auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: gescheurde kop of koppakking defect e30 325i (net gereviseerde k

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: M20B25

vorig jaar nieuwe radiateur laten plaatsen omdat er langzaam koelvloeistof weglekte. Na plaatsing nog steeds regelmatig water bij moeten vullen. Garage constateerde koppakking slecht. Laten vervangen (maart 2011). Kop gevlakt, afgeperst, klepzetels etc etc. Nieuwe koelwaterslangen etc. ca 1400 euro rekening. Waterpomp was vrij nieuw (jaar oud). Nog steeds bij warme motor koelvloeistoflucht waarneembaar. Na revisie zo'n 2 liter na 2000 km moeten bijvullen. (eerste 1000km rustig gereden, niet boven 3000 toeren etc). Reed verder probleemloos. Watertemperatuur bleef mooi onder het midden, op standje normaal.

Afgelopen woensdag slecht starten, toen hij liep witte rook en onregelmatig lopen / haperen en veel te veel toeren voor stationair, waarschijnlijk de kop weer dus. Klonk als einde verhaal motorblok...

* kan een garage zien of de koprevisie goed is uitgevoerd?
* kan de kop gescheurd zijn / hoe waarschijnlijk is dat in die 2000km na een revisie?
* wat gaat er in de regel kapot in geval gescheurde kop en wat kost herstel dan in de regel (grove schatting?)

alvast bedankt voor de reacties!

Geplaatst door

dupl-u-29693-5dd14a56a0782+Berg (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

*1: je kunt vanaf de buitenzijde niet dwars door een cilinderkop heen kijken.
*2: Ja, dat kan. Heeft niets met het aantal kilometers te maken.
*3: Als de kop gescheurd is, zit er ergens een barst tussen de compressieruimte en een koelwaterkanaal. Einde cilinderkop. Die kan dan bij het oud ijzer en moet er dus een andere op.
Voor een indicatie over prijs is Problemcar.nl niet bedoeld. Daarvoor zijn voldoende andere mogelijkheden.

moderator 0
badge

13 jaar

thnx voor de snelle reactie;

*1: snap ik, had gehoopt dat bij demontage misschien iets terug te zien is ivm 'garantie'
*3: nieuwe kop incl alle kleppen etc nodig in de regel? meestal geen schade aan onderblok dan, alleen de kop + evt kleppen ed?

reden voor gescheurde kop is toch (vaak) te hoge temperatuur, of zijn er meer oorzaken?

*1: Nee, nagenoeg nooit. Gebeurt wel vaker dat na vervangen van de klepzittingen de kop scheurt. Al vaker mee gemaakt. Ook bij andere merken. Bijv. na 3 ton de zittingen vervangen en 10 dkm verder de kop stuk.... Misschien heeft het iets met uitzetten van de nieuwe zittingen te maken maar nog nooit een goede verklaring voor gekregen.
*3: Alleen kop. Kleppen e.d. kunnen overgezet worden. Scheur is vaak lastig te vinden. Zelfs met afpersen niet altijd te traceren.

Reden van scheuren: zie hiervoor. Temperatuur is m.i. niet van invloed. Zou dat wel het geval zijn, was de kop wel eerder gescheurd. Overigens: Zeker bij BMW is bekend dat deze wel vaker scheurden, ook op benzine. De 320/6 en de 520/6 waren er zelfs berucht om. Scheurden allemaal onder de nokkenas t.h.v. de 5e cilinder.

moderator 0
badge

13 jaar

Hmm, interessant, is dat bij de M50 en M52 motor?

MJ 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.