BMW 318i e46: gebonk bij schakelen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: m43

Goedendag heren van het goede leven.

ik zit met een probleem, het volgende als ik schakel (handschakel bak) dan hoor ik achter in een bonk geluid. Nou is het zo dat het eventueel de koppeling misschien niet goed zou zijn. maar vanwaar komt die bonk vandaan..? bedoel het is alleen op het moment van neer je schakeld. Maar het gekke is dat het niet altijd is alleen bij snel schakelen en als je naar achteren rijd. ik heb even zitten testen van wanneer het gebonk begint en wanneer niet het is me opgemerkt wanneer je de koppelings pedaal indruk en naar 1 schakel bijv bij stoplicht wachten ofzo dan hoor je die bonk. maar op die zelfde plek als je in neutraal staat en weer opnieuw naar 1 schakel dan is er niks aan de hand.? ik vraag me ook sterk af of er misschien een subframe scheur ofzo is.. maar zover ik het gezien is er geen. Ik heb laatst al van achterkant al de draagarm rubbers vervangen dus daar ligt het niet aan. het is puur bij schakelen en naar achteren. Ik weet wel dat onze auto een trek haak heeft en misschien heeft de vorige eigenaar veel getrokken zou dat misschien kunnen zijn?. trouwens over olie hoeven we niet te praten want in deze bmw zit lifetime oil.


even op een rijtje.

1 gebonk bij snelle schakel achterin ongeveer bij diff.
2 schakelt af en toe stroef
3 mogelijk koppeling maar met kans dat het gebonk er nog zal blijven.
4 af en toe doet het wel en niet.
5 draagarm rubbers zijn vervangen voor de 'wielen'.


Wat zou er mis kunnen zijn.. ik heb deze auto pas en ik wil dat hij zo soepel mogelijk moet rijden. IK heb ook een e36 type gehad maar nooit met zo'n probleem die reed als een vliegtuig over snelweg.

ik dank u alvast voor jullie inzet en hulp.

vegito

Geplaatst door vegito (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

henniem3 (0), 17 jaar geleden

tussen je versellingsbak en je dif zit de aandrijfas deze zit vast met 2 rubber schijven [hardy schijven genaamd]deze kunnen kapot zijn of het tussen lager is stuk die zit ergens midden in de aan drijfas.succes hennie

henniem3 (0), 17 jaar geleden

zie eerder bericht.

vegito (0), 17 jaar geleden

Ten eerste bedankt voor het reageren om mijn topic.. ik zal zeer zeker hier naar kijken.. heb toevallig een ETK cd dus kan makkelijk even kijken wat het is. maar nu weet ik waar ik moet gaan zoeken. is het misschien handig om de diff rubbers te kijken en misschien eventueel te vervangen.?

henniem3 (0), 17 jaar geleden

als ze goed zijn,goed is goed.
kijk meteen of alle bouten aanwezig zijn ,willen wel is lostrillen bij de schijven eventueel natrekken. succes hoor graag hoe het afloopt.hennie

henniem3 (0), 17 jaar geleden

als ze goed zijn,goed is goed.
kijk meteen of alle bouten aanwezig zijn ,willen wel is lostrillen bij de schijven eventueel natrekken.het vervangen is goed te doen. succes hoor graag hoe het afloopt.hennie

stefan84 (0), 17 jaar geleden

1x plaatsen is voldoende Hennie ;-)

Stefan

henniem3 (0), 17 jaar geleden

weet ik stefan, maar vegito vroeg ook naar het vervangen van de hardyschijven of dat te doen was en dat staat in het 2e bericht.

vegito (0), 17 jaar geleden

zou het misschien aan het vliegwiel van de auto kunnen zijn....? want hij schakeld wel stroef.. en trilt soms ook vanuit heel laag toerental maar niet gelijk per direct.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.