close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Gloeistift vervangen 525D 2004

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 25 6D2 130kw

Vraagje? ik als niet diesel specialist (wij doen nou eenmaal bijna alleen maar benzine auto's) heb weinig ervaring met gloeibougies. Ben wel op de hoogte van alle spookverhalen over het afbreken van gloeibougies, kop er af etc etc.

Nu heb ik een 525d uit 2004 met 160.000 km daar rijden wij zelf mee en daar is de eerste gloeibougie van stuk, dat geeft tie ook weer als je hem uitleest.

Nu is mijn vraag, is dat een beetje te doen, of kun je er donder op zeggen dat dat een duur geintje gaat worden, dat je alle gloeistiften tegelijk moet doen en de verstuivers ook.

Geplaatst door

Leon van Veen (0)
badge

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Leon, Voor het vervangen van de gloeistiften moet het inlaatspruitstuk worden uitgebouwd. (+/- 30 min.) Daarna kan je best alle gloeistiften vervangen, want na 160.000 km zijn er waarschijnlijk meer dan 1 kapot. Het is zeker geen grote kost en je bent zeker dat je binnen enkele weken niet opnieuw mag beginnen.
Kijk ook even of er geen olie via het kleppensysteem uit het inlaatspruitstuk komt. Dit is een veel voorkomende fout. Er hangt in dit geval olie aan de startmotor en aan het oliekarter. Een nieuw spruitstuk kost ongeveer €400,00. Dit is niet echt een koopje, maar daarna ben je ook zeker van een olielekvrije motor.
Groetjes. Paul

5serie 0
badge

14 jaar

Bedankt voor je reactie.

Als ik het goed begrijp ben jij niet bang dat die gloeistiften afbreken.

En over olielekkage...kleppensysteem zit in de cilinderkop en inlaatspruitstuk aan de cil kop. Waar komt die olie dan vandaan?
Zeker uit het retourslangetje van de carterventilatie?

Leon van Veen 0
badge

14 jaar

Goede middag Leon, tot op heden nog geen afgebroken gloeistiften gehad, maar voorzichtigheid is aangeraden. Wat het kleppensysteem betreft: ik heb het hier duidelijk niet over de kleppen in de motor maar in het inlaatspruitstuk.
Groetjes. Paul.

5serie 0
badge

14 jaar

ik hoorde van anderen dat ze ook weleens de motor een beetje warm draaien dat ze er dan makkelijker uitgaan zelf heb ik dit nog niet geprobeerd

vonker 0

14 jaar

Hallo, als je deze wagen steeds in onderhoud hebt gehad van het begin, zie ik echter geen probleem. Er kan wel een probleem zijn indien er vroeger reeds één of meerdere gloeistiften werden vervangen en zonder momentsleutel werden vastgedraaid. (aantrekkoppel 18 Nm). Je kan natuurlijk de motor laten warmdraaien, doch denk eraan dat een kunststof inlaatspruitstuk best niet wordt uitgebouwd bij warme motor om kromtrekken te voorkomen. Ikzelf draai de stiften er steeds uit bij koude motor en tot op heden nog nooit enig probleem gehad. (bij BMW wel te verstaan - Mercedes is iets anders)
Veel succes. Paul.

5serie 0
badge

14 jaar

ahha. Luchtwervel kleppen en regelkleppen bedoel je. Heb daar in de verte weleens iets over gehoord, die dingen kunnen afbreken en dan loopt tie in de puin.

Maar ik geloof dat je best nog een heel eindje kan blijven rijden met 1 niet goed werkende gloeistift.
Bedankt voor de reacties

Leon van Veen 0
badge

14 jaar

zeker nu het kouder word kan ik toch aanraden om tevervangen de andere gaan nu sneller kapot en starten zal moeilijker gaan het is zo gebeurt.

vonker 0

14 jaar

Ik heb ze pas zelf vervangen. 's-avonds spruitstuk eraf gehaald en gloeibougies ingespoten met kruipolie. 's-Ochtends nog een keer ingespoten en een uurtje laten staan. Vervolgens met een moment sleutel op 15Nm losgedraaid, ging zonder probleem. Gewoon de tijd voor nemen.

pieter_galant 0

14 jaar

Wat jij zegt ga ik toch maar doen. Moet je dan ook niet gelijk injectors of ververstuivers vervangen?
Of als die goed zijn.......afblijven

Leon van Veen 0
badge

14 jaar

6 nieuwe verstuivers vervangen is ook een dure aangelegenheid..Waarom vervangen als ze nog goed zijn ? Gewoon lekker zitten laten

stefan84 0

14 jaar

Als ze goed zijn inderdaad laten zitten.
Als je twijfelt bij een dieselspecialist laten testen, dan weet je het zeker.

pieter_galant 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.