auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Geen oliedruk tijdens starten

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: M47

Beste mensen,
Om bij het begin te beginnen:
2 weken terug was ik in de ardennen (3u van hius) en begon mijn turbo te fluiten.
Omdat ik geen vermogenverlies of rook had heb ik er gewoon mee naar huis gereden.
Thuis heb ik de inlaatbuis naar de turbo gedemonteerd en zat er zo'n 2mm axiale speling op de turbo as.
Ik heb de turbo binnengebracht voor revisie en gisteren gemonteerd.
Ik heb ook de carterventilatie, oloiefilter en olie vervangen.

Na het monteren heb ik hem laten starten zonder aanslaan maar ik kreeg geen olie uit de retour van de turbo.
Dan de toevoerleiding gedemonteerd maar ook uit het blok kwam er geen olie.
Oliedruksensor gedemonteerd en daar komt ook geen druppel olie uit.
Ik denk in totaal zo'n 2a3 minuten gestart te hebben (dan was batterij leeg)

Kan het zijn dat de pomp lucht zuigt en eerst een tijdje moet draaien voor die olie begint te pompen?
Of kan het dat de olietoevoer verstopt is waardoor ik geen druk heb tijdens het starten maar wel als hij draait?
Ik heb nooit een melding gekregen dat er te weinig oliedruk was. Ook geen abnormale motorgeluiden;

De wagen heeft 145.000km
Is in juni aangekocht en heeft volgens onderhoudsboekje elke 30000km op onderhoud geweest zoals aangewezen door BMW.

Iemand een voorstel wat ik kan proberen/ testen?

Geplaatst door

shakesbeer (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zeef verstopt in carter of oliepomp en/of aandrijving ervan kapot?
Onderhoud om de 30.000 km is veel te lang.

Hendrik4290 0
badge

9 jaar

Je moet wel eerst het oliefilter vullen met starten , dit kan best even duren , een oliepomp die het in eens begeeft lijkt me stug , je zou kunnen kijken of er na de periode die je gestart hebt er al wel olie in het filter zit.
Je kunt ook het filter verwijderen en kijken of er überhaupt olie uit de aanvoer naar het filter komt.
Motor natuurlijk niet aan laten slaan , maar dat lijkt me duidelijk , anders wordt het douchen.

Ik heb inderdaad opnieuw geprobeerd met het oliefilter op te vullen maar dan nog kwam er geen druppel olie uit.
Het leek me ook sterk dat de oliepomp het zomaar plots zou begeven.
Daarom heb ik uiteindelijk geprobeerd om met een spuitje olie in de toevoerleiding naar de turbo te spuiten tijdens het starten en toch eens de motor een 2-tal seconden laten aanslaan.
Na de 2de poging kwam er een volle straal olie uit.
Probleem was dus inderdaad dat er geen olie in de filter kwam tijdens het starten omdat alles leeggelopen was.

30.000km tussen het onderhoud vind ik ook veel te lang, ook al is dit met longlife olie en volgens de voorschriften van bmw

Bedankt iedereen om mee te denken!

shakesbeer 0

9 jaar

Mooi dat er weer oliedruk is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.