close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie 1997: extreem Roken en verbrande oliestank na leeghalen van cat.

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L 6 in line

Collega's

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen!

door onbekende oorzaak is mijn catalisator 3 maanden geleden verbrand. pas toen de auto niet meer vooruit kwam zijn we hier achter gekomen (letterlijk laatste 4 km naar sleutel in Berkel gesleept), in Berkel hebben we hem opengeslepen, leeggehaalt en dichtgelast. info

Helaas was dit niet alles. Nu kwam het rookprobleem ineens. (de motor heeft voor de catproblemen nooit een druppel olie gebruikt of ooit rook laten zien). Vooral na korte stukjes (1-3 km) begint de wagen enorm te roken vergezeld met een onaangename geur van verbrande olie. Soms echter bij lange stukken zie ik niks en op andere momenten is het weer een drama.

De volgende punten heb ik nagekeken:
- Alle slangen op vacuum problemen (alles prima in orde)
- carterontluchting en membraam huis wat daarana verbonden zit (beetje blazen/zuigen aan de openingen na loshalen en lijkt niet te lekken).
- dis ontsteking (werkt ook)
- olie en filter (filter vervangen) en olie bijgevult. Deze is behoorlijk zwart en smerig en moet ik vervangen als ik weet wat de oorzaak is anders blijf ik bezig.
- injectoren losgehaald en beeld getest (ook prima maar heeft niks met probleem te maken).

Nu ga ik morgen een compressiesetje halen (tools-n-more) en de compressie bepalen. ik vrees namelijk dat er iets ergers aan de hand is :

of de kop lek is ergens tussen verbrandingskamer en oliekanaal
of klepseals spontaan verbrand
of zuigerveren vast in zuigers..

wie kan mij vertellen of de bovenste drie punten mogelijk zijn of dat ik iets over het hoofd gezien heb..Bedenk, voor de cat problemen liep hij 100%. de cabrio is nooit afgetrapt geweest en van 1ste eigenaar gekocht

Groet,

Tim (dieleidolfs.com)

Geplaatst door

timdemon (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een kat gaat defect door onverbrande benzine(kapotte bougie),loodhoudende benzine en een motor die teveel olie verbruikt.Ik denk dat je motor olie verbruikt.Kun je het niet zien aan 1 van de bougies.Een andere kat zal ook wel sneuvelen.

De student 0

14 jaar

precies,, die kat is kapot gegaan omdat jou motor oliezuipt,dit kan ook door je koppakking komen van oliekanaal maar cilinder lekkage

Bedankt voor de antwoorden. Inderdaad die cat gaat meestal niet zomaar kapot (zie mijn uitleg op dieleidolfs.com en aangezien de motor daarvoor nooit een druppel olie heeft gebruikt zit ik inderdaad aan een kapotte koppakking te denken (waarschijnlijk dan dus ook oorzaak van het probleem). Ik heb nu een compressiemeet setje en zal van het weekend melden of er duidelijk verschillen zijn in druk tussen de cilinders.

zijn er nog dingen waar je op moet letten bij het vervangen van een koppakking bij een diepliggende 6 cilinder. Ik heb alleen ervaring met overdwarsgeplaatste 4 cilinders wat dat betreft..



praktische tips betreffende de E36 6 cil. zijn zeer welkom

timdemon 0

14 jaar

OK de bougies zijn eruit geweest en de compressie getest.

cylinder: 1 2 3-6
bougie : zwart aangekoekt zwart aangekoekt netjes lichtbruin
compressie 13 14 15-16-15-15

Het lijkt me dat de kop erafmoet.. Uit interesse.. Weet iemand waar je op moet rekenen bij het laten vervangen van de koppaking. Ik denk eraan om dit toch uit te besteden.

Dus koppaking distributie en waterpomp..

timdemon 0

14 jaar

Die 1 en 2 verbranden olie.Als het oliedrukkanaal daar in de buurt zit en het is te zien op de koppakking dan kan de herstelling tot een goed resultaat leiden.De andere oorzaak van olieverbruik kan zitten in de olieschraapveren.Dan is een nieuwe koppakking plaatsen een beetje zinloos.Ik zou zeggen schroef de kop eraf en koop nog niets nieuw op voorhand(denk aan evtl andere motor)

De student 0

14 jaar

Ja inderdaad student. Goede tip.. Eerst die kop er maar af.. dan zien we wel of de oorzaak zit in de pakking of de olieschraapveren, klepseals/geleiders of nog erger.. Gelukkig lijkt de kans daarop klein gezien het feit dat de andere 4 bougies er wel prima uitzien. in het geval van de olieschraapveren zou ik eerder problemen verwachten bij alle 6 cylinders ipv alleen de eerste 2..

En in het ergste geval dacht ik aan een betaalbare M52B25 of nog beter B28.. Echter wat ik zie staan op MP heeft allemaal 200K of meer..


Groet, Tim

timdemon 0

14 jaar

Ik denk dat je weinig kans hebt om voor een 13 jaar oude auto een motor te vinden die minder dan 2 ton op de klok heeft, een goed onderhouden motor kan ook veel langer mee, dit soort problemen komt niet heel vaak voor. Voor in de motor zit inderdaad een olie kanaal en kan het probleem verklaren.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Sorry dat jullie zo lang hebben moeten wachten..

UIteindelijk heb ik er toch vor gekozen om de kop eraf te halen. probleem werdt meteen duidelijk. kleppen van de eerste 3 cilinders hadden veel te veel speling. zelfs de uitlaatkleppen van de eerste cilinder waren 0.07 mm in diameter afgesleten.
Kop weggebracht naar ons revisiebedrijf in HHW. deze beste man zij dat de kosten te hoog werden om hem op te knappen. alleen al aan klepgeleiders vernieuwen en inslijpen zou ik 27 euro per klep kwijt zijn.Gelukkig had molenaar (HHW) nog een gereviceerde kop liggen voor 500 euro.. hoop geld maarja de cabrio is het waard.

Het bleek ook dat de kop die er opzat niet origineel was. Mijn oom had de cabrio met een mooi verhaal van de dealer gekocht (8k op de teller en 4 jaar oud). Hier klopt dus ook geen moer van. Nu staat er 170k op de teller terwijl de kop ongeveer 250/300 k laat zien aan slijtage..Grote kans dat het blok wat er inzit ook een ton meer heeft gedraaid dan er op de teller staat..

Goed, alle klepstoters en nokkenassen overgezet, alle pakkingen, ringen, filters en rubbers vervangen (en ook vanos voorzien van nieuwe ringen). en ik moet zeggen dat de cabrio zijn vermogen weer terug heeft. Dit scheelt echt heel veel..

Vervolgens heb ik er zoals voorgeschreven 5W30 ingegooid.

Probleem nu is dat hij nog steeds rookt en wat olie verbruikt. Rook nu wel minder en het stinkt niet meer naar verbrande olie.

Voor jullie nog wat vragen:

- Kan het zijn dat de zuigerveren nog vast zitten? en zo ja wat is de beste remedie?

- moet ik die kop eigenlijk inrijden?

- en moet ik misschien overgaan op 10w40 full syntetisch?

Alvast bedankt,

Die Leidolfs (dieleidolfs.com)

timdemon 0

13 jaar

Wat is de kleur van de rook??

Willem

Willem12089 0
badge

13 jaar

Zou er eerst maar even een flink stuk in gaan rijden Kans dat je uitlaat vol bagger zit is natuurlijk ook nog aanwezig.

lukas jansen 0

13 jaar

Ha Willem en Lukas,

Grijze rook , de katalisator is verwijdert. als je er aan gaat ruiken dan ruikt het vrij normaal. geen verbrande olielucht zoals voor het vervangen van de kop. verder blijt het koelvloeistofpijl constant

En ja er zat inderdaad wel bagger in die uitlaat. heb nu 200km gereden en was er vanuit gegaan dat dat er nu wel uit is..Maar misschien heb ik dat mis hoor en duurt dat langer!

Alvast bedankt voor het meedenken.

timdemon 0

13 jaar

Tim,

Ik denk dat je niet meer de Apk haald, nu de kat verwijderd is.

De olie die je gebruikt is wel erg dun, zeker icm een hoge km stand kan de auto best wat olie gebruiken, ik zou het bij een 10W40 houden, dat remt het verbruik nog wel wat af en hopelijk ook de rook.

Van de kop mag je verwachen dat deze 100% is, dan blijven de zuiger / olieschraapveren over.

Ik zou nu nogmaals de compressie meten, noteer de waarde, en giet nu per cilinder een scheut olie erin, en meet opnieuw, als de waarde stijgt, dan zullen de zuigerveren niet meer goed afdichten. Ik zou hem warm meten en tijdens het meten het gas vol open houden.

200 snelweg km's zou normaal wel genoeg moeten zijn, dan is hij goed warm.

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

Ha Stevan,

Inderdaad normaal gesproken ga je de mist in met de 4 gassentest nu. maarja als ik er een kat tussen las als hij teveel olie verbruikt dan sloop ik die nieuwe kat weer..

ik zal inderdaad nogmaals de compressie meten zoals je aangaf. Weet iemand welke waarde ik zou moeten krijgen? de metinen met de oude kop zaten tussen de 13 en de 16..

bedankt!

Tim

timdemon 0

13 jaar

Moet natuurlijk niet te laag zijn.Als ze allemaal maar ongeveer dezelfde waardes hebben.

lukas jansen 0

13 jaar

Dat klopt en die 1ste en 2de cilinder klepgeleiders waren echt slecht.. Moet nog kijken of dat ook die relatief lage druk (rond 13 ipv rest 15) kan verklaren. Dus volgende week maar even de meter eraan!

Weet iemand hoe het kan dat juist cilinder 1,2,3 (in chronologische volgorde van erst slijtage) er het ergste aan toe zijn in vergelijking met 4,5,6? komt dat door het remmen op de motor oid?

En verder, heeft iemand van jullie in de buurt een comuter waar ik heb (tegen vergoeding natuurlijk) de bmw even uit kan lezen..misschien hebben de lamda's ook wel ee klap gehad van die verstopte kat..

timdemon 0

13 jaar

Oja stefan, is dat LKW friends on the road nog iets speciaals? heeft dat een website oid?

timdemon 0

13 jaar

Tim,

Ik dacht dat de waardes normaal tussen de 10 en 13 bar moeten liggen.

LKW staat voor Vrachtwagen ( Duits ), Ben je ook chauffeur ? :)

Gr Stefan

stefan84 0

13 jaar

ff-ies off-topic

Ha Stefan.. dat van LKW kon ik raden :) echter ik dacht dat jouw LKW Friends On The Road.. misschien iets officieels was. Ikzelf heb geen groot rijbewijs echter mijn sleutelcollega/buurman is onderhoudsmonteur bij Lenkering/Rogam en heeft daarvoor jaren op de wagen gezeten. vandaar dat ik voor de serieuse klussen meestal naar bergsehoek (bij rotterdam) vertrek. Daar is alle ruimte om te hobbyen.

Ikzelf zit meer in de werktuigbouw hoek in delft

Goede kerst trouwens allemaal! (Ik hoop dat je niet de weg op hoefd Stefan).

timdemon 0

13 jaar

Probleem opgelost. Er is een m52b28 motor ingezet. Nu enkel nog de oude EMU voorzien van nieuwe software..

timdemon 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.