ?
Met aangesloten startkabels werkt de cv wel ?
zekeringen in orde en helemaal niks werkt dus ook cv niet
1 jaar
Weet je zeker dat je een goede massa aansluiting onder de motorkap gevonden hebt?
Zojuist de startkabels aangesloten op een draaiende auto 15 minuten lang en verschillende massa punten geprobeerd (ook het motorblok zoals hieronder aangedragen) Resultaat is 0.0 dus geen enkel teken van leven :-(
1 jaar
Anders op het plus stripje en het motorblok.
nee, ook geen resultaat :-(
1 jaar
Iemand enig idee hoe alsnog de kofferbak te openen? Desnoods achterbank uitbouwen, maar ik heb geen idee of de LCI versie de driehoek in de kofferbak heeft waarmee je de kofferbak handmatig kan openen
1 jaar
hmm vreemd... dat het niet werkt onder motorkap...
Via zekering kast kun je proberen de klep bedienen....
pin 11 van connector X14271 van + voorzien en een goeie massa aansluiting...
mag geen afbeelding laten zien ivm eigendoms geneuzel
als het lukt ook graag een bericht!
pin 12 (gijs/groen) doet ook beweging. kan uit afkorting niet opaken wat sluiten of openen is.
Kofferbak is inmiddels open! Ik heb Youtube afgezocht en ik vond daar een instructie hoe de achterbank uit te bouwen. Dit was nog wel even klooien, omdat het ruggedeelte aan de bovenkant vastzit met 2 haken en die haal je normaal gesproken los via de kofferbak, maar gelukkig kon ik de rugleuning met wat hulp ver genoeg omhoog halen om alsnog met wat moeite bij de 2 haken te komen.
Nu kon ik dus de kofferbakruimte in kruipen en daar kwam ik erachter dat ik ook de tweede rode +kabel die bovenop die box op de accu zit, had losgehaald en dit verklaarde het niet kunnen openen middels de 2 punten onder de motorkap!
Ik heb dus die tweede rode +kabel teruggeplaatst op de + aansluiting van die box en toen kon ik met startkabels toch stroom op de auto krijgen en daarna de kofferbak openen en eindelijk de accu terugplaatsen!
Moraal van het verhaal; haal ten alle tijden alleen de + en - los van de accu en niet die van de box die bovenop de accu zit!
Allen bedankt voor het meedenken ;-)
1 jaar
Fijn om te lezen dat alles ( met oorzaak en gevolg ) nu opgelost is. Dank daarvoor.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar