BMW 3-Serie: Geen kachelventilator

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine

Een passant komt om 5 uur langs omdat zijn kachelventilator niet mee reageert en hij dan ook niet reageert op zijn climate control. Het wordt dus erg warm in de auto en op het display zie je wel de aansturing naar vol blazen meelopen, maar de kachelventilator reageert niet. Ik dacht heel in de verte de kachelmotor wel heel zachtjes te horen, dus lijkt me dat hij nog wel draait op zijn langzame stand, maar dus niet reageert op de aansturing.

Wellicht komt hij morgen nog voor een nader onderzoek. Heeft iemand een idee. bv voorschakelweerstand ?? Zekeringen waren in orde.

Siem Bijman

Geplaatst door Siem Bijman (165) PRO , lid sinds 23 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Anton18 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo Siem,

Heb even bij particulieren gekeken en staat wel een heel verhaal op, kan je wel helpen denk ik..
succes ermee

BMWWillem (0), 16 jaar geleden

waarschijnlijk de kachelweerstand, de zogenaamde egel, kapot, komt vaak voor

de Dokter (0), 15 jaar geleden

en Siem, wat was de oorzaak?
Ik heb nl. net zo'n storing.
Kun je er wat bij en hoeveel tijd gaat er in zitten.

Met vriendelijke groet,

Jan-Aize

turbozh (0) PRO, 15 jaar geleden

heej, dokter

de weerstand zit rechts onder de kachelmotor, je zal de handschoenenkast, luchtpijp, en een elecktrisch verstelklep moeten verwijderen om er bij te kunnen komen.

toevallig ben ik ook met zo'n klus bezig en ga deze wagen morgen weer dicht bouwen.

de luchtpijp zit geborgd en kan met een schroevendraaier los gewipt worden via het gat wat je krijgt als je de kacheldisplay verwijdert.

ik zal kijken of ik er een paar foto's van kan maken om ze hier te posten.

succes.


er zit een 5 polige stekker op, 1 dunne draad komt van de display en geeft een variabele voltage afhankelijk van het instelbare toerental, deze loopt normaal op als het toerental van de kachelmotor hoger gezet wordt.
varieerd deze met het verstellen van de kachel dan is het displayjunit ok.

1 van de 2 bruine draden komt van de kachelmotor terug en wordt door de weerstand geregeld naar de massa.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.