BMW 3-Serie: foutcode e46 1999

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.9

Gaat over een e46 316i uit 1999 met een 1.9l motor

terug kerende foutcode na een paar 100km gereden te hebben.
Met een Bosch uitgelezen de volgende Foutcode treedt op:

AB Brandstofsysteem lekdetectie
kortsluiting naar plus

foutcode is te wissen en blijft dan een paar 100km weg
en treeed dan weer op.
Wat is er nu defect aan de wagen?
Wie kan mij de oplossing geven wat er aan de hand is en wat ik moet vervangen

alvast bedankt
mvg Rick

ASTRACABRIO

Geplaatst door ASTRACABRIO (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

jjbalmszonen (0) PRO, 13 jaar geleden

Welke code staat er bij bv P1083 of zoiets?

ASTRACABRIO (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de snelle Reactie

Verdere foutcode s staan er niet op Alleen AB
bij andere foutcodes staat er inderdaad normaal PO voor

ben zelf wel aan het zoeken op het internet
Heb zelf het vermoeden dat het iets is met brandstofventilatie systeem
zoiets als leak diagnose pump met een filter dit zit volgens mij bij de tank

alvast bedankt

mvg Rick

Arnold684 (0) PRO, 13 jaar geleden

De afkorting AB met brandstofsysteem ken ik wel, vaak in combinatie met de kreet mengsel te arm.
Aangezien het met een bosch-tester is uitgelezen en niet met BMW apparatuur weet ik niet in hoeverre bosch afwijkt, kan de kortsluiting naar plus ook niet plaatsen trouwens.
Een dergelijke storing en klacht na aantal km's te hebben gereden duid vaak op een vacuumlekkage en is bij jouw motortype vaak de slang die achter de motor langsloopt vanaf je klepdeksel naar je inlaatspruitstuk, als die slang lekt blijkt te zijn dan ook het zwarte potje meenemen bij vervanging.

ASTRACABRIO (0), 13 jaar geleden

Beste Arnold,

had hiervoor een foutcode PO171 mengsel te arm'
de carterventilatie slang was week en in de carterventilatieklep was het membraam gescheurd
waardoor er valse lucht naar binnen werd gezogen

dus heb ik beide reeds vervangen slang en klep
maar zit nu nog steeds met die rare foutcode
tevens heb ik soms dat hij stationer erg aan het zoeken is van 500 naar 1000 trm dat is echter alleen
waarneer deze in noodloop staat.maar lang niet altijd.
verder merk ik er niets van deze foutmelding en rijdt normaal


mvg Rick

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

AB kan wel eens de foutcode zijn. Oudere BMW's gebruiken een kleiner nummer en dat wordt normaliter hexadecimaal weergegeven.
Decimaal krijg je dan 171. Exacte uitleg ligt aan welk motorsysteem hierop zit.
In dit geval Mengsel Adaptie Buiten Bereik (kan dus te rijk en te arm zijn).

Kennelijk nog ergens een lek of de luchtmassameter geeft te weinig aan. Dat veroorzaakt ook het zoeken bij stationair.
Lek kan ook in het uitlaatspruitstuk zitten.

ASTRACABRIO (0), 13 jaar geleden

Ha oldford,

Het inlaatspruitstuk kan het natuurlijk ook zijn want deze is van hard kunstof
komt dat vaker voor?
Hoe kom je er verder achter waar het lek zit

mvg Rick

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij warme motor die stationair draait, spuiten met remmenreiniger (methode alleen geschikt voor inlaat spruitstuk).
Als de motor anders gaat draaien of klinken, dan heb je het lek gevonden.

jjbalmszonen (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja, het mooiste is natuurlijk Co meten en 4 gasmeting, dan ontdek je vrij snel met de O2 aanwijzijng of er ergens lekkage is, misschien even langs een garage?

Patrick8432 (0), 13 jaar geleden

Heb je al een oplossing voor deze foutcode, keb een auto met dezelfde storingcode.

ASTRACABRIO (0), 12 jaar geleden

Eindelijk opgelost tijd doorgereden met het lampje merkte er niks van tot hij slecht ging lopen.
nu een nieuwe luchtmassameter geplaatst van bosch probleem is weg en blijft nu weg.
groetjes Rick

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

mooi zo...bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.