Hallo, ik rij sinds een tijdje met een oudere bmw van m'n ouders die vooral door mijn studerende broers en mij wordt gebruikt. Zo'n beetje het type wagen waar liefst geen grote kosten meer aan worden gedaan :-) Alleszins rijdt het ding heel goed (175 000 km), maar 1 probleem duikt elke keer als het kouder wordt opnieuw op en nu begin ik het serieus beu te worden. Bij vertrekken uit stilstand davert de wagen zodanig hard dat je zou gaan denken dat de motor er los in ligt. Dit is enkel in 1e versnelling bij koude motor en dan vooral als het zeer koud is. Eens je vertrokken bent is er geen probleem meer. En zodra de motor wat op temperatuur komt, kun je ook probleemloos vertrekken uit stilstand. Jammer genoeg kom ik 's morgens algauw in de file terecht en dan valt er echt onmogelijk mee te rijden. Veel gas geven helpt iet of wat, maar ik zou graag hebben dat dit probleem gewoon verdwijnt. De auto is in het verleden al eens bekeken in een garage en daar zei men dat het niet aan de koppeling ligt en men weinig kon doen. Het betreft een 318td compact uit 2003. Ik lees graag jullie bevindingen. Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als ik het verhaal zo lees , gaat mijn eerste gedachte toch uit naar een koppeling die in koude toestand toch echt voor problemen zorgt .
Motor loopt wel fatsoenlijk op alle cilinders na de koude start ?
Met daveren bedoel je schudden bij het opkomen van de koppeling?.
Dat duid op een verglaasde plaat of een versleten drukgroep.
6 jaar
Alvast bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ja, als je de koppeling laat opkomen gaat de auto echt enorm schudden met bijhorend geluid. Als je geen gas geeft, is het echt beschamend. Ik zou durven zweren dat een voorbijganger de auto echt ziet schudden... Parkeren na een kort (koud) ritje is echt verschrikkelijk. Verder opschakelen is geen probleem meer. Doordat dit duidelijk wel temperatuursgevoelig is, heeft iedereen er wel een beetje mee leren leven :-) Maar als het echt een versleten koppeling is, eindig ik vroeg of laat in stilstand naast de weg en dat wil ik precies toch vermijden. Ik had op dit forum al een en ander opgezocht en gelezen dat gloeibougies vervangen misschien ook kan helpen, maar ik hoor verder niets speciaals aan de motor. Draait soepel en rijdt probleemloos.
6 jaar
Gloeibougies hebben hier niks mee te maken.
Het is de koppeling die op is.
6 jaar
Ok, ik neem aan dat het dubbel massavliegwiel dan ook vervangen moet worden?
6 jaar
Deze kan dit mede mee veroorzaken , alles vervangen is het advies.
Als de boel los ligt,alles vervangen.
Zoals Ferdi ook al zegt.
6 jaar
Ok, even wat sparen dan :-) Bedankt voor de antwoorden!
6 jaar
Inderdaad, door de kou krijg je sneller aanslag op het vliegwiel, (dit zie je ook op de remschijven) hierdoor zal de grip van de koppelingsplaat slecht zijn en de auto tijdens het optrekken gaan haperen, wellicht ben je zelf handig en kun je er zelf mee aan de slag gaan.
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar