close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: gastest APK

Bouwjaar: 1985, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 E36

Heb pas geleden de uitlaat vervangen voor een zo goed als nieuwe tweedehands dtm pijp. Mooi diep geluid, niet al te hard en zeker niet storend tijdens lange ritten. Heb de complete pijp overgenomen (voor en achter) want mijn oude pijp was gewoon op. De pijp is op bestelling aangepast, dus vernauwing eruit, aangepaste einddemper, glimmend pijpje en een leeggehaalde kat met een pijp erin gelast. Moet zeggen dat hier echt vakmanschap is geleverd, want je ziet gewoon niet dat er iets met de kat gedaan is, dit hebben ze speciaal voor de APK gedaan.

Wat ik me dan afvraag is, wat meten ze bij de APK bij een auto uit '94?

Kunnen ze erachter komen dat de kat leeg is?

Ik tank overigens altijd V-power. Dit is zwavelvrij dus ze kunnen nooit zeggen dat de zwaveluitstoot te hoog is.

CO waarden worden door de lambda sensor geregeld dacht ik, maar verder weet ik het ook niet wat ze allemaal doen kwa metingen...

Geplaatst door

B--E--N (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

indien het CO goed is doen ze niet moeilijk hoor,geloof mij maar..en sommige garage's kijken er niet zo nauw naar..

indien er U9 op je kenteken papieren staat is de kathalysator verplicht voor de apk..anders is een katvervanger voldoende om het zo maar te zeggen.

het beste loopt de motor toch eigenlijk met de originele uitlaat,bmw heeft deze immers niet voor niets gemaakt,het enige voordeel met die uitlaat is wat meer geluid!de ene vond het mooi en dan ander storend,maar dat is ieder voor zich!maar je zal er qua pk's niet op voorruit gaan..

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Wat er gemeten wordt is het co en de lambda waarde. En jou co is nu hoog, ondanks het mooie wegwerken. En daar komt ie niet mee door de apk.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

[quote=stefan84]indien het CO goed is doen ze niet moeilijk hoor,geloof mij maar..en sommige garage's kijken er niet zo nauw naar..

indien er U9 op je kenteken papieren staat is de kathalysator verplicht voor de apk..anders is een katvervanger voldoende om het zo maar te zeggen.

het beste loopt de motor toch eigenlijk met de originele uitlaat,bmw heeft deze immers niet voor niets gemaakt,het enige voordeel met die uitlaat is wat meer geluid!de ene vond het mooi en dan ander storend,maar dat is ieder voor zich!maar je zal er qua pk's niet op voorruit gaan..

Stefan[/quote]
Volgens jou mag het geen enkel probleem zijn wanneer de lambda sensor goed functioneert en dus de CO uitstoot goed geregeld wordt?

Er staat geen U9 maar wel E2. Volgens mij slaat dit ook op de katalysator. Weet je ook wat het verschil is tussen E2 en U9?

Off-topic:
Geluid klinkt heel subtiel, mooi diep dof geluid, vooral niet storend of hinderlijk. Heb zelf ook een hekel aan dat remus of sebring geknetter, dat van mij klinkt gewoon BMW waardig. Stationair hoor je 'm niet eens, pas vanaf 2500 toeren begin je 'm te horen.
Heb 'm gekocht omdat mijn oude uitlaat half doorgeroest was en de complete inhoud van de kat in de einddemper was gaan zitten.
Wat ik vooral merk is dat ik zo'n 80 km meer uit een volle tank haal en dat de motor rustiger loopt (hangt mooi stil terwijl deze eerst nogal trilde). Heb overigens het papieren inlegfilter vervangen voor een K&N inlegfilter, die gewoon in de standaard filtyerbox gaat, dus niet zo'n open luchtfilter die alleen maar warme lucht aanzuigt.

B--E--N 0

18 jaar

[quote=sytze]Wat er gemeten wordt is het co en de lambda waarde. En jou co is nu hoog, ondanks het mooie wegwerken. En daar komt ie niet mee door de apk.

Sytze[/quote]
CO wordt toch door de lambda sensor geregeld?

B--E--N 0

18 jaar

Ja das waar, MAAR: Die kan het niet verder omlaag krijgen dan een procent of 1. En das nou net te weinig om de auto goed te keuren! De kat regelt het laatste stukje "verschonig". Als je mazzel hebt en de motor is in uitmuntende staat, dan maak je een kleine kans dat ie net onder een half procent zit tijdens verhoogd toerental. En dan moet de lambdawaarde ook nog steeds rond de 1 zweven. En stationair moet ie niet hoger zijn dan 0,5 procent. Met alle respect hoor, als je dat lukt zonder kat krijg je van mij de apk gratis! If not...........
........doe dan maar een rood doosje met 24 gele rakkers!
Enne, zowel U9 als E2 moeten blijvend voorzien zijn van een goed werkende kat! En als dat alleen omhulsel is en co is goed? Dan keurt elke keurmeester dat ding goed!

mvg,

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Okee, duidelijk en logisch verhaal!

Vraag me dan wel af hoe al die andere gasten met hun golfjes en crx-jes wel door de keuring komen (zonder kat)...

Verder zei de vorige eigenaar dat ie de uitlaat door geforce tuning aan had laten passen. Hij leverde een originele uitlaat in en voor 800 euro hebben ze 'm zo aangepast dat de auto "vrij kan ademen", het geluid precies naar wens is en dat er geen enkel probleem zou zijn bij de keuring.

De garage waar ik 'm liet plaatsen zei dat het inderdaad professioneel werk was waar 800 euro voor gevraagd mag worden.

Dan vind ik het erg vreemd dat ie 800 euro betaalt voor een uitlaat die bijna onmogelijk door de keuring komt.
Oudeindelijk heb ik hem 75 euro voor de voorpijp betaald, en 50 voor de eindpijp.
Als het inderdaad waar is wat jij zegt dan ben ik dus voor 75 euro genaaid en de vorige eigenaar voor nog veel meer geld.

Misschien dat ik ergens deze week ff langs de kwikfit ga om een gasmeting te laten doen...

B--E--N 0

18 jaar

Of je genaaid bent weet ik niet, daar kun je maar op 1 manier achter komen. Maar je snapt ook wel dat de kat er niet voor niets zit. De apk is een wet, en daar zul je aan moeten voldoen. Je weet de eis, dus kijk maar eens of jou auto er idd aan voldoet, dan lezen we het hier wel weer.

Mijn aanbod blijft staan!

mvg,

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Dank voor je aanbod, erg leuk initiatief! Helaas is het niet vlakbij Haarlem...

B--E--N 0

18 jaar

Je weet niet half hoe mooi Frieslad is! One way to find out..........................

sytze 0
badge

18 jaar

Kom uit een Groningse familie dus ken t er wel zo ongeveer.
Kijk morgenochtend wel of ze ff tijd hebben bij de kwikfit.
Kan ik meteen nieuwe schokbrekers halen want mijn achterbanden zitten deels in de wielkast, en met die wind vandaag dweilde ik gewoon over het wegdek :P

B--E--N 0

18 jaar

ga niet na kwik-shit ma na Sytze ;-)

stefan84 0

18 jaar

ben er vanmorgen al geweest
op verhoogd toerental kwam CO op 0,75
Stationair werd ie gek en schommelde tussen 1,00 en 2,25.
Lambda zat op 1,04

De monteur zei dat als ik een nieuwe lambda sensor plaats de lambda waarde op 1,00 zou komen en CO op toeren dan onder de 0,50.
Stationair had ie geen verklaring voor.

Verwachtte eigenlijk dat er een slang op aan werd gesloten maar hij stopte een metalen pin in 1 van de 2 pijpen.

Vroeg ook nog aan hem of ik misschien een nieuwe kat moest kopen, maar dat was niet het probleem volgens hem.

Nu is mijn vraag: zou ik met een nieuwe lambda sensor een lambda waarde van 1,00 halen, en daardoor CO op toeren van 0,75 naar 0,5 brengen?

En wat is er stationair aan de hand (en wat is de oplossing)?

B--E--N 0

18 jaar

iemand een idee voordat ik nieuwe kat + LMM + Lambdasensor ga kopen?
BMW dealer kon me al helemaal niet vertellen wat het is...

B--E--N 0

18 jaar

gewoon even doen wat ik zei,Ben..

de dealer verteld je liever niets dan wel..heb het zelf ook al een paar keer gehad!

ze laten nooit veel los,de verdienen liever zelf hen euri's ermee..

schandalig toch..

stefan84 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.