Ik heb een probleem met een bmw die soms inhoud bij het versnellen en waarvan het lichtje van de storing brandt
bij uitlezen krijgt men foutcode 4501 MAF gecontroleerde EGR systeem -- EGR stroom te hoog .
ik heb reeds EGR KLEP en inlaat volledig gereinigd en katalisator gecontroleerd maar visueel is er niets mis.
kan het zijn dat het klepje die de vacuum bediende EGR klep aanstuurd het probleem is
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
MAF sensor staat voor luchtmassa meter, heb je niet een lek in de lucht aanzuigslang die aan het luchtfilter zit?
egr doorstroming te hoog, dus geen verstopping. bij versnellen zou de egr moeten sluiten. dit gebeurt dus niet of
onvoldoende.dit word o.a gecontroleerd aan de hand van het sigaal van de luchtmassameter. deze kan dan ook de oorzaak zijn.
grt, eshuis auto support.
goede middag
ik heb reeds luchtmassameter vernieuwd ongeveer 6 maanden geleden omdat de auto soms lichtjes schokte bij constante sneheid en dat het storingslichtje soms een brande en dan weer niet.
ik heb nu ook de vacuumaansluiting van de egr afgekoppeld zodat de egr klep gesloten blijft en de leiding afgesopt zodat deze ook geen valse lucht kan zuigen
maar steeds dezelfde fout 4501
de auto rijdt nu ook perfekt maar het storingslichtje blijft branden, soms maar na 20 km rijden .
iemand vertelde mij ook dat er soms problemen zijn met de carter ontluchting ( filter onder luchtfilter ) kan dit de reden zijn ?? of heeft eimand daar ervaring mee
alvast bedankt voor meedenken
Je kan de EGR niet zondermeer afsluiten zonder een software aanpassing, anders krijg je een foutmelding. Carterontluchting kan verstopt raken, met name de oude filters met het sponsje erin. Een slecht werkende carterontluchting heeft vaak als gevolg olie verbruik.
Heeft de auto een roetfilter? Zo ja hoeveel kilometer is er al mee gereden?
11 jaar
auto is voorzien van gewone katalysator met 1 meetsonde tussen turbo en katalysator
turbo is een elektronisch gestuurde turbo
auto heeft 230.000 km.
Dat Pierburg klepje wil nog wel eens weigeren, zit een filtertje in wat verstopt raakt na verloop van tijd.
11 jaar
weet uit verleden dat een imi l.m.m. nog steeds voor problemen kan zorgen voor dit type auto.
carterontluchting en regelklepje van de egr gaan regelmatig kapot dus ik zou eerst die vervangen en dan goed kijken naar de waarden van de lmm.
als die namelijk op het randje van de tolerantie zit kan je hem beter vervangen
ik heb carter ontluchting en regelklep egr veranderd en alle onderdrukleidingen gecontroleerd luchtfilter vervangen
foutcode komt altijd terug maar auto rijd goed maar soms bij versnellen of bi het aanzetten vind ik dat hij soms een fractie hapert .
als ik dan terug egr afstop dan gaat alles perfect maar foutcode gaat niet weg
dus mischien zoals jij aangeeft verkeerde waarde van l.m.m
maar weet jij ook de waarden die men moet halen bij bepaalde toeren
ik kan ze uitlezen met mijn diagnose toestel auto- com. maar tussen welke waarden zit de MAF
want ik wil zeker zijn want l.m.m. is nogal prijzig en nog maar 6 maanden oud
alvast bedankt voor het meedenken
,Maak de vacuumleiding tussen magneetklep, en aansturing kleppen inlaatkanalen eens los,(kleppen inlaatkanalen blijven dan open staan) en probeer dan eens of dat geen verbetering geeft ivm haperen en foutcode . Magneetklep zit onderaan inlaatcollector, (voor afbeelding zie etk BMW fans bij de inlaatcollector, afb 11 is magneetklep, afb 10 is vacuumleiding, en afb 9 is de aansturing kleppen inlaatkanalen.
goede middag
nieuwe luchtmassameter geinstaleerd en voorlopig geen storing meer
dus hopelijk opgelost want met elektronica weet je nooit
nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken naar oplossing
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar