close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Stuur trilt na het vervangen van remschijven + remblokken + wiel

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5

Hallo form leden,


Ik heb vandaag remschijven + remblokken + (wiellager rechts ) voor vervangen, alles keurig goed vastgezet, wielnaven goed schoon gemaakt, goed ingesmeerd met kopervet, tevens heb ik ook de glijcilinders die aan de achter zijde van de remklauw komen ingesmeerd met kopervet, maar na dit alles gaat de stuur trillen, na 60 km per uur gaat de stuur trillen, voorheen was er geen problemen met het stuur. tevens bij hard remmen slingert de stuur iets naar rechts, maar daarna bij vaker remmen gebeurt dit niet meer?, en als je de stuur los laat dan zie je dat de stuur naar links en rechts schommelt.

gegevens van mijn auto:
BMW 325 i coupe automaat bouwjaar 1993.

Wie heeft ervaring met de problemen en hoe is deze opgelost.

Met vriendelijke groet,

Tugay

Geplaatst door

Tugay3009 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je heb de remschijven toch niet laten afdraaien op een draaibank. dan krijg je ook dit verschijnsel.

jorini 0

14 jaar

zit volgens mij toch in de remschijven ,heb je nieuwe? maar deze kunnen ook krom zijn haal het wiel er eens af en kijk of je geen slingering of oneffenheid ziet in de schijf
succes jan

jan5047 0
badge

14 jaar

Tugay ;Haal eerst dat kopervet tussen die naaf en schijf weg . Een beetje antieroest is goed maar geen metaalhoudend spul. Was de naaf echt blank gemaakt ? Probeer het daarna nog eens . Voordat je het wiel monteert nog even alle vet vlekken van het remvlak spuiten.van voor maar ook van de achterkant. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Nee''.... het zijn nieuwe remschijven. Na het monteren heb ik wel aan de schijven gedraait, maar zag geen slinger in de schijven.

Tevens ben ik de snelweg opgegaan en merkte dat de stuur tussen 60 en 90 km per uur licht slingert, en ook bij het remmen onstaat er trillingen, maar boven de 100 km per uur geen last van trillingen, bij 120 km per uur rijdt de auto nog steeds goed, geen trilling aan het stuur en tijdens remmen ook niet. Maar toen ik van de brug afreed en de auto teste op de provincialeweg toen was het erger...maar na een tijd is het iets minder geworden. Het was mij wel opgevallen toen ik de onderkant van de auto inspecteerde dat de rubbers van de ophanging/en en nog andere rubber beetje ingetrokken waren. Ik weet niet of dit iets mee te maken heeft....of ze miss een andere houding hebben gekregen waardoor er spelling is onstaan.

P.S. Voordat de remschijven vervangen werden trilde de stuur toen ook bij het remmen!!

Groet,

Tugay

Tugay3009 0

14 jaar

Beste punt,

ik heb alles heel goed schoon gemaakt, en ik had heel dun kopervet opgesmeerd.

Tugay3009 0

14 jaar

klein beetje vuil of iets anders op de naaf merk je nix.je zegt dat hij ook met rijden trillt dus niet remmen?dan ligt het niet aan de remmen.

heb je de wiellager goed vast gezet.?
zijn de banden velgen goed niet krom en gebalanceerd?
zit er ergens speling in je onderstel van je auto bijvoorbeeld fuseekogel/stuurkogel draagarmoogrubbers controleer ook de silents blocks van de achteras?

CIVICCOUPE66 0
badge

14 jaar

Heb je de wagen ook even laten uitlijnen na het vervangen van het wiellager ?

stefan84 0

14 jaar

Ja'...de wiellager is goed vast gezet " vast is vast". de velgen zijn niet krom, heb geen stoeprand gepakt, dit alles is gebeurt na het vervangen van de remschijven, blokken, wiellager. maar voorheen ging de stuur ook trillen bij het remmen.

Nee'...de fuseekogel en de andere dingen wat bij hoort is niet specifiek gecontroleerd op spellingen, deze moet nog gebeuren.

Nee'....de wagen is niet uitgelijnd na het vervangen van de wiellager.

thx voor de reacties.

Tugay3009 0

14 jaar

Tugay,

Als je de naaf eraf hebt gehaald om het lager te vernieuwen, dan zou ik hem eerst laten uitlijnen, maar...Controleer van te voren eens de rubbers van draagarm, en stabi stang e.d. op speling.

Als je hem hebt laten uitlijnen, zal hij ook weer mooi rechtdoor lopen als je het stuur los laat, het rijd gewoon een stuk prettiger, en buiten dat slijten de banden dan ook mooi recht af, doe je dat niet, heb je kans dat hij snel kaal word binnen of buiten en kost het je weer een set nieuwe.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Als het goed is hoef je de naaf niet te demonteren om het lager te vervangen, als ie ook trilt zonder te remmen zit het niet in de schijven, vast is vast komt niet helemaal goed, de lagers moeten met een behoorlijk moment vast gedraait worden, kopervet of iets anders is eigenlijk helemaal niet nodig behalve op de geleidingen van de remblokjes waar ze de klauw raken, de rest gewoon schoonmaken en monteren.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

misschien de wielen balanceren aan de autp kijken of dat heipt
succes

jan5047 0
badge

14 jaar

Deze dagen zal ik de rubbers goed controleren, en de wiellager nog een keer vast draaien.

Tugay3009 0

14 jaar

kun je beter er geen echte monteur naar laten kijken want wiellager nog een keer vast draaien dat helpt echt niet soms moet je iets uit handen geven (hoe moeilijk ook)
maar succes

jan5047 0
badge

14 jaar

Ja'... uit eindelijk zal die wel naar de garage gaan, maar ben zo eigenwijs om eerst zelf te doen, ik weet zeker dat de wiellager goed vast is gedraait.... voorheen ging de stuur ook trillen bij het remmen en nu nog steeds "bij een bepaalde snelheden''.

Toen ik vandaag op het snelweg reed en moest een bocht maken naar rechts gaf een beetje spontaane ruk naar rechts, en toen merkte ik dat de stuur meer ging trillen wanneer ik uit de bocht kwam, nu zit ik te denken aan stuurhuis??, tevens heb ik op de rechte weg nog paar keer de auto naar links en rechts geslingerd om te kijken wat de reactie zal zijn, wat ik merkte is...dat de auto minder snel reageerde naar rechts dan naar links. je merkt het haast niet, maar als je hierop goed op focust dan merkt je het verschil.

Vandaag zal ik ff naar de garage toe rijden.

Tugay3009 0

14 jaar

Ik zou als je de naaf los hebt gehad toch de auto even laten uitlijnen, kan ook het rare stuur gedrag veroorzaken..

Heb je het lager vervangen zonder de naaf eraf te hebben gehaald, dan is uitlijnen niet nodig, maar de meeste hebben zo'n set niet voor eenmalig gebruik.

Ik ben benieuwt..

stefan84 0

14 jaar

Lager is vervangen zonder de naaf te demonteren ( het lager bestond uit hele set ) het was wel vrij makkelijk om te verwijderen en weer vast te zetten.

Tugay3009 0

14 jaar

Ben vandaag naar de garage gegaan, bij aankomst de auto op de brug gezet. 5 minuten later uit onderzoek is gebleken dat de linker arm van de stuurhuis een speling in zat, verder was alles goed, maar ben wel geadviseerd om draagarm en wat rubbers te vernieuwen, deze omdat ze beetje ingetrokken waren, en na reparatie moet de auto uitgelijnd worden.

Tevens de binnnen kant van de banden voor waren beetje versleten....

Dus dat wordt zoeken naar stuuhuis en een set draagarm en bij behorende rubbers. Maar nu zit ik te denken.....of ik een 2de hands stuurhuis of een nieuwe stuurhuis zal kopen, en kijken wat ze kosten?

Wauw'' wat een opluchting áls je nu weet wat de probleem is, ik voelde me al paar dagen ff niet lekker.

Wordt vervolgt.........................

Tugay3009 0

14 jaar

maar je kunt de arm van het stuurhuis los verkrijgen (spoorstangen)
succes jan

jan5047 0
badge

14 jaar

..


speling linker spoorstok stuurhuis zijde is vaak aanwezig bij. bmw 3 series..is normaal
ik denk niet dat het daaraan ligt..!!

CIVICCOUPE66 0
badge

14 jaar

Mmmmm....wat raar dat de speling normaal is, er zat wel merkbaar een vette speling in het stuurhuis, maar is het ook niet gevaarlijk als je op de snelweg rijd b.v. met 150 km uur en je moet een bocht maken dat ie dan niet afbreek of los laat??. het is wel een beangstige gedachten.......als je naar rechts stuurt en de auto gaat spontaan naar links.

Tevens heeft ie dan ook geen invloed op de uitlijning, als de speling normaal is dan heeft uitlijnen geen zin denk ik.
Ga binnen kort ff de onderstel vernieuwen dan ben ik zeker van m'n zaak, ik heb zeker geen zin om op goed geluk te rijden.

Maar'' heb je nog suggesties wat het wel kan zijn?

Tugay3009 0

14 jaar

Maar over het aflopen van de banden...

Is de auto nog origineel of heb je andere ( grote ) velgen eronder of is hij verlaagd ?

Voor de onderdelen kun je ook eens kijken of www.partsbase.nl

stefan84 0

14 jaar

auto is verlaagd en er zitten brede banden onder, ik dacht 17 of 18 inch"

Tevens thx voor de link.

Tugay3009 0

14 jaar

Spelling is niet normaal maar komt wel vaak voor, das iets anders. Door de spelling en zeker in combinatie met grote brede wielen en een verlaging wordt de auto heel gevoeling voor spoorvorming en on evenheden in de weg. Uitlijnen heeft inderdaad geen zin als er speling in de wielophanging zit

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

ik heb nog nooit een stuurhuis vervangen van een bmw wegens speling erin...10 van de 8 keer hebben ze speling..
laat de auto door een goede monteur kijken,ipv alles vervangen wat je denkt..het kan niet veel zijn iedergeval..zo op het forum bereik je ook nix moet echt gezien worden.want van elke hoofd komt een geluid...

CIVICCOUPE66 0
badge

14 jaar

Stuurhuis, 2x draagarmen (compleet vervangen), stabilisator rubbers vervangen en daarna is de auto uitgelijnd.

Auto rijd nu perfect....thx voor de reacties.

Tugay3009 0

13 jaar

Bedankt voor de feedback!

stefan84 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.